مقامات و شخصیت های سیاسی فاجعه مصیبت بار و دردناک سرزمین منا را که باعث در گذشت و مجروحیت تعداد زیادی از زائران عزیز ایرانی و همچنین مسلمانان دیگر کشورها شد، تسلیت گفتند.

پیام تسلیت مقامات و شخصیت های سیاسی به مناسبت فاجعه غمبار منا

 به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین سید محمود علوی وزیر اطلاعات روز شنبه در پیام تسلیت خود گفت: فاجعه مصیبت بار و دردناک سرزمین منا که باعث در گذشت و مجروحیت تعداد زیادی از زائران عزیز ایرانی و همچنین مسلمانان دیگر کشورها شد موجب تاثر و تالم شدید شد.
در این پیام افزوده شده است: اینجانب این مصیبت را به محضر مقدس آقا امام زمان (عج) و نایب ایشان مقام معظم رهبری و عموم مسلمین جهان علی الخصوص هموطنان و خانواده های داغدار تسلیت عرض می نمایم و رحمت واسعه الهی را از ایزد منان برای جان باختگان و شفای عاجل برای آسیب دیدگان و مجروحان را مسالت دارم.

***پیام تسلیت رییس سازمان انرژی اتمی
دکتر علی اکبر صالحی معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی نیز در پیام جداگانه ای فاجعه منا در روز عید قربان را تسلیت گفت.
وی پیام تسلیت خود را اینگونه آغاز کرد: وَ مَن یَخْرُجْ مِن بَیْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَی اللّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ یُدْرِکْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلی اللّهِ وَکَانَ اللّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا، برای هر مسلمان نیکونهاد و پاک اعتقادی عروج به ملکوت خداوندی و سلوک الی الله از سرزمین وحی و از جوار حرم امن الهی به عزم ورود به آخرین مرحله لقاء محبوب ازلی و ابدی، هدیه ای معنوی و تحفه ای آسمانی است.
صالحی گفت: عزیزانی که در جریان حادثه روح گزا و جان فرسای منا از قفس تن رها شدند و پای بر فلک هفتمین نهادند به یقین اکنون در قهقهه مستی اشان و شادی وصولشان عند ربهم یرزقونند.
رییس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: اما در این میان آنچه که افزون بر غم فراق دوستان و یاران برای امت اسلامی مایه دریغ و افسوس است بروز سوانح و حوادثی است که به ابهت و عظمت جهان اسلام خدشه وارد کرده است. از این رو انتظار می رود تا خادمان حرمین شریفین و دست اندرکاران برگزاری کنگره جهانی حج با تدبیر و حزم اندیشی پرده بگردانند و طرحی نو در اندازند تا از تکرار چنین فجایعی ممانعت به عمل آورند.
صالحی ادامه داد: اینجانب ضمن عرض تسلیت به محضر حضرت ولی عصر (ارواحنا له الفداه)، مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و عموم مسلمانان جهان به ویژه ملت شریف ایران از درگاه احدیت مسالت می کنم تا این عزیزان را شفیع و دست گیر ما در روز واپسین قرار داده و به برکت ارواح قدسی این شهیدان خدایی، امت اسلامی را از کمند درد و رنج های نشأت یافته از ظلمت جهل و گمراهی برهاند. بِمَنّهِ و کَرَمِهِ
وی در پایان پیام تسلیت خود به این شعر اشاره کرد: به صفای دل رندان صبوحی زدگان، بس در بسته به مفتاح دعا بگشایند.

***پیام تسلیت معاون اجرایی رییس جمهوری
محمد شریعتمداری معاون اجرایی رییس جمهوری نیز در پیامی واقعه جانگداز سرزمین منا در روز عید قربان را تسلیت گفت.
وی ضمن ابراز تاسف از فاجعه پیش آمده در سرزمین منا گفت: انا لله وانا الیه راجعون، «و من یخرج من بیته من اجر الی الله و رسوله ثم یدرکه الموت فقد وقع اجره علی الله» ، واقعه جانگداز منا در روز عزیز عید قربان متاسفانه بار دیگر خاطره تلخ کشتار زائران مظلوم بیت الله الحرام را در سال های پیش در اذهان عمومی زنده کرد.
معاون اجرایی رییس جمهوری افزود: سوءمدیریت و عدم کفایت مسوولان سعودی، عید بزرگ قربان جهان اسلام را در اکثر کشورهای اسلامی به عزا بدل کرد.
شریعتداری اظهار داشت: متاسفانه در طی سالهای متمادی هیچگاه مدیریت درستی بر امور ایام تشریق خصوصاً مناسک رمی جمرات حاکم نبوده است و هرساله این امر کم و بیش از 25 سال پیش حوادث ناگواری آفریده است.
وی ادامه داد: این در حالیست که مسوولان سعودی خود با رویه اعلام و اعمال سهمیه مشخص و محدودی که سالهاست در حد توان مدیریت خود بر حج پیش گرفته اند، بایستی بتوانند پاسخگوی امنیت زائران خانه خدا باشند و حرم امن الهی را امن نگه دارند اما متاسفانه امسال فاجعه بزرگی را پیش آوردند که قطعاً بایستی درباره آن پاسخگو باشند.
معاون اجرایی رییس جمهوری گفت: اینجانب ضمن ابراز تاسف این مصیبت بزرگ را به محضر شریف مقام معظم رهبری و همه مسلمانان خصوصاً خانواده های داغدیده صمیمانه تسلیت عرض کرده و علو درجات برای همه جان باختگان این حادثه جانسوز و سلامت عاجل برای همه مجروحان و مصدومان این واقعه و بازگشت سالم و با حج مقبول و سعی مشکور همه حجاج گرامی را از خدای بزرگ مسالت دارم.

***سید حسن خمینی: فاجعه منا یادآور سخن امام راحل درباره حاکمان حجاز است
حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی هم ه با انتشار پیام تسلیتی گفت: حادثه تلخ و دردناک منا که به کشته شدن جمع زیادی از لبیک گویان و محرمان حرم امن الهی و هموطنان عزیز و با ایمانمان منجر شد، قلب همگان را به درد آورد.
تولیت آستان مقدس حضرت امام خمینی (ره) در این پیام افزوده است: بی شک ناتوانی و بی تدبیری آل سعود و عمال بی کفایت ایشان از زمره اموری است که در این فاجعه به خوبی نمایان شده است و یک بار دیگر سخن امام عظیم الشأنمان را درباره حاکمان حجاز به همه یادآور می شود.
سید حسن خمینی تاکید کرده است: تردیدی نیست که هماهنگی دولت های اسلامی در این مورد می تواند پرده از بسیاری از حقایق بردارد و آینده را از وقوع چنین حوادث تلخی مصون سازد.
در این پیام آمده است: اینجانب ضمن عرض تسلیت به رهبر معظم انقلاب اسلامی و همه مردم شریف ایران، به خصوص به خانواده های داغداری که در آرزوی بازگشت عزیزانشان لحظه شماری می کردند، از خدای متعال علو درجات جانباختگان را مسالت می کنم.
بنابر اعلام مسوولان سازمان حج و زیارت تا کنون 136 نفر از زایران ایرانی در فاجعه منا که روز پنج شنبه مصادف با عید قربان رخ داد، جان خود را از دست داده اند، همچنین 103 نفر مصدوم و 344 نفر مفقود اعلام شده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.