۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰
کد خبر: 330519

به‌دنبال درج جمله‌ای به‌نقل از دکتر نوبخت سخنگوی محترم دولت مبنی بر این‌که سازمان صداوسیما نقش اپوزیسیون دولت را ایفا می‌کند که در برخی از روزنامه‌ها چاپ شد، درباره چگونگی موضوع مهم تعامل دولت محترم و رسانه ملی توجه به این نکات دارای اهمیت است.

پاسخی به اظهارات سخنگوی دولت

1ـ رسانه ملی براساس وظیفه ذاتی موظف است خدمات دولت و نظام و دستاوردهای آن را منعکس کند. نگاهی مختصر به فعالیت‌های رسانه در سال جاری نیز نه تنها خلاف این امر را نشان نمی‌دهد بلکه بیانگر رشد کمی و کیفی برنامه‌های خبری در این راستاست. برنامه‌های هفته دولت امسال نمونه‌ای خوب و ملموس است که به اذعان مسئولان اطلاع‌رسانی‌محترم دولت نسبت به سال‌های قبل بی‌سابقه بوده و حدود سه برابر سال‌های گذشته و حتی بیش از درخواست خود دولت فرصت ارائه عملکرد به اعضای محترم کابینه و وزرای محترم داده شده است. در موارد متعدد وزرای محترم خود در مناسبت‌های مختلف از همکاری و همراهی رسانه ملی قدردانی کرده‌اند که از جمله آن طرح حذف دو نرخی بنزین، طرح حذف یارانه پردرآمدها و پوشش‌های خبری رویدادهای مهمی چون برگزاری اجلاس سران گازی، سفر‌های استانی ریاست محترم جمهور و... بوده است.

2ـ رسانه ملی نه‌تنها خود را موظف می‌داند اخبار امیدآفرین فعالیت‌ها و خدمات دولت محترم و دیگر دستگاه‌ها را منعکس نماید بلکه حتی تلاش می‌کند خود به تولید و ایجاد اخبار و گزارش‌های اینچنینی اقدام کند. نمونه این تلاش که با همین هدف صورت گرفت مکاتبه‌ای است که ماه‌ها پیش با شورای محترم اطلاع رسانی دولت صورت گرفت و طی آن درخواست شد هر وزارتخانه یا دستگاه اجرایی پروژه‌های در دست اجرای خود را به اطلاع بخش اخبار رسانه ملی برساند تا به‌صورت ویژه از آنها گزارش‌های تبلیغی امیدآفرین تهیه شود. متاسفانه به‌رغم پیگیری‌های متعدد تاکنون هیچ‌گونه پاسخی به این درخواست داده نشده است. بااین وجود نیم‌نگاهی به اخبار و گزارش‌های پخش شده از رسانه ملی حاکی از تلاش و جدیت آن برای کشف سوژه‌های مثبت و امیدآفرین و انعکاس و برجسته‌سازی آن است.

3ـ اعتبار و وظایف ذاتی رسانه ملی همچنین اقتضا می‌کند رسانه با هدف حل مشکلات و رفع موانع و البته به‌عنوان نماینده افکار عمومی به‌صورت علمی و منصفانه دستگاه اجرایی و دیگر دستگاه‌ها و نهادها را یاری دهد. براساس اصول حرفه‌ای رسانه، طرح مشکلات و نابه‌سامانی‌ها همراه با ریشه‌یابی واقعی و ارائه دیدگاه‌های مختلف کارشناسی و البته انعکاس دیدگاه رسمی یکی از روش‌های ایفای این وظیفه ذاتی است، به‌گونه‌ای که برآیند آن ارائه راهکار یا تبیین و شفاف‌سازی مساله باشد. تلاش رسانه ملی همواره این است که از این روش حرفه‌ای عدول نکند. متاسفانه به استحضار می‌رسانم که حتی در همین رویکرد به ظاهر انتقادی در اغلب موارد چینش اجزای گزارش و برجسته‌سازی دیدگاه رسمی دولتی در آن به‌گونه‌ای است که در کنار گزارش‌ها و اخبار و اطلاع رسانی کاملا دولتی، نوعی مجیزه‌گویی دولت توسط رسانه ملی را در اذهان مخاطبان متبادر می‌کند و به همین دلیل در سنجش‌های نوبه‌ای دیدگاه مخاطبان، رسانه ملی هم در معرض عتاب مخاطبان نسبت به عملکردی که رسانه ملی صرفا انعکاس‌دهنده آن است با دولت و مجریان امور شریک می‌شود.

4ـ این انتظار که صدا وسیمای جمهوری اسلامی طابق النعل بالنعل با دولت‌های محترم انعکاس‌دهنده صرف عملکرد مجریان امور بوده و چشم خود را بر مشکلات جامعه ببندد و صرفا توجیه‌گر آنها باشد قطعا و یقینا نه ممکن و عملی است و نه با وظایف رسانه و توقعات جامعه از آن همخوانی دارد. بی‌تردید چنین چیزی مقصود و منظور دولتمردان محترم نیز نیست. اما برخی از رفتارها و اظهارات مقامات رسمی متاسفانه ولو ناخواسته چنین مفهوم را به اذهان متبادر می‌سازد.

5 ـ نسبت دادن صفت اپوزیسیون به رسانه ملی آن هم در کنفرانس خبری که مستقیما از آنتن همین رسانه ملی در حال پخش است و سپس برجسته‌سازی این عبارت توسط روزنامه رسمی دولت به نظر نمی‌رسد شیوه مناسبی در تعامل دولت و رسانه ملی باشد و سلب اعتبار و تضعیف جایگاه رسانه ملی و بالطبع افزایش آسیب‌پذیری کشور و نظام می‌شود.

6 ـ حضرتعالی بیش از سایرین مستحضرید که رسانه ملی با چالش‌ها و مشکلات جدی در تامین منابع مالی روبه‌روست و این مشکلات تاکنون حداقل در بخش اخبار منجر به زیان‌های جبران‌ناپذیری چون حذف برخی بخش‌های خبری در استان‌ها، تعطیلی برخی دفاتر خبری در خارج از کشور، قطع برنامه‌ها از برخی ماهواره‌ها، اختلال جدی در پرداخت حقوق و دستمزد همکاران، بی‌انگیزگی عوامل صف و ... گردیده است. با این وجود همواره تلاش شده است این کمبودها و نواقص تاثیری بر سیر منطقی امور بر جا نگذارد. لذا توقع خبر رسانه ملی از جنابعالی بیش از دیگر مسئولان است که یاری‌دهنده آن باشیم.در پایان مجددا تاکید می‌نماید رسانه ملی براساس وظیفه و ماموریت ذاتی خود و به‌ویژه در شرایط خاص فعلی کشور و در سال همدلی و همزبانی دولت و ملت همواره یار و یاور خدمتگزاران صادق نظام بوده و خواهد بود و به رسالت خود در تقویت انسجام و وحدت ملی در چارچوب وظایف حرفه‌ای خود پایبند و واقف می‌باشد.

دکتر پیمان جبلی - معاون خبر رسانه ملی

جام جم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.