مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی به عنوان قطب شمال شرق سازمان انتقال خون ایران معرفی شده است و خون خراسان رضوی سالم‌ترین خون کشور بوده است.

خون خراسان رضوی سالم‌ترین خون کشور بوده است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از تسنیم، حمیدرضا اسلامی ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون 169 هزار و 226 نفر به پایگاه‌های اهدای خون خراسان رضوی مراجعه کردند که از این تعداد از 128 هزار 346 نفر خونگیری شده و 40 هاز و 880 نفر دیگر هم به دلیل شرایطی که داشتند مجاز به اهدای خون خود نبودند.
وی افزود: از مجموع اهدا کنندگان خراسان رضوی 11 هزار نفر مراجعه مربوط به مشهد بوده و 8 هزار مورد خونگیری شده که معادل 8 درصد استان است.
مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی با اشاره به آمار اهداکنندگان استان، خاطرنشان کرد: از مجموع اهداکنندگان خراسان رضوی 66 هزار 224 نفر اهداکننده مستمر، 32 هزار و 900 نفر اهداکننده باسابقه و 28 هزار و 184 نفر هم اهداکننده اولی هستند و 118 هزار و 900 کیسه و معادل 95 درصد مربوط به آقایان و 8 هزار و 410 کیسه و معادل 5 درصد مربوط به بانوان بوده است، در صورتیکه خانم‌ها می‌توانند مشارکت بهتری داشته باشند زیرا آمار کسانی که دارای مشکل خاص هستند محدود بوده و میانگین آمار جهانی اهدای خون هم 60 درصد آثایان و 40 درصد بانوان بوده است.
اسلامی تصریح کرد: در میان بیمارستان‌ها آمار توزیع خون خوب بوده و 211 هزار و 155 واحد خون و فراورده خونی به 56 مرکز درمانی خراسان رضوی داده شده که 165 هزار و 908 مورد  آن مربوط به بیمارستان‌های دولتی و 45 هزار و 207 مورد دیگر هم مربوط به بیمارستان‌های غیردولتی بوده است.
وی تأکید کرد: در بخش دولتی بیمارستان‌های امام رضا(ع) با 47 هزار و 204 مرود، قائم(عج) با 37 هزار و 944 مورد، دکتر شیخ با 15 هزار و 867 مورد، کلینیک سرور با 9 هزار و 194 مورد و شهید کامیاب(امدادی) با 5 هزار و 371 مورد دریافتی کیسه خون و فراورده خونی بیشترین آمار را داشتند.
مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی ادامه داد: همچنین در بخش غیر دولتی هم بیمارستان‌های رضوی با 13 هزار و 572 مورد، مهر با 4 هزار و 371 مورد، حکیم نیشابور با 3 هزار و 172 مورد و موسی‌بن‌جعفر(ع) با 2 هزار و 564 مورد بیشترین آمار دریافت واحدهای خون و فراورده‌های خونی را داشتند.
اسلامی گفت: آمار پاسخگویی در 10 ماهه نخست امسال 97.74 درصد بوده و تعداد کل فراورده‌های درخواستی هم 302 هزار و 468 مورد بوده که از این تعداد 211 و 105 کیسه خون و فراورده خونی و معادل 70 درصد درخواست‌ها پاسخ داده شده است.
وی افزود: بیمارستان‌ها باید درخواست‌های خود را مدیریت کنند تا بتوانیم به‌خوبی پاسخگو باشیم و بیمارستان‌های امام رضا(ع) و رضوی برترین عملکرد را در این رابطه داشته‌اند و برای سال آینده بنا نداریم که به تمامی درخواست‌ها به جز درخواست‌های اورژانس پاسخ مثبت بدهیم و برای عمل‌های غیراورژانس به از قبل برنامه‌ریزی می‌شود باید مدیریت بهتری داشته باشیم.
مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی در رابطه با بحث بودجه بیان کرد: هرکیسه خونی که به فراورده تبدیل می‌شود 109 هزار و 651 تومان هزینه دارد و بودجه سازمان انتقال خون 5.9 میلیارد تومان است و تنها 60 درصد نیاز استان که 300 هزار کیسه بوده جواب داده می‌شود و اگر همت جدی مسئولان در بحث بودجه نباشد نباشد با مشکل مواجه می‌شویم و از خیران هم درخواست داریم که در این رابطه مشارکت کنند.
اسلامی تصریح کرد: از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی که برنامه‌های سازمان انتقال خون را ندیدند و به نیازهای این مجموعه توجه نکردند گلایه‌مند هستیم و با بودجه فعلی تنها پاسخگوی 70 هزار کیسه هستیم.
وی تأکید کرد: از تولیت آستان قدس رضوی درخواست داریم که محل‌های مناسب و کافی را جهت خونگیری به این مجموعه اختصاص دهند و در مسیرهای اصلی حرم مطهر رضوی پتانسیل بالایی جهت اجرای طرح نذر خون آن هم به صورت مداوم و نه مقطعی وجود دارد.
مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی درباره راه‌اندازی کمپین‌ خون گفت: خراسان رضوی به عنوان قطب شمال شرق سازمان انتقال خون ایران معرفی شده است و برنامه‌ریزی شده تا کمپین خون در خراسان رضوی راه‌اندازی شود و این کمپین در فروردین ماه سال 1395 افتتاح می‌شود.
اسلامی گفت: در سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) و همچنین ایام نوروز به جز یکم و سیزدهم فروردین ماه پایگاه‌های امام رضا(ع) و امید از ساعت 9 تا 13 و 14:30 تا 18:15 آماده خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران اهداکننده هستند.
وی افزود: سازمان انتقال خون با مشکل بودجه مواجه بوده که در برخی اوقات وضعیتی بحرانی دارد و از حوزه سلامت هم بودجه مناسبی به این بخش اختصاص داده نشده است.
مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی عنوان کرد: در کتاب دوم تعرفه بسیاری از فراورده‌های خونی قیمت پیدا کرده که البته مردم هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند و این موضوع برعهده بیمه‌ها بوده و از ابتدای آبان ماه امسال هم فرایند جدید سازمان انتقال خون اجرایی شد.
اسلامی تصریح کرد: امروزه دنیا در بحث انتقال خون سرمایه‌گذاری کرده و برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند تالاسمی و هموفیلی از خون استفاده می‌شود و برنامه‌هایی هم برای درمان کانسر در دستور کار قرار گرفته است.
وی تأکید کرد: در زلزله‌ها، بلایای طبیعی و غیرطبیعی، حوادث و تصادفات، زائران امام رضا(ع) و تورسیم‌ها نخستین اقدام از سوی انتقال خون بوده و باید همیشه بیدار باشیم تا در صورت نیاز خدمت‌رسانی به‌موقعی داشته باشیم.
مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی با بیان اینکه خون خراسان رضوی سالم‌ترین خون کشور بوده است، گفت: نتیجه آزمایش‌های انجام شده نشان دهنده آن است که خراسان رضوی دارای سالم‌ترین خون کشور بوده و روی موضوع خون تمیز و پاک حساسیت ویژه‌ای داریم.
اسلامی عنوان کرد: اردیبهشت ماه سال آینده یک گروه آلمانی جهت بازدید از این مجموعه به مشهد می‌آیند تا استانداردسازی انتقال خون خراسان رضوی مورد ارزیابی قرار بگیرد و باید فعالیت‌ها و خدمات ارائه شده براساس استانداردهای بین‌المللی باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.