۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸
کد خبر: 375705

به گزارش قدس آنلاین از همدان ؛ اکبر سوری، مدیرکل بهزیستی استان گفت: در شهرستانهای استان همدان ۴۳ مرکز اقامتی ترک اعتیاد مختلف فعال است.

فعالیت ۴۳ مرکز اقامتی ترک اعتیاد در همدان

وی در خصوص مراکز درمانی حوزه درمان ترک اعتیاد اظهار کرد: یکی از این مراکز مربوط به مراکز درمانی متادون‎تراپی و دیگری مراکز اقامتی میان‎مدت است.
سوری، با بیان اینکه دو نوع مرکز کاهش آسیب اجتماعی در استان فعال است، افزود: یک مرکز به نام شلتر یا همان سرپناه شبانه است و مرکزی که دارو درمانی در آن انجام می‎شود.
مدیرکل بهزیستی همدان با بیان اینکه این دو مرکز در راستای کاهش آسیب‎های اجتماعی و کنترل آن در جامعه راه‎اندازی شده‎اند، در خصوص مراکز اقامتی میان‎مدت گفت: این مراکز تا به امروز فقط به بهبودیافتگان مجوز داده و کار این مراکز مبتنی بر درمان پرهیزمدار و فعالیت آنها براساس الگوهای همتاست.
وی با بیان اینکه اساس کار این مراکز اقامتی در خودمعرف بودن است خاطرنشان کرد: در این مراکز اجباری برای حضور یا عدم حضور بیمار نیست.
سوری ادامه داد: طول دوره اقامتی در این مراکز 21 روز تا یک ماه است یعنی در مراحل 12گانه ترک اعتیاد، بیمار گام نخست را که همان سم‎زدایی است در دو هفته طی می‌کند.
وی با بیان اینکه از 140 مرکز اقامتی در سال‌های گذشته هم اکنون 43 مرکز اقامتی در استان وجود دارد، تصریح کرد: این مراکز یا کمپ‎ها به صورت پراکنده در استان فعال هستند که شهرستان بهار با یک مرکز کمترین و همدان، ملایر و نهاوند بیشترین مراکز درمانی را به خود اختصاص داده‎اند.
مدیرکل بهزیستی استان همدان با بیان اینکه در این مراکز بیمار ابتدا سم‎زدایی شده و سپس وارد مرحله بعدی درمان می‎شود، بیان کرد: متأسفانه بیشتر خانواده‎ها تصور می‌کنند در این مراکز بیمار مراحل درمان را طی کرده است در صورتی که بیمار بعد از خروج از مراکز اقامتی به چرخه درمان ورود می‌یابد که این نگاه موجب انجام ندادن اقدامات بعدی برای آنهاست.
وی در خصوص تعرفه مراکز اقامتی گفت: پرداخت تعرفه‎ها براساس جلسات شورای مبارزه با مواد مخدر و بهزیستی در هر استان متفاوت است که در حال حاضر این تعرفه در استان 3 میلیون و 500 هزار ریال است.
سوری با بیان اینکه از اسفندماه سال 93 صدور مجوز برای مراکز اقامتی لغو شده است، افزود: با لغو این مجوزها برنامه پایش و ارزیابی از این مراکز انجام و منجر به ابلاغ پروتکل جدید این مراکز شد.
وی ادامه داد: در پروتکل جدید حضور مددکار، مددیار خانواده، پزشک کمپ و کارشناس روانشناس در این مراکز الزامی شد و دارندگان کمپ‎های ترک اعتیاد وظیفه دارند خود را با تعرفه جدید 6 میلیون و 500 هزار ریال سازگار کنند.
مدیرکل بهزیستی همدان در خصوص یکسان‎سازی و همانندسازی مراکز اقامتی خاطرنشان کرد: اکثر بیماران مراجعه‌کننده رضایت کافی در پرداخت تعرفه جدید را ندارند ولی استانداردسازی این مراکز هم باید مورد توجه بهزیستی قرار گیرد تا میزان اثربخشی آن افزایش یابد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.