۲۶ تیر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۳
کد خبر: ۴۰۲۱۲۳

محمد قمی

همه در برابر قانون یکسان هستند
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

بیانیه رئیس‎جمهور مبنی بر عزم صادقانه و قاطع دولت در برخورد با فیش‎های نجومی زمانی پذیرفته خواهد شد که شاهد نحوه رفتار امیرالمؤمنین(ع) با برادرشان عقیل باشیم. هنگامی که عقیل خواهان برداشت ناحق از بیت‎المال بود، امام اول شیعیان به‎شدت با این موضوع مخالفت کرد. اما عقیل همچنان بر افزایش سهم خود پافشاری می‎کرد. امام برادرشان را به درون خانه برد و آهنی را در شعله گذاشت و به او گفت که آن را در دست بگیرد. عقیل که نابینا بود، نمی‎دانست چه چیزی را می‎گیرد. بعد از اینکه از حرارت آهن دستش سوخت، گفت: ای برادر! چرا دست مرا سوزاندی؟ حضرت فرمود: تو که تحمل این آتش اندک را نداری، چگونه روا می‎داری که من از حقوق مردم بیش از آنچه حق توست، به تو بپردازم. حال این سؤال مطرح می‎شود که آیا نهاد ریاست‎جمهوری از چنین پرداخت‎هایی که به‎واقع خلاف شرع و عرف می‏باشد، مطلع نبوده است؟ هنگامی که برخی از مقامات دولتی همچنان بر عادی‎بودن این مسأله تأکید می‎کنند، چگونه می‎توان این موضوع را توجیه کرد؟ در حالی که امیرالمؤمنین(ع) فرموده‏اند: اگر بیت‎المال را کابین زنهایتان کرده باشید آن را از شما می‎گیرم.
بازگرداندن پول غارت‎شده و مال حرام و نامشروع به بیت‎المال نیازمند همت و عزم جدی هر سه قوه قضاییه، مجریه و مقننه است. یقیناً قوه قضاییه و مقننه باید پاسخگوی مردم باشند زیرا این سؤال مطرح می‎شود که نقطه آغاز برداشت‎های نامتعارف و حقوق‎های میلیونی از کجا بوده است؟ بدیهی است که عدم اعتراض‎های دولتی و مقامات به این دلیل است که خود، عضو هیأت‎مدیره‎ شرکت‎های دولتی و ذی‎نفع بوده‎اند. از این رو، برای برخورداری از مزایای چند ده یا چند صد میلیونی، همراه مدیران متخلفی شده‎اند که به مردم و وضعیت اقتصادی بی‎توجهی کرده‎اند. مدیرانی که حقوق میلیونی گرفته‎اند در برابر خون شهدا و دردها و رنج‎های جانبازانی که سال‎ها در بستر بیماری بوده و از مشکلات متعدد رنج برده‎اند، مسؤول هستند. در شرایط وخیم اقتصادی که برخی با یارانه 45 هزار تومانی زندگی می‎کنند، غارتگران بیت‎المال چگونه می‎توانند به ظلم و تبعیض فاحشی تن دهند و با دریافت حقوق‏های نجومی، آشکارا به دردها و گرفتاری‏های مردم دهن‎کجی کنند؟
مرحوم فلسفی(ره) بارها در منبر به حدیث معروف «حکومت با کفر باقی می‎ماند اما با ظلم باقی نمی‏ماند» اشاره می‎کردند. یقیناً دریافت‎کنندگان حقوق‎های نجومی اصل و اساس حاکمیت جمهوری اسلامی را نشانه رفته‏اند. لذا آنچه بسیار حایز اهمیت است، برخورد قاطع و قانونمند با این افراد است تا آنجایی که بررسی دریافتی‎های آنها به عنوان یک مطالبه عمومی درآید و این مسأله، همانگونه که مقام معظم رهبری بر آن تأکید نمودند، باید به‎طور جدی پیگیری شود.
بی‎تردید، آنچه باید مورد توجه همگان و جزء مطالبات عمومی قرار بگیرد این است که دولتمردان و همه کارمندان رده‎بالای دولتی، اعم از کارمندان وزارت‎خانه‎ها و شرکت‎های دولتی، فیش حقوقی خود را به‎صورت شفاف در معرض دید همگان قرار دهند تا میزان دریافتی و مزایای آنها برای همه آشکار شود. از این رو، ورود قوه قضاییه و مقننه به این بحث بسیار جدی است زیرا برخورد با ظلم و اجرای عدالت، دولتی و غیردولتی نمی‎شناسد؛ همانگونه که انبیای الهی برای تحقق عدالت و مبارزه با ظلم قیام نموده و امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری نیز بر اجرای عدالت و تداوم مبارزه با ظلم تأکید کرده‎اند.  به نظر می رسد موضوعی که بیش از پیش باید به دولت تفهیم شود این است که همه در برابر قانون یکسان هستند؛ همان قانونی که عدالت علی(ع) را رقم می‎زند؛ به‎نحوی که برادر و غیر برادر نمی‎شناسد. پس عدم توجه به برخورد قاطع با غارتگران بیت‎المال به معنی تأیید سوء‎استفاده‏کنندگان از بیت‎المال، منحرفان و دنیاپرستان ستمگری است که در حق مظلومان ظلم می‎کنند.

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کهنه سرباز IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 0
    بله طبع زیاده خواهی در نوع بشر وجود دارد و مختص عقیل نبوده و نیست بلکه 1-این مسئولین نظام هستند که همانگونه که در جریان حداقل حقوقها هستند باید سقفی هم برای آن تعیین نمایند و باعث جلو گیری از بد بینی و روی گردانی آحاد جامعه ازنظام گردند. 2- همانگونه که حضرت علی (ع) به مالک در حکومت داری می فرماید (وابعث العیون...) قطع و یقین چشم های سربازان گمنام مسائل را دیده و منتقل می نماید اینجاست که باید مسئولین قبلا ترتیب اثر به دیده ها میدادند