"من خواهش می‌کنم کسانی‌ که دست‌اندرکارند توجّه کنند، دقّت کنند؛ مدام نگوییم تحریم‌ها برداشته شده است."

 مدام نگویید تحریمها برداشته شده‌ / نمی‌توانیم به توهم تکیه کنیم‌

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، فرازهایی از فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به شرح ذیل است:

مدام نگویید تحریمها برداشته شده‌

*       ذات آمریکا

دشمن کیست؟ دشمن خودش را کاملاً لخت و عریان در مقابل چشم ما قرار داده؛ نیازی نداریم بگردیم دشمن را پیدا کنیم؛ دشمن، شبکه استکبار و شبکه صهیونیستی است؛ این دشمن است. شبکه استکبار در رأسش دولت رژیم ایالات متّحده آمریکا است و شبکه صهیونیستی هم مظهرش رژیم جعلی صهیونیستِ حاکم بر فلسطین اشغال‌شده است؛ این دشمن است. پنهان هم نمی‌کنند.

ذات آمریکا تغییر نکرده؛ ذات آمریکا همان ذات دوره ریگان است؛ همان ذات است و تغییر نکرده؛ ذات دشمن است. بله، حزب هست - حزب دموکرات، حزب جمهوری‌خواه؛ این پاس می‌دهد به او، او پاس می‌دهد به این - لکن ذات آمریکا همان است.

این‌ها بدعهدند، بدذاتند، دبّه‌دربیار هستند، زیر قولشان می‌زنند، عمل نمی‌کنند؛(25/03/1395) یک طرفِ لجوج، بدعهد، بدمعامله، اهل دبّه در‌آوردن، اهل چک‌وچانه کردن، اهل از پشت خنجر زدن و اهل این‌جور کارها و سیاه‌کاری‌ها است.(19/01/1394)

*       تجربه ما در مذاکرات هسته‌ای‌

یک تجربه‌ای ما در مذاکرات هسته‌ای پیدا کردیم، این تجربه را نباید فراموش کنیم. این تجربه این است که اگر ما تنازل هم بکنیم، آمریکا دست از نقش مخرّب خودش برنمی‌دارد؛ این‌را ما در مذاکرات هسته‌ای تجربه کردیم. ما نشستیم در جمع 1+5 و حتّی جداگانه با آمریکایی‌ها مذاکره کردیم برای قضیّه هسته‌ای؛ برادران ما، فعّالان پرتلاش ما به یک نقاط مشترکی رسیدند، به یک نتایجی رسیدند؛ طرف که آمریکا باشد، یک تعهّداتی کرد؛ جمهوری اسلامی تعهّدات خودش را انجام داد، (ولی) آن طرفِ بدقولِ بدعهدِ بدحساب دارد دبّه می‌کند؛ تا الان دبّه کرده است. خیلی خب، این یک تجربه است، این شد تجربه.(14/03/1395)

*       مدام نگویید تحریمها برداشته شده‌

وظیفه طرف مقابل این بود که تحریمها را برطرف کند، برطرف نکرده؛ تحریمها برطرف نشده. بخشی از تحریمها را این‌ها به یک نحوی برداشته‌اند، منتها در عمل برداشته نشده. خب می‌دانید آنچه محلّ بحث بود، تحریمهای ثانویّه بود. تحریمهای اوّلیّه را این‌ها با کمال قدرت حفظ کردند و این بر روی تحریمهای ثانویّه اثر می‌گذارد. من خواهش می‌کنم کسانی‌که دست‌اندرکارند توجّه کنند، دقّت کنند؛ مدام نگوییم تحریمها برداشته شده.(25/03/1395)

الف. حل‌نشدن مسأله بانکها

مسأله معامله بانکها حل نشده و بانکهای بزرگ معامله نمی‌کنند. آمریکایی‌ها می‌گویند آقا به ما چه! خب حرف خباثت‌آلودی است؛ چطور (می‌گویید) به ما چه! کار آن‌ها است. آقای دکتر ظریف - نمی‌دانم اینجا در جلسه هستند یا نه - در صحبت با وزیر خارجه آمریکا به او می‌گویند که (مسأله) بانکها، بانکهای بزرگ و مانند این‌ها حل نشده، او می‌گوید خب بله، به ما که ربطی ندارد؛ فوراً ایشان می‌گویند چرا، شما اگر بخواهید، می‌توانید؛ شما مانعید، یعنی وزارت خزانه‌داری آمریکا است که مانع است.

آن مسؤول دولتی آمریکا همین دو سه روز قبل از این گفت ما ایران را راحت نمی‌گذاریم، ما نمی‌گذاریم ایران احساس راحتی خیال کند؛ خب، وقتی این‌جور حرف می‌زنند، یک عضو عالی‌رتبه دولت آمریکا این‌جور حرف می‌زند، فلان بانک جرأت می‌کند بیاید معامله کند؟

این طرف آمریکایی این گناه بزرگ را انجام داده، این تخلّف بزرگ را کرده؛ نباید توجیه کنیم کار آمریکایی‌ها را. بله، بخشنامه می‌کنند، امّا بخشنامه فرق می‌کند با واقعیّت.(25/03/1395)

ب. حل‌نشدن بیمه نفت‌کش‌ها

قضیّه بیمه نفت‌کش‌ها همین‌جور است. بیمه نفت‌کش‌ها یکی از چیزهای مهم در معاملات نفتی است. در یک سقف محدودی بیمه را قبول کردند، امّا ساختارهای بزرگ بیمه - (برای) مبالغ این نفتها که گاهی اوقات میلیاردی است، حاضر نشدند وارد بشوند، حاضر نشدند بیمه کنند و بیمه نمی‌کنند. علّتش هم این است که در خود آن سازمانها و ساختارها، آمریکایی‌ها عضوند، حضور دارند و نمی‌گذارند. بنابراین آمریکایی‌ها به بخش مهمّی از تعهّداتشان عمل نکردند.(25/03/1395)

*       مدام افزون‌خواهی هم می‌کنند!

ما پیش‌پرداخت‌هایمان را همین‌طوری انجام دادیم: ما (غنی‌سازی) بیست درصد را تعطیل کردیم، فُردو را تقریباً تعطیل کردیم؛ اراک را تعطیل کردیم، این‌ها پیش‌پرداخت‌های ما بوده، حالا باز توقّع دارند. من الان اینجا عرض می‌کنم - اگر آقای دکتر صالحی حضور دارند - این توقّعاتی را که آن‌ها در زمینه الیاف کربن که در سانتریفیوژها به‌کار می‌رود، یا توقّعاتی که در مورد اندازه‌گیری آن سیصد کیلو دارند، مطلقاً قبول نکنید، زیر بار نروید. مدام افزون‌خواهی هم می‌کنند؛ حالا این‌همه پیش‌پرداخت ما داده‌ایم، به‌هرحال طرف مقابل ما عمل نکرده.(25/03/1395)

*       در هر زمینه‌ای که کوتاه بیایید، او کوتاه نمی‌آید

حالا خیلی‌ها قبل از این تجربه هم می‌دانستند، امّا بعضی هم که نمی‌دانستند، حالا بدانند: در هر زمینه دیگری هم که با آمریکا شما بحث و مجادله کنید، شما کوتاه بیایید، تنازل کنید، باز او نقش مخرّب خودش را حفظ خواهد کرد؛ در همه زمینه‌ها: بحث حقوق بشر، بحث موشک، بحث‌ تروریسم، بحث لبنان، بحث فلسطین؛ در هر قضیّه‌ای که شما به فرض - که البتّه محال است - از اصول خودتان، از مبانی خودتان کوتاه بیایید، صرف‌نظر بکنید، بدانید او کوتاه نخواهد آمد؛ اوّل با زبان و با لبخند و با تبسّم وارد میدان خواهد شد، بعد در عمل، کاری را که باید انجام بدهد، دبّه می‌کند و تعهّد خودش را انجام نمی‌دهد.(14/03/1395)

*       بعضی چنین خیال می‌کنند

بعضی خیال می‌کنند این‌که ما بر روی دشمنی آمریکا با ما تکیه می‌کنیم، ناشی از تعصّب است؛ نه؛ ناشی از شناخت است، ناشی از تجربه است. این‌ها از اوّل انقلاب کمر بستند به دشمنی امام بزرگوارِ ما و حرکت عظیم او؛ از اوّل انقلاب شروع کردند به توطئه، هنوز هم دارند می‌کنند، سعی کردند اقوام ایرانی را علیه جمهوری اسلامی بشورانند، موفّق نشدند؛ سعی کردند عناصر وابسته را علیه مردم بشورانند، تا حدودی هم توانستند، امّا مردم بر آن‌ها غلبه پیدا کردند؛ تا امروز هم این سعی را دارند می‌کنند، امّا ملّت بیدار است، دولت هشیار است، مسؤولین آماده‌اند.(16/04/1395)

*       نمی‌توانیم به توهم تکیه کنیم‌

یک تصوّر غلطی در اینجا وجود دارد و آن این است که «ما با آمریکا می‌توانیم کنار بیاییم؛ با آمریکا کنار بیاییم و مشکلات را حل کنیم»! خب این تصوّر، تصوّر درستی نیست. ما نمی‌توانیم به توهّم تکیه کنیم، باید به واقعیّتها تکیه کنیم. اوّلاً همان‌طور که گفتیم، از لحاظ منطقی، نظامی مثل جمهوری اسلامی ایران هرگز مورد محبّت و ملاطفت نظامی مثل آمریکا قرار نمی‌گیرد؛ امکان ندارد. ثانیاً رفتارهایشان؛ از پنجاه سال پیش، شصت سال پیش، از بیست‌وهشتم مرداد، بعد از آن در دوران رژیم طاغوت، بعدش از اوّل انقلاب تا امروز، شما نگاه کنید ببینید رفتار آمریکا با ما چگونه بوده. در رژیم طاغوت، آمریکا به‌عنوان یک ثروت نگاه می‌کرد به رژیم پهلوی، در عین حال ضرباتی که در همان دوران از سوی آمریکا به ایران وارد شده، ضربات کاری و مؤثّری است که کسانی‌که با تاریخ آشنایند، با زندگی آن دوران آشنایند، کاملاً این‌را می‌فهمند و تصدیق می‌کنند؛ بعد از انقلاب هم که خب معلوم است؛ از روز اوّل شروع کردند به خباثت و عناد و تا امروز هم ادامه دارد. (پس) بحثِ سوء تفاهم نیست؛ مسأله اصل موجودیّت جمهوری اسلامی است و با مذاکره حل نمی‌شود، با رابطه حل نمی‌شود. این یک تصوّر غلطی است که ما خیال کنیم حالا می‌شود بنشینیم با آمریکایی‌ها، بگوییم آقا بیایید یک‌جوری با همدیگر مصالحه کنیم. مصالحه به این است که شما از حرفهای خودتان بگذرید.(25/03/1395)

*       توطئه طرح «توهم توطئه»

این مطرح‌کردن توهّم توطئه، به‌نظر ما یک توطئه است؛ برای این‌که حسّاسیّتها را کم کنند (می‌گویند:) «آقا! دشمن چیست؟ کدام دشمنی؟»! واضح‌ترین چیزها را انکار می‌کنند. می‌گوییم آمریکا دشمن انقلاب است، ذات نظام سلطه اقتضا می‌کند که با نظامی مثل نظام جمهوری اسلامی دشمن باشد؛ منافعشان 180 درجه با یکدیگر اختلاف دارد. نظام سلطه اهل خیانت است، اهل جنگ‌افروزی است، اهل ایجاد و سازماندهی گروه‌های‌ تروریست است، اهل سرکوب‌کردن گروه‌های آزادی‌خواه است، اهل فشارآوردن بر مظلومین - مثل فلسطین و امثال فلسطین - است؛ این طبیعت نظام سلطه است.

اسلام که نمی‌تواند در مقابل این ساکت بماند؛ نظام اسلامی که نمی‌تواند ببیند و بی‌تفاوت بماند، نظام اسلامی نمی‌تواند بی‌تفاوت بماند. این‌ها با همدیگر دشمنند؛ در ذات خود با هم مخالفند. چطور می‌شود منکر این دشمنی شد؟

هر فردی و هر جریانی که برای اسلام و به نام اسلام کار می‌کند، اگر به آمریکا اعتماد کرد، خطای بزرگی مرتکب شده و سیلی‌اش را خواهد خورد؛ کما این‌که خوردند.(14/03/1395)

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.