رئیس ستاد عالی کانونهای مساجد کشور با بیان اینکه آمار کانونهای فرهنگی هنری مساجد از مرز ۲۲ هزار پایگاه گذشته است، گفت: نخستین اقدام امام زمان (عج) بر اساس نص صریح روایات، از مسجدالحرام آغاز می‌شود.

بیش از ۲۲۰۰۰ کانون فرهنگی هنری در مساجد داریم/ مسجد نقطه شروع قیام منجی است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم ، حجت‌الاسلام حمیدرضا ارباب سلیمانی، رئیس ستاد عالی کانونهای مساجد کشور در نشست خبری همایش آموزشی فرهنگی اندیشه‌های آسمانی که ظهر امروز برگزار شد، با بیان اینکه آمار کانونهای فرهنگی هنری مساجد از مرز 22 هزار پایگاه بیشتر شده است، گفت: موضوع شکل‌گیری کانونهای فرهنگی هنری به مصوبه 302 شورای انقلاب فرهنگی در سال 71 باز می‌گردد.

حجت‌الاسلام ارباب سلیمانی افزود: در آن زمان مقام معظم رهبری درباره تهاجم فرهنگی به مسئولان و مردم هشدار دادند و شورای عالی انقلاب طی جلسه‌ای به این نتیجه رسید تا از ظرفیتها و استعدادهای موجود در مساجد برای راه‌اندازی کانونها و کتابخانه‌ها مسجد استفاده کند تا با شکل‌گیری آنها فرصتی برای جذب و به کارگیری نسل جوان در مساجد فراهم شود، زیرا همانطور که جوانان در جامعه موتور محرک‌اند، حضورشان در مساجد نیز موجب رونق و شادابی بیشتر این پایگاه الهی خواهد شد.

وی با اشاره به شکل‌گیری نخستین کانون فرهنگی هنری مسجد در تهران گفت: نخستین این کانونها با حضور مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی و وزیر وقت، آقای لاریجانی افتتاح شد و از همان زمان به بعد، این حرکت روز به روز شتاب بیشتری پیدا کرد و امروز تعداد زیادی از مساجد در نوبت صدور مجوز راه‌اندازی کانون فرهنگی هنری قرار دارند، اما به دلیل محدودیتهای خاصی که وجود دارد، تلاش‌مان بر است تا سنجیده و هوشمند این توسعه کمی و کیفی را پی بگیریم.

فعالیت بیش از 2 میلیون نفر در کانوهای فرهنگی هنری
رئیس ستاد عالی کانونهای مساجد کشور با بیان اینکه امروزه در کانونهای فرهنگی هنری چیزی بالغ بر دو میلیون نفر در حال فعالیت‌اند، گفت: یکی دیگر از کارهای در حال پیگیری، راه‌اندازی کتابخانه‌های مساجد است و امروز بیش از دوازده هزار کتابخانه باز و دارای مخزن در جوار مساجد و به دلیل اینکه در برخی مناطق مثل مساجد روستایی امکان ایجاد یک قرائت‌خانه مجزا وجود ندارد، تلاش کردیم تا در در داخل شبستان مساجد این کتابخانه‌ها را ایجاد کنیم.
وی افزود: سالانه نزدیک به چهار میلیارد تومان کتابهای مناسب و مطلوب از طرف امور فرهنگی وزارت فرهنگی و ارشاد اسلامی در اختیار ستاد عالی قرار داده و طی برنامه‌ریزی‌هایی، به مساجد سطح کشور ارسال می‌شود.

راه‌اندازی 210 مرکز فرهنگی دیجیتال
حجت‌الاسلام ارباب سلیمانی اظهار کرد: یکی دیگر از کارهایی که در حال انجام است، راه‌اندازی مراکز فرهنگی دیجیتال در جوار مساجد است که تاکنون در بیش از 210 مرکز تاکنون ایجاد شده است.

رئیس ستاد عالی کانونهای مساجد کشور با اشاره به شکل‌گیری کانونهای فرهنگی هنری در دانشگاه گفت: این کار با هماهنگی نهاد رهبری در دانشگاه در حال پیگیری است و اکنون از 400 مسجدی که در دانشگاه‌ها دایر است، در 200 مسجد این کانونهای فرهنگی هنری با محوریت خود مساجد دانشگاه راه‌اندازی شده است.

وی با ابراز امیداوری از اینکه رسانه‌ها بتوانند موضوع مسجد را بیشتر مورد توجه قرار دهند، خاطرنشان کرد: از نگاه قرآن نخستین مکان روی زمین برای هدایت بشر، مسجد است، این مهندسی خداوند برای حیات جامعه بشری است که اگر جامعه بشری می‌خواهد در مسیر متعالی و پیشرفت حرکت کند، باید محوریت مسجد را مورد توجه بیشتری قرار دهد.

حجت‌الاسلام ارباب سلیمانی با بیان اینکه در طول تاریخ، مساجد نقش تهییج‌کننده و موثری در دفاع از ارزشها توسط مردم داشته است، یاداور شد: امام خمینی (ره) در جریان انقلاب اسلامی نیز از همین پایگاه استفاده کردند و اگر انقلاب به ثمر رسیده است، نباید نقش ویژه و برجسته مساجد در آن دوره نادیده بگیریم.

وی با بیان این مطلب که در ادامه این حرکت باید از ظرفیتهای بالای مساجد به خوبی بهره برد، افزود: نخستین اقدام امام زمان (عج) بر اساس نص صریح روایات، از مسجدالحرام آغاز می‌شود، بنابراین همانطور که در ابتدای خلقت سخن از مسجد بوده است، در آغاز حرکت امام زمان (ع) نیز مسجد نقش ویژه‌ای خواهد داشت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.