خرداد ماه امسال معاونت برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی، نامه ای برای وزارت بهداشت ارسال کرد که به موجب آن، بسیاری از متخصصان ژنتیک پزشکی کشور را از ارایه خدمات ژنتیکی به بیماران کشور، محروم می سازد!

در این نامه با غیر معتبر دانستن مدرک پایه وزارت علوم، برای دانشجویان دکتری ژنتیک پزشکی، حق به عضویت درآمدن این افراد در سازمان نظام پزشکی از ایشان سلب شده است. به این ترتیب آن گروه از متخصصان ژنتیکی که از دریافت شماره نظام پزشکی محروم شوند، نمی توانند به بیماران ژنتیکی خدمت رسانی کنند. این اطلاعیه سازمان نظام پزشکی ضمن مغایرت با قانون مصوب مجلس و کوریکولوم آموزشی دوره دکتری ژنتیک پزشکی، تبعاتی خواهد داشت، که سونامی بیماری های ژنتیکی و مهاجرت نخبگان از موارد آن خواهد بود.

بر اساس ماده چهار از فصل سوم قانون سازمان نظام پزشکی مصوب سال 83، تمام اتباع‌ ایرانی‌پزشک‌، دندانپزشک‌، دکتر داروساز و متخصصان ‌و دکترای ‌علوم‌ آزمایشگاهی‌(حرفه‌ای‌یا متخصص‌) تشخیص‌طبی‌و لیسانسیه‌های‌پروانه‌دار گروه‌پزشکی‌به‌استثنای گروه‌ پرستاران ‌می‌توانند عضو این سازمان‌ باشند. در قانون یاد شده، مقصود از دکترای علوم آزمایشگاهی حرفه ای، دانش آموختگان رشته دکتری حرفه ای علوم آزمایشگاهی است (که این دوره از سال 73 به بعد برگزار نشده است) همچنین مقصود از عبارت دکتری علوم آزمایشگاهی تخصصی، رشته های دکترای علوم آزمایشگاهی، از جمله ژنتیک پزشکی می باشد. بر اساس ماده سه و چهار آیین نامه تاسیس و اداره امور آزمایشگاه های تشخیص پزشکی، رشته ژنتیک پزشکی از رشته های دکترای علوم آزمایشگاهی تخصصی است و عضویت این افراد در قانون یاد شده به شفافیت ذکر شده است. از این رو شرط بررسی مدارک پیشین فرد برای اعطای شماره نظام پزشکی به دارندگان دانشنامه دکتری تخصصی ژنتیک پزشکی، به صراحت برخلاف قانون یاد شده است. شایان ذکر است، برداشت سلیقه ای و غلط از قانون صریح فوق، ذیل عبارت دکترای علوم آزمایشگاهی، " متخصص پاتولوژی" است! که کاملاً نادرست می باشد، چرا که متخصص پاتولوژی، دارای مدرک پزشکی عمومی می باشد که پیشتر در همان ماده چهار عضویت ایشان در سازمان نظام پزشکی نامبرده شده است! همچنین به استناد قانون یاد شده، شمار بسیاری از دارندگان مدرک دکترای تخصصی ژنتیک پزشکی، به عضویت سازمان نظام پزشکی درآمده اند که مدارک کارشناسی ایشان بیولوژی بوده است و اکنون، آزمایشگاه ژنتیکِ ایشان مرجع تشخیص بیماری های ژنتیکی در کشور می باشد! با توجه به اینکه قانون تازه ای تصویب نشده، از این رو تعیین شرط اعطای شماره نظام پزشکی بر مبنای مدرک کارشناسی مغایر قانون فوق است!

از سویی دیگر، بر اساس ماده 10 برنامه آموزشی (کوریکولوم) دوره دکتری تخصصی رشته ژنتیک پزشکی (مصوب 17 آذر ماه 88 شورای عالی برنامه ریزی آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی) دانش آموختگان کارشناسی ارشد گرایش های مختلف زیست شناسی از جمله ژنتیک، علوم سلولی و مولکولی و بیوشیمی، و... مجاز به ورود در دوره دکتری تخصصی ژنتیک پزشکی می باشند و بنابر ماده هشت این آیین نامه، دانش آموختگان دکترای تخصصی ژنتیک پزشکی، فارغ از رشته های مقاطع تحصیلی پیشین می توانند در نقش مدیریت آزمایشگاه تخصصی ژنتیک پزشکی ارایه خدمت کنند.

بخشنامه تازه سازمان نظام پزشکی و تخصیص نیافتن شماره نظام پزشکی ضمن مغایرت صریح با این آیین نامه، این حق را از این دانش آموختگان سلب می کند. همچنین به استناد مکاتبه با دکتر اکبری، قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت هیچ تغییری در وظایف، شرح خدمات و صلاحیت حرفه ای و کوریکولوم دانش آموختگان دکترای تخصصی وزارت بهداشت از جمله ژنتیک پزشکی، صورت نگرفته است و عطف به مصاحبه دکتر حاجتی دبیرشورای علوم پایه وزارت بهداشت، مطابق کوریکولوم رشته ژنتیک پزشکی، تاسیس و پذیرش مسوولیت آزمایشگاه ژنتیک حق مسلم دانش آموختگان این رشته می باشد و دارای صلاحیت دریافت شماره نظام پزشکی می باشند!

متخصصانی که برای تشخیص بیماری های ژنتیکی و مشاوره های پیشگیری از معلولیت های ذهنی و جسمی، آموزش دیده اند و با طی دوره های کارورزی بیمارستانی آماده خدمت رسانی اند، با این بخشنامه سازمان نظام پزشکی که مغایر با قانون نیز هست، به کناری رانده می شوند و ضمن ایجاد دلسردی و یأس در بین "متخصصانِ دست بسته ژنتیک پزشکی"، دور از انتظار نخواهد بود که در کشورهای دیگر، بدنبال تحصیل دانش ژنتیک بروند. با خروج نخبگان از کشور و به کنار راندن متخصصانی که میلیاردها تومان صرف آموزش آن ها شده، موج بیماری های ژنتیکی در کشور افزایش می یابد و اینجاست که باید این پرسش را مطرح کرد؛ براستی مسوول این وضعیت کیست؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.