بندرعباس - نباید از گردشگری در دنیا عقب بمانیم چرا که گردشگری در دنیا یک صنعت سبز و پاک است در حالی که این صنعت در کشور ما نه پاک است نه سبز و برای توسعه گردشگری حتما نیاز به یک برنامه جامعه داریم .

توسعه و رونق گردشگری نیازمند تدوین یک برنامه جامع است

به گزارش قدس آنلاین، زهرا احمدی پور پیش ازظهر جمعه در نشست با فعالان حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، سرمایه‌گذاران و بهره‌برداران بخش خصوصی استان هرمزگان در هتل همای بندرعباس، ضمن تاکید بر برنامه‌ریزی مناسب و شایسته برای رونق گردشگری و تامین زیرساخت‌های گردشگری استان هرمزگان گفت: در سازمان سه حوزه مهم داریم که طبق اسناد بالا دستی باید اقتصاد کشورمان را مقاوم‌سازی کنیم و در برابر تنش‌هایی که ممکن است اقتصاد ما را از ریل خارج کند با توسعه در صنعت درون‌زا مانند صنایع‌دستی تقویت کنیم. دولت نیز بر تقویت و توسعه صنعت گردگشری و صنایع دستی تاکید دارد.

وی عنوان کرد: این موضوع حتی مورد تائید مقام معظم رهبری نیز است و بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری، توجه به صنایع‌دستی که در برنامه ششم توسعه نیز جای گرفته و اولویت‌هایی برای آن در نظر گرفته شده است.

احمدی‌پور ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در حوزه صنایع‌دستی شاهد هستیم این است که هنرمند ما فقط تولید می‌کند و بسته‌بندی و صادرات خیلی خوب انجام نمی‌دهد، بنابراین درآمد محدودی دارد، این مسئله باعث شده تا هنرمندان صنایع‌دستی در تنگنای مشیعتی باشند و رغبتی به تداوم این کار نداشته باشند و کسانی این کار را ادامه می‌دهند که اعتقاد دارند کار آن ها کار عشق است.

وی گفت: این در حالی است در حوزه اقتصاد مقاومتی یکی از موضوعاتی که بر روی آن تاکید شد این است که فروشگاه‌های زنجیره‌ای صنایع دستی باید در همه استان‌ها و شهرهای بزرگ دایر شود، در تهران نیز فروشگاه صنایع‌دستی همه استان‌ها را داشته باشیم. اما متاسفانه این زنجیره  هنوز تکمیل نشده است و باعث شده تا فروش صنایع‌دستی خرده‌فرشی باشد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افزود: حتی به عنوان مثال در طراحی هتل نیز باید از صنایع دستی استفاده شود ضمن این که در لابی هتل‌ها باید فروشگاه‌های صنایع‌دستی داشته باشیم.

احمدی‌پور گفت: صنایع دستی ایران در دنیا شناخته شده است و حتی از طراحی‌های صنایع دستی ایران در برخی از کشورها در طراحی و تولید لباس استفاده می‌شود در حالی که این هنر صنعت در کشور ما مورد غفلت قرار گرفته و این به معنای این است که ما هنوز نتوانسته ایم از این ظرفیت در تولید ثروت استفاده کنیم و در صورت تولید ثروت هنرمندان صنایع دستی خود تبدیل به سرمایه اجتماعی خواهند شد.

معاون رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ظرفیت‌های گردشگری استان هرمزگان اشاره کرد و گفت: اصل بر این است که هدف‌گذاری دراستان هرمزگان توسعه گردشگری دریایی باشد و استاندار باید اکنون توضیحاتی را درباره توسعه این نوع از گردشگری ارائه و مشکلات و موانع را بیان کند تا من به عنوان عضو کابینه دولت این موانع را در دولت مطرح و آن‌ها را برطرف کنیم.

او افزود: باید آن چیزی که قرار است چرخه گردشگری در این استان را رقم بزند را باید شناسایی و بررسی کنیم به عنوان مثال، رونق گردشگری دریایی و نیز ایجاد تنوع غذایی در استان هرمزگان می‌تواند به توسعه گردشگری در هرمزگان کمک کند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در ادامه این نشست ضمن انتقاد از مسیرهای تکراری گردشگری افزود: در تعریف مسیرهای گردشگری باید تغییر به وجود آوریم زیرا بیشتر مسافران به شمال می‌روند در حالی که ممکن است برخی از گردشگران حتی شناخت دقیقی از سفر به شمال نداشته باشند در حالی که وقتی صحبت از شمال می‌شود درباره ده‌ها شهرستان حرف می‌زنیم اما همه می گویند شمال و این نشان می‌دهد که شناخت مناسبی از این مسیر گردشکری در بین مسافران وجود ندارد.

وی گفت: در برنامه‌ریزی برای سفر باید به گونه‌ای رفتار کنیم که به قبل از سفر مردم باشد نه اینکه به دنبال مردم درصدد تهیه بسته سفر باشیم در حالی که اکنون پیشگام با مردم برنامه‌ریزی نمی‌کنیم و نیاز به یک بسته سفر داریم که می‌تواند در امر گردشگری داخلی چرخه گردشگری را رونق دهد، این نوع از گردشگری به توسعه فرهنگی در کشور کمک می‌کند.

احمدی‌پور افزود: سفر با شناخت باید باشد و اگر می‌خواهیم فرهنگ و اصالت حفظ شود راهکارش تقویت گردشگری داخلی است. اروپا متوجه شد اگر بخواهد کینه را از دل اروپایی‌هایی که بر اثر جنگ‌های طولانی به وجود آمده حذف کند باید به سراغ گردشگری داخلی برود که البته موفق  نیز شد و به صورت پلکانی این حرکت را ادامه داد و جلو رفت.

وی ابرازداشت: نباید از گردشگری در دنیا عقب بمانیم چرا که گردشگری در دنیا یک صنعت سبز و پاک است در حالی که این صنعت در کشور ما نه پاک است نه سبز و  برای توسعه گردشگری حتما نیاز به یک برنامه جامعه داریم که استان ها باید با یک برش استانی این برنامه را تهیه و تدوین کنند.

معاون رئیس جمهوری تصریح کرد: در سازمان این آمادگی را داریم که خدمات مشاوره‌ای برای تدوین برنامه‌هایی با برش استانی ارائه دهیم و در این‌باره سازمان کمک خواهد کرد اما کمک‌های ما برنامه محور است نه رویداد محور و از برش‌های استانی گردشگری در استان در دولت دفاع می‌کنیم و این آمادگی را من و همکارانم در سازمان داریم که در این‌باره کمک کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.