۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۳
کد خبر: 495906

مصر محل جدید توجه آمریکا؟

ترجمه/مریم نصراللهی

منابع دیپلماتیک پیش بینی می کنند سیاست خارجی دولت جدید آمریکا، این بار، نه از دروازه سوریه، عراق و حتی ایران، بلکه از دروازه مصر، بروز می یابد.

قدس آنلاین -  پس از انتصاب رسمی ترامپ، چشم تحلیلگران بدنبال نخستین شاخص های سیاست های خارجی اوست؛ همچنانکه به عقیده بسیاری از آنها، نشست آستانه و اکتفای ترامپ به شرکت سفیر آمریکا در قزاقستان، در این نشست، می تواند بیانگر اولین موضع وی در سیاستش باشد.

روزنامه النهار لبنان به قلم رزانا بو منصف در این باره می نویسد: به نظر نمی رسد دولت جدید ایالات متحده توجهی بیش از دولت اوباما، نسبت به مساله سوریه داشته باشد؛ زیرا سخنان ترامپ در این باره، از تاکید برای نابودی داعش در سوریه تجاوز نمی کند. به اعتقاد کارشناسان، دولتهایی که موقعیت حساس تری در منطقه دارند، در دستور کار حکومت جدید آمریکا قرار خواهند گرفت؛ و در این میان، مصر توجه ویژه ترامپ را به خود جلب کرده؛ چرا که السیسی کانال هایی را برای ارتباط با همتای آمریکایی خود گشوده است.

به گفته منابع آگاه، وضعیت مصر تا حد زیادی و در سطوح مختلفی خطرناک شده و بعید نیست حکومت مصر با تغییرات و نابسامانی هایی رو به رو شود؛ در این میان، هر تغییری در مصر می تواند لرزه هایی در واشنگتن نیز ایجاد کند؛ به این اعتبار که روابط آمریکایی مصری به تازگی حیات خود را بازیافته و بار دیگر مصر اهمیت خود را به عنوان هم پیمان استراتژیک ایالات متحده و یک طرف محوری و اساسی در رابطه با اسرائیل، به دست آورده است. با توجه به موقعیت ژئوپلتیک مصر در منطقه، تحولات داخلی آن می تواند در شاخه های متعددی تاثیرگذار باشد؛ آنچه که دولت ترامپ هم به مانند دولت اوباما نمی تواند خود را از ترکش های آن به دور نگاه دارد.

بدین ترتیب، منابع دیپلماتیک پیش بینی می کنند که سیاست خارجی دولت جدید آمریکا، این بار، نه از دروازه سوریه، عراق و حتی ایران، بلکه از دروازه مصر، بروز می یابد؛ چرا که این دولت به اندازه دیگر دولتهای مذکور زیر ذره بین قرار ندارد، در حالت جنگ واضحی نیست و یا حداقل تنها از حیث شرایط اقتصادی و وضعیت سیاسی غیر قابل اطمینانش دچار مشکل است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.