بر اساس خبرهای منتشر شده، این عینک قادر است فاصله کانونی هر چه را که فرد به آن نگاه می‌کند چه دور و چه نزدیک بطور خودکار تنظیم نماید.

عینک هوشمند با توانایی تنظیم خودکار فاصله کانونی دید

به گزارش قدس آنلاین به نقل از کلیک، محققان دانشگاه یوتا آمریکا موفق به ساخت این عینک شده‌اند. لنزهای آن از جنس گلسیرین، یک مایع ضخیم و بی رنگ که توسط غشاهای لاستیکی مانندی در جلو و عقب پوشیده شده است.

غشای عقبی هر لنز به یک سری از سه عملگر (اکچوئیتور) مکانیکی وصل است که همانند پیستونی شفاف غشا را به سمت عقب و جلو حرکت می دهد و به این ترتیب می تواند انحنای لنزهای مایع و فاصله کانونی میان لنزها و چشم را تنظیم کند.

کارلوس ماسترانگلو استاد مهندسی کامپیوتر دانشگاه یوتا بیان داشت: اکثر افرادی که از عینک مطالعه استفاده می کنند باید مرتبا آن را برداشته و دوباره به چشم بزنند، که این امر موجب ناراحتی این افراد می‌گردد. اما با استفاده از این عینک هوشمند بدون برداشتن آن می توانند همه چیز را شفاف ببینند.

داخل چشم انسان یک لنز وجود دارد که فاصله کانونی را بر مبنای آنچه شخص به آن می نگرد، تنظیم می‌کند. این لنزها به مرور و با بالا رفتن سن قابلیت خود را برای تغییر کانون از دست خواهند داد و در نهایت فرد برای دیدن اشیا در فاصله نزدیک مجبور به استفاده از عینک های مطالعه و یا عینک دو کانونی بیوفوکال خواهد بود.

 عینک هوشمند جدید دارای باتری و اجزای الکترونیکی می باشد. همچنین در قسمت پل این عینک، یک فاصله سنج قرار گرفته که توسط ارسال پالس‌های مادون قرمز فاصله اجسام از عینک را اندازه‌گیری می کند. هنگامی که فرد به اشیا نگاه می کند، فاصله اندازه گرفته شده و میزان خمش لنزها به عملگرها منتقل می گردد. اگر شخص به جسم دیگری که در فاصله نزدیکتر قرار دارد نگاه کند فورا فاصله اندازه گیری شده و فاصله کانونی توسط عملگرها تنظیم می گردد.

بنا به اظهارات محققان، لنزهای این عینک قادرند فاصله کانونی اشیای مختلف را ظرف مدت ۱۴ میلی ثانیه تغییر دهند. باتری قابل شارژ موجود در عینک پس از هر بار شارژ کامل بیش از ۲۴ ساعت ماندگاری دارد.

لازم به ذکر است همه‌ی افرادی که قصد استفاده از  این عینک را دارند باید قبل از اولین استفاده، باید آن را به یک اپلیکیشن گوشی هوشمند مجهز کرده که لنزها را به طور خودکار توسط یک اتصال بلوتوث تنظیم می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.