با ورود نیروهای ارتش آلمان به لیتوانی و استقرار آنها در ۱۰۰کیلومتری خاک روسیه، ناتو حلقه محاصره خود علیه مسکو و همچنین صف‌آرایی نظامی‌اش در اروپای شرقی را تکمیل کرده است.

پوتین به نیروی هوایی این کشور دستور آماده‌باش داد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از همشهری، اولین گروه از نیروهای آلمانی پس از ورود به لیتوانی، دیروز در پایگاهی نظامی در نزدیکی مرز کالینینگراد مستقر شدند. قرار است تعداد این نیروها طی 2‌ماه آینده به هزار و 200نفر برسد. نیروهای آلمانی در لیتوانی به نیروهای بلژیکی، فرانسوی و هلندی اضافه شده‌اند اما قرار است فرماندهی میدان را به‌دست بگیرند.

یک ماه پیش افسران آلمانی به ویلنیوس، پایتخت لیتوانی رفته بودند تا زمینه ورود نیروهای رزمی آلمان به این کشور را فراهم کنند. همزمان، نیروهای آمریکایی نیز به همراه یگان‌های توپخانه و زرهی به لهستان وارد شدند. حضور این نیروها در لهستان در چارچوب طرح ناتو برای اعزام 4هزار نیروی نظامی آمریکایی به این کشور و کشورهای منطقه بالتیک، بلغارستان و رومانی بود. نیروهای آمریکایی طی هفته‌های اخیر در لتونی و استونی هم مستقر شده‌اند و قرار است طی 2 تا 3‌ماه آینده نیروهایی از دیگر کشورهای عضو ناتو ازجمله انگلیس و کانادا به آمریکایی‌های مستقر در این 2 کشور بپیوندند.

استقرار این تعداد نیرو در منطقه اروپای شرقی طی سال‌های پس از جنگ سرد بی‌سابقه بوده و این از سوی تحلیلگران نظامی به‌عنوان «صف‌آرایی تمام‌عیار» ناتو در مقابل روسیه توصیف شده است. ناتو از 3سال پیش و پس از الحاق شبه‌جزیره کریمه به خاک روسیه تمامی روابط خود را با مسکو لغو کرده و افزایش حضور نیروهایش در امتداد مرزهای روسیه را اقدامی دفاعی و برای رویارویی با «رفتار تجاوزکارانه» روسیه اعلام کرده است. در مقابل، روسیه هم حضور ناتو در نزدیکی مرزهایش را اقدام تجاوزکارانه می‌داند و تأکید دارد این اقدام، موازنه امنیتی قاره اروپا را به هم زده است.

روز دوشنبه یگان‌های ارتش آمریکا به همراه تانک‌های خود برای تقویت حضور نیروهای ناتو وارد استونی شدند. استونی در شمالی‌ترین نقطه اروپا قرار گرفته و با روسیه هم‌مرز است. استونی، لتونی و لیتوانی قبلا عضو شوروی بودند اما پس از استقلال در سال۱۹۹۱ به‌تدریج به عضویت اتحادیه اروپا و پیمان ناتو درآمدند. نزدیکی لیتوانی به کالینینگراد باعث شده تا مقام‌های این کشور نگران دخالت احتمالی روسیه باشند. کالینینگراد منطقه‌ای جدا از خاک روسیه واقع در ساحل دریای بالتیک و در میان لهستان و لیتوانی است. روسیه در این منطقه، موشک‌های بالستیک اسکندر- ام با قابلیت حمل کلاهک‌ هسته‌ای مستقر کرده است.

اعلام آماده‌باش در روسیه
با حضور نیروهای ناتو در لیتوانی، عملا حلقه محاصره در اطراف کالینینگراد تکمیل شده است. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در واکنش به تحرکات ناتو، دیروز با صدور فرمانی به نیروی هوایی این کشور اعلام آماده‌باش داد. پوتین همچنین به سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه دستور داد بررسی‌های لازم برای ارزیابی میزان آمادگی نیروهای ارتش روسیه برای مقابله با «ضربه محکم و ناگهانی» را انجام دهد. الکساندر گروشکو، نماینده پیشین مسکو در ناتو هم دیروز در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی تاس روسیه گفت که هیچ نشانه‌ای از تصمیم ناتو برای متوقف کردن گسترش حضور نظامی‌اش در شرق اروپا دیده نمی‌شود.

روسیه در مقابل اقدامات اخیر ناتو اعلام کرده در سال‌جاری میلادی برنامه نوسازی و تقویت تجهیزات نظامی‌اش را دنبال خواهد کرد. مسکو حدود 5‌ماه پیش هم از یک موشک هسته‌ای جدید رونمایی کرد که بزرگ‌ترین و قوی‌ترین موشک از این نوع در جهان به شمار می‌رود. این موشک قابلیت حمل کلاهک 40مگاتنی را دارد که 2هزار برابر قدرتمندتر از بمب‌های اتمی است که آمریکا در سال1945 در حمله به هیروشیما و ناکازاکی استفاده کرد.

تنش میان دو طرف در حالی شدت گرفته و به مرحله صف‌آرایی نظامی رسیده که نگرانی‌ها از بروز «جنگ جهانی سوم» در میان مردم در کشورهای غربی افزایش پیدا کرده است. ‌ماه قبل روزنامه ایندیپندنت نتایج یک نظرسنجی را منتشر کرد که نشان می‌دهد اکثر مردم در 9کشور غربی ازجمله در آمریکا، انگلیس و فرانسه وقوع چنین جنگی را بسیار نزدیک و محتمل دانسته‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.