اخیراً وزیر راه و شهرسازی با ذکر آماری از وضعیت مسکن در کشور اعلام کرد که روند افزایش خانه‌های خالی از سکنه در سال ۹۵نیز ادامه خواهد داشت.

عرضه مسکن سالی ۳۰۰ هزار، تقاضا سالی یک میلیون واحد

قدس آنلاین -  اخیراً وزیر راه و شهرسازی با ذکر آماری از وضعیت مسکن در کشور اعلام کرد که روند افزایش خانه‌های خالی از سکنه در سال ۹۵نیز ادامه خواهد داشت.

به گفته آخوندی، سال ۸۵ حدود ۶۰۰ هزار و سال ۹۰ حدود یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی خالی در کشور داشتیم که مطمئناً آمار سال ۹۵ که ارایه شود، این تعداد بیشتر خواهد بود.

به گفته فعالان بازار مسکن این آمارها سیگنال‌های هشدار دهنده‌ای را مبنی بر کاهش ساخت وسازها و رکود بیشتر بازار در پی دارد.

اظهارات وی درحالی است که سرمایه خوابیده درمسکن‌های بدون مشتری حدود ۱۰۰ میلیارددلار برآورد می‌شود و وزیر نیز این آمار را تأیید کرده است.

کارشناسان حوزه مسکن معتقدند که  روند رکود فعلی وکاهش شدید قدرت خرید مردم وگران بودن تسهیلات بانکی موجب شده تا همچنان واحدهای مسکونی ساخته شده از قبل نیز روی دست سازندگان بماند این عده می‌گویند بسیاری از این واحدهای خالی از سکنه اعلام شده نیز مختص اقشار متوسط به بالا یا مرفه است که چندان روی تقاضای بازار در سال‌های آینده تأثیر نخواهد داشت.    

در این باره عضو هیأت مدیره انجمن صنفی انبوه سازان مسکن با بیان این که به دلیل نبود آمار دقیق از آمایش سرزمین تعداد واحدهای خالی از سکنه در کل کشور مشخص نیست، گفت: در این زمینه هنوز مسایلی وجود دارد که قابل بررسی است که به عنوان مثال هنوز برای بحث مسکن محرومان ونیازمندان واقشار ضعیف کار اساسی صورت نگرفته اما مسکن‌های لوکس ویا عمده‌ای ساخته شده که مانده وفروش نرفته است.

ایرج رهبر با بیان این که تعارضاتی در بازار مسکن وجود دارد به طوری که هنوز با توجه به نیاز مردم در مناطق مختلف مسکن مورد نیاز آنان ساخته نشده، تصریح کرد: اصولاً پس از آمایش سرزمین رقم‌های مورد نیاز برای ساخت مسکن اقشار مختلف جامعه استخراج می‌شود که متأسفانه این کار در کشور صورت نگرفته و ساخت و سازها در گذشته بدون توجه به این مسأله مهم صورت گرفته وبه نیازهای مردم هر منطقه در این زمینه توجه نشده است.

وی خاطرنشان کرد: در طرح جامع مسکن این مسایل دیده شده به طوری که بر اساس طرح مذکور ما سالانه به یک میلیون واحد مسکونی در کشور نیاز داریم تا بتوان علاوه بر اقشار مختلف به نیازهای ۸۵۰هزار زوج جوان نیز پاسخ داد.

وی با اشاره به بحث رکود تورمی در چند سال گذشته و اثر آن در بازار مسکن، گفت: ادامه این رکود در ۴-۳سال اخیر موجب شد تا ساخت واحدهای مسکونی در سال به زیر ۳۰۰هزار واحد برسد که این موضوع یک تناقض در این بازار است.

وی افزایش قدرت خرید مردم را در افزایش میزان ساخت وسازها در کشور و رونق بازار مسکن مؤثر دانست و ادامه داد: بالا ماندن هزینه‌های ساخت وساز و رکود حاکم بر بازار مسکن، موجب شده خرید وفروش وساخت وساز در کشور با مشکلات و وقفه‌هایی مواجه شود.

رهبر با اشاره به این مطلب که به عکس این موضوع، رکود در خرید وفروش مسکن موجب رونق بازار اجاره شد، اظهارداشت: طی سال‌های اخیر دیدیم که این روند رکود موجب تقاضا برای اجاره نشینی و افزایش اجاره بها شد.

وی با تأیید تأثیر رکود بر فعالیت‌های انبوه سازان تصریح کرد: یکی از دلایل خالی ماندن خانه‌ها کاهش شدید تقاضا در بازار است.

وی با اشاره به موضوع کمبود نقدینگی برای خرید وگرانی تسهیلات خرید مسکن وبا اشاره به این نکته که با توجه به وضعیت فعلی بازار افراد متمول می‌توانند مسکن مورد نیاز خود را به سهولت تهیه کنند، اظهار داشت: هم اکنون فضای بازار مسکن به گونه‌ای است که مسکن‌های ساخته شده از قبل نیز روی دست سازندگان مانده است.

وی افزود: اکنون رکود بخش مسکن دامن انبوه سازان را نیز گرفته است.   

*ضرورت ساخت مسکن نیازمندان

یکی دیگر از اعضای هیأت مدیره انجمن صنفی انبوه سازان مسکن کشور تصریح کرد: آمار  واحدهای مسکونی خالی از سکنه در حالی اعلام  می‌شود که ما همچنان برای اقشار کم درآمد وضعیف ومحروم نیازمند ساخت مسکن هستیم.

خزاعی افزود: آمار یک میلیون و۶۰۰هزار خانه‌های خالی از سکنه بیشتر مربوط به نقاط مرفه نشین شهرهای بزرگ است چرا که برخی افراد متمول وسرمایه دار این واحدها را خریده و به عنوان اندوخته نگهداری می‌کنند که این مسایل در کشورهای دیگر نیز وجود دارد.  

وی تصریح کرد: به عنوان مثال در مناطق ۱، ۲و۴این واحدهای خالی از سکنه بیشتر وجود دارد ویا از برخی مناطق مرفه نشین شهرهایی مثل اصفهان، تبریز، مشهد، شیراز ودیگر شهرهای بزرگ این آمارها استخراج می‌شود.

وی با اشاره به این که اکثر مردم به دلیل کمبود نقدینگی وبهره بالای بانکی توانایی خرید این واحدها را ندارند، اظهارداشت: برخلاف اعلام این آمارها و با وجود رکود فعلی بازار مسکن در کشور ما نیاز به ساخت واحدهای مسکونی متعدد برای اقشار کم درآمد وضعیف داریم چرا که در صورت برقرار نشدن تعادل در عرضه و تقاضای مسکن در آینده با مشکل وانباشت تقاضا مواجه می‌شویم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.