اهواز- رئیس پارک علم و فناوری خوزستان گفت: پارک‌های علم و فناوری هرچند به طور مستقیم متولی اشتغال نیستند، اما در حوزه کسب‌وکارهای جدید و ایجاد اشتغال نقش‌آفرینی بزرگی دارند.

پارک علم وفناوری در حوزه کسب و کارهای جدید و ایجاد اشتغال نقش بزرگی دارد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین،  بابک مختاری در آیین افتتاح ساختمان پارک علم و فناوری استان که ظهر پنجشنبه  در محل سالن جلسات این پارک برگزار شد، بابیان اینکه پارک‌های علم و فناوری علی‌رغم اینکه از لحاظ بودجه‌ای ممکن است به اندازه یک دانشگاه اعتبار نداشته باشند، اظهار کرد: اما در گفتمان‌سازی کسب ‌وکارهای جدید و شیوه اشتغال در دوران انقلاب چهارم صنعتی نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای دارند.

وی افزود: این پارک‌ها می‌توانند هم اشتغال‌زایی داشته باشند و هم به توسعه فناوری و افزایش دانش صنایع و حفظ اشتغال موجود کمک کنند. با توجه به شرایط کنونی در دنیا حفظ اشتغال سخت و ایجاد اشتغال سخت‌تر است.

رییس پارک علم و فناوری خوزستان با اشاره به افتتاح ساختمان جدید این مجموعه، عنوان کرد:  با بهره ‌برداری از این ساختمان و مرکز رشد تحقیقات کشاورزی استان، ۲ هزار و ۶۰۰ مترمربع به فضای توسعه دانش‌بنیان استان افزوده شد.

مختاری در ادامه گفت: یک‌هزار و ۸۰۰ مترمربع از این فضا در این ساختمان جدید به بهره‌برداری رسیده  و ۸۰۰ مترمربع در مرکز تحقیقات کشاورزی خوزستان راه اندازی شده و همچنین مرکز رشد صفی‌آباد دزفول به‌زودی فعالیت خود را مجدداً آغاز خواهد کرد.

وی بابیان اینکه  پارک‌های علم و فناوری هرچند به طور مستقیم متولی اشتغال نیستند، اما در حوزه کسب‌وکارهای جدید و ایجاد اشتغال نقش‌آفرینی بزرگی دارند، گفت: این بحث اصلی کشور به بیان مقام معظم رهبری در سال جدید است که شعار سال نیز بر اشتغال تأکید دارد.

رییس پارک علم و فناوری خوزستان تصریح کرد: مجموعه توسعه فناوری خوزستان از مرکز رشد فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز آغاز شد و اولین ساختمانی که در این زمینه احداث شده در زمان مسئولیت  زراسوندی در این دانشگاه کلنگ‌زنی شد.

مختاری ادامه داد: سپس ما مستأجر آن شدیم، پس از آن در اراضی ۶ هکتاری دانشگاه ساختمانی آغاز به ساخت کرد که به‌دلیل مشکلات نیمه‌کاره باقی ماند. اکنون دانشگاه برنامه ویژه‌ای برای این ساختمان دارد و بحث مناقصه آن در حال پیگیری است تا به‌عنوان مرکز نوآوری دانشگاه افتتاح شود.

قدمت ۱۷ ساله ی ساختمان جدید پارک علم وفناوری خوزستان

وی افزود: این ساختمان ۱۷ سال قدمت دارد که به‌طور کامل بازسازی شده و در قبال ساختمانی که در اراضی دانشگاه شهید چمران نیمه‌کاره مانده بود، به پارک واگذار و به قیمت ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان با کمک وزارت علوم، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و سازمان برنامه و بودجه کشور، از این دانشگاه خریداری و اقساط آن به دانشگاه پرداخت شد.

۹۰۰ میلیون تومان جهت بازسازی وتجهیز

رییس پارک علم و فناوری خوزستان در بازسازی و تجهیز این ساختمان اظهار کرد: مطابق با استاندارد شرکت‌های مستقر در پارک است، ۹۰۰ میلیون تومان هزینه داشت که این اعتبار از محل درآمدهای اختصاصی و کمک‌های وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و کمک غیر منتظره‌ای از سازمان برنامه و بودجه، تأمین شد.

مختاری بابیان اینکه اگرچه از حیث امکانات و فضای ساختمانی وضعیت ما با پارک‌های قدیمی در کشور چندان قابل قیاس نیست، عنوان کرد: اما به‌واسطه همکاری دستگاه‌های اجرایی وضعیت ما در حوزه فعالیت اصلی ما - یعنی توسعه فناوری و تأسیس و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان خوب است و ازنظر تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان رتبه خوزستان در کشور بین ششم تا هشتم است.

از سال ۸۹ تا کنون طرح عمرانی جدیدی برای پارک ها تعریف نشد

وی ادامه داد: علی‌رغم اینکه شاید رتبه فضای زیرساختی ما در کشور خیلی خوب نباشد. البته اگر ۱۰ پارک اول کشور را در نظر نگیریم، ۳۶ پارک دیگر با این مشکل مواجه اند و دلیل آن این است که پس از سال ۸۹ طرح عمرانی جدیدی برای پارک‌ها تعریف نشد.

رییس پارک علم و فناوری خوزستان بااشاره به همکاری خوب دستگاه‌های اجرایی، دانشگاه شهید چمران، دانشگاه صنعت نفت، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، دانشگاه آزاد دزفول، مرکز تحقیقات صفی‌آباد، مرکز تحقیقات کشاورزی و دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیاء بهبهان که ساختمانی با مساحت ۲ هزار مترمربع را در بهبهان در اختیار ما گذاشت افزود: همچنین شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان که یک ساختمان نوساز با مساحت یک‌هزار مترمربع را به پارک اختصاص داد، موجب شد مشکل کمبود فضا برطرف شود.

مختاری گفت: شرکت ملی حفاری در تفاهم‌نامه پنج‌سال اول با پارک علم و فناوی استان، قریب به ۳۹ میلیارد تومان تجهیزات از شرکت‌های مستقر در پارک خریداری یا قرارداد اجرای پروژه‌های پژوهشی با این شرکت‌ها امضا کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.