گروه جامعه:عرضه و نمایش کتاب و صنایع دستی در یک نمایشگاه مشترک علاوه بر آنکه نقش اثرگذار این محصولات را در انتقال بنیادهای فرهنگی یادآور می‌شود جامعه را نیز به تقویت جایگاه اقتصادی محصولات فرهنگی حساس تر می‌سازد.

هرسال هزینه برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی افزایش می یابد

محبوبه علی پور: شاهرخ پوری، فعال صنایع دستی با بیان این مطلب درباره برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در سی امین دوره نمایشگاه کتاب تهران در شهر آفتاب تأکید کرد: این مسئله بی تردید حرکتی ارزشمند در راستای ارتقای جایگاه صنایع دستی در عرصه فرهنگ ملی به شمار می‌آید. زیرا گرچه پیش از این شاهد برگزاری نمایشگاه های متعدد صنایع دستی در کنار دیگر نمایشگاه ها بوده‌ایم اما به واقع کتاب و دست سازه های هنرمندان این کشور را باید کالاهایی فرهنگی هم سنخ دانست که در کنار هم می‌توانند در تقویت جایگاه فرهنگی و هویتی کشور اثر بخش باشند.

وی با اشاره به حمایت های متولیان برگزاری این دوره نمایشگاه کتاب خاطر نشان کرد: نمایشگاه صنایع دستی در فضایی بیش از ۹۰ متر با حضور ده غرفه برپا شده اما شنیده‌‌ها حاکی از آنست که متولیان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دنبال گسترش این فضا و افزایش تعداد غرفه‌ها هستند. البته درحال حاضر در همین فضای موجود نیز می‌توان آثار هنرمندانی از استان های متعدد همانند خوزستان، اردبیل و لرستان را دید.

 چند روز دیگر قرار است نمایشگاهی دیگر درحوزه صنایع دستی برگزار شود که هزینه یک روز اجاره غرفه‌ای ۱۲ متری آن  حدود ۸۰۰ هزار تومان است.در واقع فعال صنایع دستی ناگزیر است برای شرکت در چهار روز نمایشگاه یاد شده بیش از سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان  بپردازد.پوری ادامه داد: گرچه در نخستین روزهای برگزاری این دوره نمایشگاه کتاب به دلیل جانمایی نامناسب غرفه‌های صنایع دستی در کنار غرفه‌های عرضه مواد غذایی مردمان اطلاعی از فعالیت هنرمندان نداشته و این غرفه‌ها را انبار عرضه مواد غذایی می‌پنداشتند اما با تغییر قالب و مسیر غرفه‌های مزبور از سوی برگزارکنندگان این نمایشگاه؛ خوشبختانه این روزها شاهد حضور افزونتر بازدیدکنندگان از غرفه‌های صنایع دستی هستیم.

این هنرمند صنایع دستی با اظهار گلایه از سوی متولیان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: گرچه این نمایشگاه نیز با نواقص وکاستی هایی مواجه است اما برگزاری این نمایشگاه را باید به فال نیک گرفت و آن را برنامه‌ای ستودنی دانست. چرا که این حوزه سال هاست مورد غفلت و بی مهری تصمیم سازان کلان کشور قرار گرفته‌ است. چنانکه بنا بر نظر هنرمندان صنایع دستی، متولی این حوزه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است اما وقتی می‌خواهد سالی یک با  به مناسبت « ۲۱ خرداد و روز جهانی  صنایع دستی» نمایشگاهی برگزار کند با جدیت تمام هزینه این برنامه را دریافت می کند. از این رو چند سالی است که هنرمندان صنایع دستی رغبتی به شرکت در این نمایشگاه ها ندارند.

گفتنی است: بنابر اظهارات دیگر هنرمندان صنایع دستی گرچه برگزاری نمایشگاه فعلی در کنار سی امین دوره نمایشگاه کتاب به دور از کاستی و نقص نبوده و صد البته در شأن هنر وفرهنگ این کشور نیست اما بازهم کورسوی امیدی است. آن هم در شرایطی که  هرساله بر هزینه برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی  افزوده می شود. چنانکه می‌شنویم چند روز دیگر قرار است نمایشگاهی دیگر درحوزه صنایع دستی برگزار شود که هزینه یک روز اجاره غرفه‌ای ۱۲ متری آن  حدود ۸۰۰ هزار تومان است.در واقع فعال صنایع دستی ناگزیر است برای شرکت در چهار روز نمایشگاه یاد شده بیش از سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان  بپردازد. این درحالیست که هنرمندان باید برای تهیه آثار خود نیز هزینه‌ای مضاعف بپردازند؛ آن هم در شرایطی که به گفته بسیاری از فعالان صنایع دستی  درآمد حاصل از شرکت در این نمایشگاه ها برای هنرمندان ما اغلب به ده میلیون تومان هم نمی‌رسد. به هر روی درحال حاضر اوضاع صنایع دستی و فعالان آن به گونه‌ای است که گویا همه نهادها و سازمان ها اهمیت و ارزش صنایع دستی را می‌دانند به جز افرادی که سکاندار این حوزه در عرصه سیاست ها و تصمیم سازی‌های ملی و کلان کشور هستند. 

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.