چین با هدف فشار بیشتر اقتصادی بر تایوان در پی بحرانی شدن روابط دوجانبه، شمار اعزام گردشگرانش به این جزیره را به شکل قابل توجهی کاهش داده است.

کاهش گردشگران چینی برای فشار اقتصادی بر تایوان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، از سال گذشته میلادی که «تسای اینگ ون» رئیس حکومت تایوان شد و حاضر نشد اصل یک چین را قبول کند پکن بسیاری از ارتباطات تجاری و اقتصادی با این جزیره را متوقف و اواخر تیر ماه سال گذشته برای اولین بار و به طور رسمی تایید کرد که پس از لغو مراودات سیاسی با انجمن ارتباطی تایوان، روابط سه گانه (اقتصادی، فرهنگی و سیاسی) خود را نیز با این جزیره قطع کرده است.
در تازه ترین مورد تایوان اعلام کرده است که در چارچوب سیاست های اتخاذ شده از جانب پکن، شمار گردشگران چینی به این جزیره به وضوح در حال کاهش است که نشانه ای از سردی روابط دو سوی تنگه تایوان است.
در سه ماهه اول سال ۲۰۱۶ نزدیک به یک میلیون و ۱۵۰ هزار چینی به تایوان سفر کردند که این رقم در دوره مشابه سال جاری میلادی به حدود ۶۵۰ هزار نفر کاهش یافته است.
سرویس خبری تایوان روز شنبه گزارش کرده است که با توجه به آمار موجود، شمار گردشگران چینی به تایوان بیش از ۴۲ درصد کاهش یافته است.
این در شرایطی است که چین خانم «تسای» رهبر تایوان و حزب حاکم دمکراتیک ترقیخواه را استقلال طلب می داند و از نزدیکتر شدن رابطه تایوان با آمریکا و خریدهای تسلیحاتی این جزیره بسیار نگران است.
دولت تایوان در تلاش است تا برای جبران این موضوع گردشگران بیشتری را از کشورهای آسیای جنوب شرقی جلب و جذب کند که البته هنوز موفق به این کار نشده است.
تایوان می گوید که بازار گردشگری آسیای جنوب شرقی بزرگ نیست و خیلی سخت است که کشورهای این منطقه بتوانند جای چین را بگیرند.
آنطور که آمارها نشان می دهد نزدیک به ۳۳ درصد از کل گردشگرانی که به تایوان می روند، چینی هستند و سهم مالزی و سنگاپور فقط ۱۵ درصد است.
روابط چین و تایوان از سال ۲۰۰۸ میلادی زمانیکه «مایینگ جئو» از حزب «کومینتانگ» تایوان (ناسیونالیست) قدرت را در دست گرفت، بهبود یافت و دو طرف چندین توافقنامه اقتصادی امضا کردند اما با روی کار آمدن خانم «تسای اینگ ون» روابط دو طرف هر روز تیره تر شد.
این زن تایوانی که از دی ماه سال 94 رئیس حکومت تایوان شد از اعضای حزب دمکراتیک ترقیخواه است که بر اساس اساسنامه اش می کوشد تا تایوان را از خاک چین جدا کند.
او حتی با پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری تایوان، حاضر به پذیرش اصل «یک چین» نشد و در مراسم تحلیف خود در بیستم ماه می سال گذشته میلادی نیز در این باره اظهار نظر نکرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.