اصفهان- رییس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه وشهرسازی استان گفت: امروز استان اصفهان دارای جامع‌ترین نظام برنامه‌ریزی در حوزه بازآفرینی شهری کشور است، زیرا اولین و تنها استانی است که سند استانی بازآفرینی آن به تصویب و تأیید ستاد بازآفرینی شهری استان و ستاد ملی بازآفرینی کشور رسیده است.

اصفهان جامع‌ترین نظام برنامه‌ریزی در حوزه بازآفرینی شهری کشور را دارد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان، منصور فخاران اظهار کرد: با وجود اسناد بالادستی خصوصاً اسناد ملی و استانی بازآفرینی پایدار شهری و اصول هادی و قانونی مترتب بر آنها از جمله رعایت الزامات سیاست‌های کلی نظام در اصل ۴۴ قانون اساسی و قرار گیری پروژه‌های بهسازی حاشیه کلانشهرها و بافت‌های فرسوده در لیست پروژه‌های اولویت دار اقتصاد مقاومتی، فعالیت‌های بازآفرینی شهری استان در سال ۱۳۹۵ بر مدار برنامه قرار گرفت.

وی افزود: برای تشریح عملکرد حوزه بازآفرینی شهری اصفهان در یک سال گذشته طبقه محتوایی صورت گرفته که بر این اساس تمام فعالیت‌های اجرایی را می‌توان به دو رکن اصلی شامل بستر سازی مشارکت و تحریک توسعه، طبقه بندی کرد.

رییس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان تصریح کرد: بسترسازی جهت مشارکت عموم از طریق راهکارهای ابزارسازی، توانمندسازی و فرهنگ سازی صورت می‌گیرد که در راهکار ابزار سازی مشارکت می‌توان به فعال سازی تمام ستادهای بازآفرینی شهرستانی، تشکیل کارگروه‌های ذیل ستاد بازآفرینی استانی، شناسایی سازمان‌های مردم نهاد و انجام تفاهم نامه‌های مشارکت با شهرداری‌ها و دانشگاه‌ها اشاره کرد.

فخاران ادامه داد: در راهکار توانمندسازی می‌توان به فعال سازی نهادهای توسعه محله از جمله تشکیل تعاونی احیاء محله همت آباد، پیگیری تأسیس دفاتر بازآفرینی در مناطق شهر اصفهان و هم‌چنین تعریف و تأمین اعتبار اجرای پروژه‌های خدماتی و زیرساختی در محلات نابسامان حاشیه‌ای شهرهای خمینی شهر، نجف آباد، شهرضا و اصفهان با اعتباری نزدیک به ۶۰ میلیارد ریال نام برد و در راهکار فرهنگ سازی نیز می‌توان از اقداماتی نظیر طرح اهمیت مسأله بازآفرینی در ستادهای شهرستانی، برگزاری نشست‌های محلی و تخصصی و ایرانشهر، اطلاع رسانی و ترویج فرهنگ بازآفرینی در شهرها و محلات هدف نام برد.

وی اضافه کرد: دسته دوم اقدامات بازآفرینی استان با عنوان تحریک توسعه مبتنی بر راهکارهایی هم‌چون الگوسازی، توسعه خدمات و ارتقای زیرساخت‌هاست که از اهم اقدامات الگوسازی می‌توان از اقدامات صورت گرفته جهت تملک سایت کارخانه ریسباف و برنامه‌ریزی جهت بازآفرینی آن نام برد. هم‌چنین در خصوص توسعه خدمات و ارتقای زیرساخت‌های محلات هدف می‌توان به اجرای پروژه‌های مشارکتی با شهرداری شهرهای کاشان، آران و بیدگل، نایین، انارک و بافران با اعتباری بیش از ۷۲ میلیارد ریال اشاره کرد.

رییس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان گفت: قابل توجه‌ترین رسالت و وظیفه دبیرخانه ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان اصفهان هماهنگی و پیشبرد برنامه بازآفرینی استان است و از مشخصات عمده این برنامه می‌توان از تجمیع منابع استانی، بخش عمومی (شهرداری) و منابع ملی هم‌چنین مدیریت و پایش هزینه کرد آن در محدوده‌های  ۵ گانه شهرهای استان نام برد.

فخاران اظهار کرد: امروز استان اصفهان دارای جامع‌ترین نظام برنامه‌ریزی در حوزه بازآفرینی شهری کشور است، چرا که اولین و تنها استانی است که سند استانی بازآفرینی آن به تصویب و تأیید ستاد بازآفرینی شهری استان و ستاد ملی بازآفرینی کشور رسیده و برای چهار شهر دارای اولویت کاشان، نجف آباد، شهرضا و مبارکه چارچوب اسناد محلی بازآفرینی تهیه شده و در نظر است تا پایان سال ۱۳۹۶، محدوده‌ها و محلات هدف بازآفرینی در همه‌ ۱۰۷ شهر استان شناسایی و مورد برنامه‌ریزی قرار گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.