سنندج- عضو شورای فقهی بانک مرکزی ایران گفت: نرخ سود بانکی در ایران زیاد است و این نرخ سود در اقتصاد هر کشور چه اسلامی و غیر اسلامی باشد ویران‌گر است.

سود بالای بانکی برای اقتصاد کشور ویران‌کننده است

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام سیدعباس موسویان ظهر شنبه در جلسه هم‌اندیشی علمای اهل تسنن و تشیع کردستان اظهار کرد: از حدود ۱۲۰ سال پیش که صنعت بانکداری وارد جوامع اسلامی شد علمای دینی از یک طرف می‌دیدند بانک‌ها خیلی مهم هستند که سرمایه‌های کوچک را جمع کرده و در اختیار فعالین اقتصادی قرار می‌دهند و موجب افزایش درآمد برای جامعه اسلامی می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر می‌دیدند بانکداری که در اروپا تعریف شده است با موازین و دستورات دین اسلام مغایرت دارد.

عضو شورای فقهی بانک مرکزی ایران با بیان اینکه علمای دینی می‌دیدند بانک‌ها خیلی مهم و نقش کلیدی در توسعه اقتصادی دارند، اظهار کرد: از سوی دیگر بانک‌داری با ربا تعریف شده و ربا جزء گناهان کبیره است.

۲۰ درصد بانک‌های عربستان اسلامی هستند

حجت الاسلام موسویان با بیان اینکه ۲۰ درصد بانک‌های عربستان اسلامی و ۸۰ درصد ربوی است، گفت: همین درصد در بیشتر کشورها وجود دارد و در کشور ما نیز حرکت به سمت ایجاد بانک‌داری اسلامی در کنار بانک‌های ربوی از امام راحل خواسته شد.

عضو شورای فقهی بانک مرکزی ایران با بیان اینکه از سال ۶۳ قانون بانکداری اسلامی بدون ربا در کشور تصویب شد، اذعان کرد: یکی از مهم‌ترین مباحثی که ایران امروز دنبال می‌کند این است که می‌خواهد کل نظام بانکی کشور را بدون ربا و اسلامی کند و زمانی این موضوع را در جلسات بین‌المللی مطرح می‌کنیم، همه کشورهای اسلامی تحسین می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: سال ۶۳ که قانون بانکداری اسلامی بدون ربا به مرحله اجرا گذاشته شد مشکلات یکی پس از دیگر خود را نشان داد چون ادعا همیشه آسان است، اما وقتی وارد مرحله اجرا می‌شوید رفته رفته کار سخت می‌شود.

وی با بیان اینکه در اجرای این قانون در کشور با مشکلات زیادی از جمله پدیده عدم اعتقاد برخی از مسوولان بانکی و نبود شناخت کارگزاران بانکی در مورد روند اجرای این قانون مواجه بودیم، گفت: نیاز به آموزش با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از کارگزاران، مشتریان و غیره شناختی از معاملات اسلامی نداشتند از دیگر نیازها در این حوزه بود.

عضو شورای فقهی بانک مرکزی ایران اظهار کرد: عدم اهتمام مسوولان، عدم اطلاع کارگزاران بانکی، عدم شناخت مشتریان و غیره موجب شد که مشکلات مختلفی در بستر اجرای قانون بانکداری اسلامی بدون ربا خود را نشان داد.

حجت الاسلام موسویان مشکلات اقتصادی کشور را از دیگر دلایل و موانع سد راه اجرای این قانون عنوان کرد و گفت: هشت سال جنگ تحمیلی و غیره از دلایلی بود که کشور ما را با رکود تورمی مواجه کرد و همین رکود مانع اجرای قانون بانکداری اسلامی شد.

وی خاطرنشان کرد: مشکلات اقتصادی کشور موجب شده که نرخ سود سپرده‌ها افزایش پیدا کند و وقتی سپرده‌گذار در شرایط اقتصاد تورمی انتظار دارد، نرخ تورم برایش پایین بیاید و در زمان پرداخت تسهیلات نیز به تبع افزایش پیدا می‌کند.

عضو شورای فقهی بانک مرکزی ایران با بیان اینکه در طول این سال‌ها مشکلات سد راه اجرای قانون بانکداری اسلامی شناسایی شد، خاطرنشان کرد: یکی از مباحثی که در این زمینه مطرح شد این بود که خود قانون بانکداری اسلامی اشکالاتی دارد و در همین راستا طرحی در مجلس با عنوان طرح اصلاح بانکداری اسلامی تدوین شد.

قانون عملیاتی بانکداری بدون ربا در دست اصلاح است

عضو شورای فقهی بانک مرکزی ایران خاطرنشان کرد: قانون عملیاتی بانکداری بدون ربا در دست اصلاح است.

وی گفت: بخش دیگر مربوط به بخش آموزش کارکنان است که بانک مرکزی در همین راستا متکلف شد و یک مرکز آموزش در این بانک ایجاد شده است و دوره‌های آموزشی در مورد معاملات شرعی به صورت مستمر برگزار می‌شود.

وی با تاکید بر این نکته که بانک مرکزی همین الان بانک‌ها را موظف کرد کارکنانی که در بخش اعتبارات کار می‌کنند آموزش‌های دهد، گفت: برخی از بانک‌ها مانند بانک مهر اقتصاد استقبال خوبی از این دوره‌های آموزشی کرده است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.