با وجود گذشت بیش از دو سال از واشنگتن نشینی فرهاد نیلی، خبری از بهود روابط با بانک جهانی نیست و حتی به نظر می‌رسد وضعیت بدتر هم شده است.

۷۵۰ روز وقت تلف کردن برادر مسعود نیلی در واشنگتن!/روابط ایران و بانک جهانی تیره شد/بانک جهانی:قرار نیست به ایران وامی بدهیم

حدود ۷۵۰ روز از اقامت برادرِ دستیار ویژه رئیس جمهور در واشنگتن می‌گذرد، اما هنوز تغییرات محسوسی در روابط ایران و بانک جهانی ایجاد نشده است.

به گزارش قدس آنلاین، فرهاد نیلی برادر کوچکتر مسعود نیلی دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقتصادی و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت روحانی ۱۰ مرداد سال ۹۴ از سوی رئیس کل بانک مرکزی به عنوان نماینده ایران در بانک جهانی انتخاب شد. دو سال قبل رسانه‌های حامی دولت و نزدیک به جریان اقتصاد آزاد، از این انتخاب به عنوان نقطه عطفی در رابطه ایران و بانک جهانی یاد کردند.  
انتخابی که درست ۱۷ روز بعد از توافق ایران با گروه ۵+۱ یا همان برجام اتفاق افتاد و قرار بود در دوران پسابرجام شرایط را برای سرمایه گذاری این نهاد بین المللی در ایران فراهم کند. اما با وجود گذشت بیش از دو سال از واشنگتن نشینی فرهاد نیلی برادر مسعود، خبری از بهبود روابط  ایران با بانک جهانی نیست و حتی به نظر می‌رسد وضعیت بدتر هم شده است.
هفته گذشته خبرگزاری رسمی دولت در خبری مدعی شد که بانک جهانی قرار است برای برقی کردن راه آهن شمال یک میلیارد یورو به صورت فاینانس در اختیار ایران قرار دهد. اما این خبر با واکنش شدید بانک جهانی رو به شد، که شاید نمونه این واکنش را قبلا در قبال کشوری دیگر به کار نبرده بود.

جالب اینکه بانک جهانی در اطلاعیه رسمی خود اعلام کرد که این نهاد اصلا قصد و برنامه‌ای برای فاینانس کردن پروژه برقی شدن راه آهن ایران ندارند و همه این اخبار دروغ و شایعه است.  بانک جهانی تاکید کرد که این نهاد بین المللی در حال حاضر هیچ پروژه‌ای در ایران ندارد و در حال تهیه هم نیست.

جالب اینجاست که این نهاد بین المللی روی این نکته پافشاری کرده که در آینده هم هیچ پروژه‌ای از سوی بانک جهانی در ایران اجرایی نخواهد شد، تا مشخص شود حضور فرهاد نیلی تاثیری بر رابطه ایران با بانک جهانی نداشته که هیچ، بلکه ارتباط مالی با ایران را بدتر هم کرده است!
 با وجود گذشت بیش از ۷۲ ساعت از اظهار نظر بانک جهانی درباره روابط مالی ایران، برادر مشاور اقتصادی رئیس جمهور که در دفتر نمایندگی ایران در بانک جهانی ساکن است، هنوز واکنشی نسبت به این مسئله از خود نشان نداده است.  
دو ماه قبل "کیم یونگ" رئیس کره‌ای بانک جهانی هم اعلام کرده بود که برجام تاثیری در روابط بانک جهانی با ایران نخواهد گذاشت و این نهاد بین المللی همچنان سیاست "دوری گزینی" از ایران را ادامه خواهد داد!


نقشه بانک جهانی برای اقتصاد ایران با محوریت فرهاد نیلی


اما نکته جالب اینجاست که در ماههای پس از برجام نمایندگان بانک جهانی تاکنون چندین سفر به تهران داشته‌اند و در کنار این مسئله محمد خزاعی رئیس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی هم چند سفر به واشنگتن برای دیدار با مقامات بانک جهانی داشته، اما هیچ کدام از این رفت و آمدها تاثیری در ارتباطات مالی ایران با بانک جهانی نداشته است. شاید تنها سود این دیدارها نسخه‌هایی (از اینجا بخوانید) باشد که بانک جهانی برای اقتصاد ایران نوشته است و اعلام کرده که در صورت تمکین کردن این سیاستها توسط طرف ایرانی شاید در آینده‌ای دور به ایران کمک کند!
 شنیده‌های خبرنگار «نود اقتصادی» هم حاکی از این است که مامور انتقال این سیاستهای کسی نیست جز فرهاد نیلی برادر مشاور اقتصادی رئیس جمهور، که برادرش این روزها در تهران از سوی حسن روحانی دو پست مهم اقتصادی گرفته تا قدرت خود را در سیاستهای اقتصادی دولت دوازدهم بیشتر کند.

دستیار ویژه شدن و دبیری ستاد هماهنگی اقتصادی دولت روحانی، مسعود نیلی را در شرایطی قرار می‌دهد که به راحتی بتواند از طریق برادرش فرهاد نیلی سیاستهای بانک جهانی را اجرا کند. سیاستهایی که اجرای آنها در دهه ۷۰ و در دولت سازندگی کشور را بدهکارترین کشور و در نهایت تورم کمرشکن ۵۰ درصدی را برای اقتصاد ایران به ارمغان آورد!  
باید دید در نهایت بعد از گذشت دو سال از اقامت فرهاد نیلی در آمریکا کسی پیدا می‌شود که در خصوص اقدامات برادر دستیار رئیس جمهور در دو سال گذشته برای بهبود روابط مالی ایران با بانک جهانی سوال بپرسد و یا برادر مسعود نیلی همچنان با خیال راحت سیاستهای مورد نظر آمریکایی‌ها را به ایران منتقل می‌کند؟

منبع: سایت نود اقتصادی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.