کارشناس مسائل دینی تأکید کرد: چگونه می شود فرد دلش پاک باشد ولی گناه کند؟ واجبات را انجام می دهیم تا باطنمان پاک باشد.

چگونه می شود دلمان پاک باشد، ولی گناه کنیم؟/ حق نداریم به گنهکار نگاه تحقیرآمیز داشته باشیم

به گزاش قدس آنلاین، حجت الاسلام علی خزاعی، محقق و استاد حوزوی، درباره سخن عده ای که می گویند مهم این است دلت پاک باشد، خدا ظاهر را می بخشد، تصریح کرد: این موضوع دارای زوایای مختلفی است. اصل در آن دوری از گناه است. چه کسی گفته اسلام به باطن کار دارد و به ظاهر کاری ندارد؟ اسلام حتی به ظاهر میت هم کار دارد به همین دلیل آداب غسل و کفن را بیان می کند. تا جایی که می توانیم باید مردم را به عدم ارتکاب به گناه تشویق کنیم. حقیقت گناه و معصیت پروردگار امر بسیار سنگینی است و مردم باید نسبت به آن آگاهی پیدا کنند. گناه را باید بزرگ نشان دهیم تا مردم سمت آن نروند. حال اگر با این وجود مردم گرفتار گناه شدند باید آن ها را نسبت به رحمت الهی امیدوار کنیم.

کارشناس مسائل دینی تأکید کرد: چگونه می شود فرد دلش پاک باشد ولی گناه کند؟ واجبات را انجام می دهیم تا باطنمان پاک باشد. باید بپذیریم جامعه ما نسبت به موضوعاتی همانند حجاب فقر علمی و فرهنگی دارد. تلویزیون چقدر درباره حجاب صحبت کرد؟ تنها در منبر گفتیم حجاب را رعایت کنید ولی مردم نمی دانند حجاب در کجای قرآن و روایات بیان شده است. هیچ گونه کار علمی نکردیم توقع داریم همه حجاب داشته باشند. شبهات مردم را باید پاسخ داد.

حجت الاسلام خزاعی با بیان این که باید به گنهکار راهکار بازگشت و توبه را نشان داد، اظهار کرد: اگر در گناهی حق الناس و حق الهی ضایع شود فرد باید حق الناس را جبران کرده و حق الهی را با خود خدا تسویه کند. اگر تنها حق الهی را ضایع کرده باشد باید با خود خدا تسویه کند. راهکار توبه نیز باید براساس اخلاقیات و روحیات افراد برای آن ها تبیین شود. خدا رحمان و رحیم است و می تواند تمام گناهان را ببخشد ولی این دلیل بر گناه کردن فرد نمی شود. رحمت و بخشش الهی برای بعد از ارتکاب گناه است. فرد تا جایی که می تواند باید گرفتار گناه نشود و اگر گرفتار شد باید به سمت خدا بازگردد. متأسفانه معارف دین در میان مردم رواج پیدا نکرده است.

استاد حوزه با تأکید بر این که درباره خدا باید به مردم هشدار و امید داد، بیان نمود: مردم را باید از راه محبت به خدا جذب کرد نه از راه ترس و وحشت. باید مردم را به نوعی تربیت کرد که از محبت به خدا شرم گناه داشته باشند. نباید خدا را به گونه ای معرفی کنیم که تنها کارش عذاب کردن مردم باشد. اگر ۵ دقیقه درباره عذاب صحبت می کنیم ۲۵ دقیقه درباره محبت الهی صحبت کنیم.

حجت الاسلام خزاعی، با اشاره به سخنان رهبری که می گوید «برخی در ظاهر ایرادی دارند و شاید ما در باطن صدها ایراد داشته باشیم» خاطرنشان کرد: برخی خیال می کنند بچه حزب اللهی فردی است که ریش، یقه سفید، جای مهر بر پیشانی و… داشته باشد در حالی که مقام معظم رهبری می فرمایند: هر کسی که شب قدر قرآن سر می گیرد بچه حزب اللهی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر ظاهر برخی ایرادی دارد برای نمونه حجاب مناسبی ندارد نباید از بالا به پایین به او نگاه کنیم. ما همه در کنار یک دیگر هستیم. اساس امر به معروف و نهی از منکر نیز از سر دلسوزی است.

منبع:مسجد نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.