خرم آباد- مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان لرستان گفت: به‌هیچ‌عنوان جاده در گهر احداث نمی‌شود، دریاچه گهر ظرفیت محدودی است و اگر جاده ایجاد شود گهر به‌راحتی نابود می‌شود.

جاده‌سازی دریاچه گهر را نابود می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، مهرداد فتحی بیرانوند در نشست خبری با اصحاب رسانه استان که در منطقه کلدر برگزار شد اظهار داشت: در استان لرستان سه منطقه مدیریت‌شده وجود دارد، ۲۵ درصد از تنوع زیستی کشور در استان لرستان قرار دارد و بالغ‌بر هزار و ۷۰۰ گونه گیاهی و ۳۵۸ گونه جانوری که پنج گونه آن اندمیک بوده متعلق به استان لرستان است.

وی با بیان اینکه با تلاش‌هایی که صورت گرفته حیات‌وحش در مناطق حفاظت‌شده کاملاً احیاشده است وافزود: با تلاش مستمر، حیات وحش در مناطق حفاظت شده استان احیا شده و چهار الی پنج بار تصویر پلنگ در این مناطق ثبت شده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان لرستان بابیان اینکه باید فرهنگ زیست‌محیطی را در جامعه بالا ببریم عنوان کرد: برای نخستین بار در تمام مناطق حفاظت‌شده استان طرح مطالعاتی جامع انجام شد و با رویکرد علمی می‌توانیم مناطق را مدیریت کنیم؛ طرح مدیریتی منطقه اشترانکوه نیز انجام و اعتبار دارد.

وی در راستای برخورد با متخلفان بیان کرد: ۱۹۸ هکتار از مناطق زیست محیطی استان توسط افراد تصرف‌شده بودکه توانستیم بیش از ۱۰۰ هکتار را آزاد کنیم و مابقی در دست محاکم قضایی است.

فتحی بیرانوند تصریح کرد: لرستان تنها استانی است که شعب رسیدگی به جرائم زیست‌محیطی دارد  و برای نخستین بار رئیس‌کل دادگستری استان بخش‌نامه‌ای برای کسانی که اسلحه مجاز دارند صادر کرده که در صورت تخلف مجوز ابطال می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: نصب دوربین در زیستگاه‌ها اقدام مناسبی بوده و تاکنون خیلی از متخلفان توسط دوربین‌هایی که فعال بوده دستگیرشده‌اند.

این مسئول در راستای پدیده گردوغبار در استان لرستان گفت: لرستان به‌عنوان نخستین استان موفق به تهیه سند جامع مقابله با ریزگردها شد و به دستگاه‌های زی ربط یک سری مباحث ابلاغ شد تا اثرات ریز گردها را به حداقل برسانیم.

وی اظهار داشت: سامانه تجمیع دیتا در کل کشور راه‌اندازی شد و در حال حاضر لرستان به‌عنوان نخستین استان موضوع تجمیع دیتا و اطلاعاتی در بحث ریزگردها را داریم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان لرستان افزود: پایش نظارت هزار و ۷۰۰ واحد صنعتی را در دستور کار داریم، هیچ واحد صنعتی در استان نیست که پرونده محیط‌زیستی نداشته باشد؛ صنایع بزرگ‌پایش آنلاین دارند و اگر کوچک‌ترین موضوعی خارج از چارچوب آلودگی داشته باشد برخورد می‌شود.

وی عنوان کرد: تمام رودخانه‌های استان به‌صورت دائم آنالیز می‌شود و تحت پایش هستند، تمامی دندانپزشکی‌ها، کلینیک‌ها و آزمایشگاه‌ها پسماندها جمع‌آوری و بی‌خطر سازی می‌شود، مطب‌های خصوصی که به این امر تمکین نکنند برخوردهای قضایی صورت می‌گیرد.

فتحی بیرانوند بیان کرد: جاده گهر در دهه ۷۰ بنا بر یک سری رویکردهای محیطی و برای استفاده از جوامع محلی ایجادشده که با مجوزهای محیط‌زیستی جاده استمرار می‌یابد ولی هیچ جاده‌ای برای دریاچه گهر ایجاد نمی‌شود، شخصاً نسبت به دریاچه گهر حساس هستم و به‌هیچ‌وجه اجازه نمی‌دهم جاده‌ای احداث شود.

وی تصریح کرد: به‌هیچ‌عنوان جاده احداث نمی‌شود، دریاچه گهر ظرفیت محدودی است و اگر جاده ایجاد شود گهر به‌راحتی نابود می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان لرستان گفت: ایجاد موزه تاریخ طبیعی و دانشکده محیط‌زیست کارهای بدون مطالعه‌ای بوده که برای دانشکده یک میلیارد تومان اعتبار مصوب شد و ۵۰۰ میلیون تومان آن اختصاص یافت ولی به خاطر کمبود اعتبار این پروژه تعطیل است که در صورت تأمین اعتبار کار انجام می‌شود.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.