رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: تامین تجهیزات و واگن‌های مترو راهکار موثر برون‌رفت از معضل ترافیک است.

تامین تجهیزات و واگن‌های مترو راهکار موثر برون رفت از معضل ترافیک

به گزارش قدس آنلاین، محمد علیخانی با تاکید بر اینکه یکی از راه های برون رفت از ترافیک شهر تهران اقدامات متوازن برای کاهش ترافیک همچون تقویت حمل و نقل عمومی و مدیریت سفر و کاهش تعداد سفر خودروهای تک سرنشین و مواردی از این دست است، تصریح کرد: لازم است اگر می خواهیم محدودیتی برای تردد خودروها ایجاد کنیم، از طرف دیگر بسترهای لازم نیز برای استفاده بهتر از خودروها برای شهروندان فراهم شود، اما این بدین معنا نیست که اجازه دهیم حاشیه خیابان هایی که با هزینه های بالا ساخته می شوند، تبدیل به پارکینگ شوند.

وی یکی از نیازهای تهران را توسعه و ساخت فضاهای پارک عمومی در محدوده مرکزی شهر و مبادی ورودی دانست و گفت: امروز نیاز است که در برخی از نقاط شهر تهران فضاهایی به صورت پارک سوار ساخته شود که به سرویس های عمومی دسترسی داشته باشند. هرچند که یکی از مشکلات اصلی ساخت پارکینگ ها در کلانشهر تهران نرخ ساخت پارکینگ ها و هزینه تمام شده احداث جای پارک است زیرا ساخت پارکینگ در کلانشهر تهران هنوز توجیه اقتصادی ندارد و در نتیجه بخش خصوصی ترجیح می دهد کاربری زمین ها را تغییر و اقدام به ساخت مجتمع تجاری کند تا اینکه جای پارک برای شهروندان فراهم شود. نمونه اش فضایی است که در جنوب پارک نیاوران متعلق به پارکینگ شهرداری بود اما دیدیم که تبدیل به اطلس مال شد.

علیخانی با یادآوری اینکه به معضل ترافیک تهران نمی توانیم یک جانبه و تک بعدی نگاه کنیم و بسته ای از اقدامات در کنار یکدیگر این معضل را برطرف می کند، خاطر نشان کرد: روزانه در تهران شاهد انجام ۱۸ الی ۲۰ میلیون سفر درون شهری هستیم. از همین رو تاکید می کنم در کنار سایر اقدامات اثرگذار، یکی از راهکارهای اصلی کاهش ترافیک پایتخت تقویت نظام خدمات الکترونیکی است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با ابراز نارضایتی از اینکه در سال های اخیر با وجود آماده سازی زیرساخت های شهر هوشمند و افتتاح دفاتر خدمات الکترونیک شهر و سایر دفاتر همچون پیشخوان های دولت هنوز شمار اندکی از شهروندان برای انجام امورشان به این دفاتر مراجعه می کنند، بیان کرد: هنوز با وجود وسعت کار این دفاتر، شاهدیم که این مراکز نتوانسته اند آنطور که باید و شاید از شمار سفرهای درون شهری بکاهد که این نشان دهنده آن است که فعل شهر هوشمند هنوز در تهران به طور کامل به اجرا در نیامده و ارائه خدمات آنلاین و اینترنتی لابه لای سایر امور شهری مغفول مانده است. ضمن آنکه ممکن است این دفاتر پاسخ مناسبی به نیازهای مردم ندهد.

وی با انتقاد از اینکه هنوز هوشمندسازی شهرها و ارائه خدمات الکترونیکی در پایتخت مغفول مانده و زیر ساخت های این حوزه کاستی هایی دارد، ادامه داد: در کنار این مشکلات که زمینه ساز بروز ترافیک در تهران می شوند، باید به بهره برداری ناقص از زیرساخت های موجود خطوط مترو و اتوبوسرانی نیز اشاره کنم که به دلیل نبود تجهیزات و امکانات لازم و واگن ها شاهدیم که آن طور که باید شهروندان نمی توانند از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

این عضو شورای پنجم شهر تهران با یادآوری اینکه امروز شاهدیم با وجود ساخته شدن زیرساخت های خطوط مترو هنوز از تمام ظرفیت این ناوگان استفاده نمی شود، یادآوری کرد: متاسفانه روزانه ۲ تا ۲ونیم میلیون سفر در متروی تهران انجام می شود در صورتی که اگر تجهیزات کامل و واگن های لازم به خطوط اضافه شوند، شاهد بیش از ۶ میلیون سفر در خطوط مترو خواهیم بود. ضمن آنکه سرفاصله حرکت قطارها نیز به ۳ تا ۳ و نیم دقیقه کاهش می یابد. در حالیکه امروز در برخی خطوط سرفاصله ها ۴ الی ۵ دقیقه و در خط فرودگاه امام(ره) نیز به یک ساعت می رسد.

وی تاکید کرد: بخش قابل توجهی از مشکلات مترو و در ادامه ترافیک تهران با تامین تجهیزات و واگن ها برطرف می شود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.