وقتی کالاهای ساخته شده فاینال وارد کشور می شوند، طبیعتا اشتغال کشور را هدف گرفته و تولید کشور را به رکود و ورشکستگی می رساند. البته این یک تحلیل بسیار ابتدایی از این روند است که حتی می تواند به طور جدی صنعت نیمه جان کشور را به ورطه نابودی بکشاند.

بخش قابل توجهی از خام فروشی های ما مربوط به ضعف در اجرای قوانین است/ گمرک و سازمان توسعه تجارت باید جلوی خام فروشی را بگیرند

بابک افقهی معاون وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت درباره وضعیت تراز تجاری کشور در سال جاری به خبرنگار قدس آنلاین گفت: ارزش میانگین هر تن کالای صادراتی برابر با ۳۵۷ دلار و ارزش میانگین هر تن کالای وارداتی به کشور حدود ۱۴۱۲ دلار است که این آمار به این معنا است که متوسط ارزش هرتن کالای وارداتی ما ۴ برابر متوسط ارزش هرتن کالای صادراتی ما بوده است که این مسائل  نشان می دهد که ما به طور واضح و علنی در حال خام فروشی هستیم.   وی ادامه داد: در واقع صادرات ما برگرفته از صادرات کالاهایی با ارزش افزوده پایین است یعنی به جای اینکه ارزش افزوده را در داخل کشور و در راستای اشتغال حفظ کنیم، کالاهای خام را در قالب انواع و اقسام سنگ های خام معدنی، انواع و اقسام میعانات گازی که همه این ها قابلیت تبدیل به محصول را دارند صادر می کنیم و در عمل کالاهای ساخته شده و نهایی را وارد کشور می کنیم.

افقهی با اشاره به تاثیر این واردات در افزایش نرخ بیکاری خاطرنشان کرد: وقتی کالاهای ساخته شده فاینال وارد کشور می شوند، طبیعتا اشتغال کشور را هدف گرفته و تولید کشور را به رکود و ورشکستگی می رساند. البته این یک تحلیل بسیار ابتدایی از این روند است که حتی می تواند به طور جدی صنعت نیمه جان کشور را به ورطه نابودی بکشاند.

 رئیس اسبق سازمان توسعه تجارت در پاسخ به این سوال که منشا علاقه اقتصاد ایران به خام فروشی چیست اظهار داشت: به هرحال تغییر این رویه، نیازمند سرمایه گذاری و تکنولوژی های به روز است. از سوی دیگر کشورهایی با اقتصادهای بزرگ مثل چین همواره خریدار کالاهای خام ما هستند و بلافاصله پول آن را پرداخت می کنند که این امر یک فضای سودگرایانه، عافیت طلبانه و راحت طلبانه برای مجموعه تجار ما ایجاد کرده  که بدون هیچ زحمت و سرمایه گذاری، سرمایه های این کشور را به فروش می رسانند.   افقهی تصریح کرد: بخش قابل توجهی از خام فروشی ما به ضعف در اجرای قوانین بازمی گردد. به طوری که در قوانین توسعه ای مختلف مانند قوانین برنامه چهارم و پنجم و حتی برنامه ششم توسعه، دولت از اجازه صادرات کالاهایی با ارزش افزوده پایین منع شده بود که متاسفانه در اجرای این کار با کم کاری هایی مواجه هستیم. وی در خاتمه خاطرنشان کرد: گمرک ایران و سازمان توسعه تجارت باید به طور جدی جلوی این گونه خام فروشی ها را گرفته و بخش هایی که به این امر مبادرت می کنند  حتما به سرمایه گذاری و انتقال تکنولوژی مکلف شوند تا ارزش افزوده در داخل کشور حفظ شود و البته بخش دیگری از دلایل علاقه ما به خام فروشی به نوع نگاه ما به حوزه تجارت صادرات و واردات بازمی گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.