کرج- استاندار البرز با اشاره به کاهش ۳ درصدی نرخ بیکاری در استان البرز گفت: البرز با گذر از تعهد ایجاد شغل ۳۳ هزار نفری رسیدن به اشتغال ۶۰ هزار نفری را هدف گذاری کرده است.

هدف گذاری برای ایجاد اشتغال ۶۰ هزار نفری/ کاهش ۳ درصدی بیکاران البرز

 به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، با حضور محمدعلی نجفی در مسئولیت استانداری البرز  به نظر می رسد وی اشتغال را یکی از اولویت های کاری خود قرار داده و در ماههای اخیر نیز جلساتی برگزار شده  و اظهار نظرهای وی نیز موید این موضوع است که نماینده عالی دولت در استان البرز با جدیت مبحث کاهش بیکاری را دنبال می کند.

نجفی در راستای همین نگاه و رویکرد  تمام ظرفیت های موجود در سطح منطقه ای و ملی را نیز به کار گرفته است  و جلسات کارگروه اشتغال استان را با حضور مدیران استانی به شکل متناوب برگزار کرده است.

آخرین جلسه این کارگروه پیش از ظهر امروز چهارشنبه در محل مرکز آموزش عالی امام خمینی(ره) البرز برگزار شد و آخرین تحولات مربوط به حوزه اشتغال استان مورد رصد و بررسی قرار گرفت.

 استاندار البرز در این کارگروه با بیان کاهش ۳ درصدی نرخ بیکاری استان در ۳ ماه اخیر، گفت: از سقف تعهد ۳۳ هزار فرصت شغلی به رقم ۴۵ هزار شغل نزدیک شده ایم و بنا را بر این گذاشته ایم تا به رکورد ۶۰ هزار فرصت شغلی برسیم.

وی افزود: در هفته اخیر طی سمیناری ملی با حضور وزرای کشور، مدیران عامل بانک ها و رئیس محترم جمهور در زمینه اشتغال اختیاراتی به استان ها داده شد که در روزهای آتی اعلام خواهد شد.

نجفی افزود: در حوزه صنعت و معدن نیز اختیاراتی به استان واگذار شده است و در بحث اصلاح قوانین نیز تصمیماتی اتخاذ خواهد شد.

 رئیس کارگروه اشتغال استان با اشاره به پیگیری مسائل استان در سمینار ملی استانداران تصریح کرد: تلاش های خوبی در استان انجام شده و اینکه بشود هر فارغ التحصیل یک هنر داشته باشد مورد تاکید بود تا بخشی از دغدغه شغلی برطرف شود که اجرای آن توسط دکتر روحانی نیز تصویب شد.

وی همچنین با تاکید بر حمایت از تولیدکنندگان بخش کشاورزی ادامه داد: در استان در خصوص استفاده از منابع  کم آب بر و تولید محصولات ارگانیک، گام های خوبی برداشته شده است و اغلب با سرمایه شخصی صورت گرفته و باید مورد حمایت قرار گیرند.

نجفی  با اشاره استقرار صنایع دانش بنیان، فناور و هایتک در استان گفت: برای تقویت زیرساخت های بازاریابی و توسعه فروش تولیدات باید اقداماتی در شورای استانی صورت گیرد.

نجفی همچنین بیان کرد: در استفاده از تسهیلات اعتباری بانکی جزو استانهای برتر هستیم و این روند باید تداوم پیدا کند و امروز هم نیاز کشور است که به این بخش بپردازیم.

ضرورت اجرای طرح تکاپو

 استاندار البرز با بیان اینکه اشتغال بحث اصلی استان است، در رابطه با اشتغال فراگیر نیز افزود: طرح هایی نظیر طرح تکاپو باید به جریان بیفتد که در البرز شروع شده و تا آخر تیرماه تمام منابع اعتباری باید در این زمینه جذب شود.

وی با بیان اینکه بانک های استان در این زمینه همکاری داشته اند، بیان کرد: در مشاغل خانگی هم‌جلسه ویژه ای تشکیل داده شود و تکلیف بانک هایی هم که تعلل می کنند روشن شود.

دکتر نجفی با بیان اینکه ۸۲۳ میلیارد تومان، از منابع خوب استان برای تحقق اشتغال بخش صنعت است که خود جریان ساز موج جدیدی در اشتغالزایی خواهد بود، گفت: ما می توانیم اشتغال استان را به ۶۵ هزار شغل بصورت صد در صد برسانیم و موجی از این حرکت به راه خواهد افتاد.

وی افزود: نرخ بیکاری استان در فصل پاییز تا ۳ درصد پایین آمد که در کشور بی نظیر است و بسیار سخت است که بشود این آمار را تثبیت کرد و باید مدیران تلاش ها را در این بخش بیشتر کنند.

نجفی با بیان اینکه توجه به نوسانات ارزی از مشکلات فعلی تولید است، گفت: کسانی که توان مقاومت نسبت به این نوسانات را ندارند آسیب می بینند البته دولت تمام تلاش خود را  برای تثبیت نرخ ارز دارد.

در ادامه این جلسه گزارش عملکرد دستگاه های مختلف در حوزه اشتغال توسط مدیران مربوطه ارائه شد.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان البرز با بیان اینکه تاکنون از تعهد ۴۵ هزار فرصت شغلی، ۴۴ هزار و ۴۹۲ نفر اشتغال با ۸۷ دهم درصد پیشرفت، محقق شده است گفت:  ۱۰۶ طرح اشتغال فراگیر و روستایی، با ۶۰ درصد پیشرفت و ۲۰ هزار اشتغال در استان ایجاد شده است.

 اسماعیل خلیلی ادامه داد: در اشتغال فراگیر ۸ بانک عامل معرفی شده و تسهیلات نیز با نرخ ۲ الی ۸ درصد یارانه سود تخصیص پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه واحدهای درخواست کننده تسهیلات در مجموع ۸۲۳ میلیارد تومان دریافت کرده اند افزود:برای بخش مشاغل خانگی نیز ۲۹ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است که ۵۵ درصد آن در بخش خدمات بوده است.

اشتغال بیش از ۲۱ هزار نفر در صنعت

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت البرز نیز در کارگروه اشتغال استان البرز گفت: طبق آخرین آمار ثبت سامانه تا کنون ۲۱ هزار و ۵۰۰ نفر در حوزه صنعت مشغول به کار شده اند.

ایرج موفق بیان کرد: ۶۰۰ طرح با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ در کشور وجود دارد که ۱۰ درصد متعلق به البرز است و ۲۵ هزار فرصت شغلی ایجاد می کند که ۱۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات نیاز دارد.

وی افزود: امسال هزار و ۷۰ میلیارد تومان سهمیه داشتیم که در رتبه نخست رونق تولید قرار گرفتیم و برای سال آینده باید هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سهمیه دریافت کنیم تا تعهدات شغلی در بخش صنعت ایجاد شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز در بخشی از این شورای استانی گفت:  البرز، تهران، همدان و هرمزگان به عنوان استان های هدف گردشگری در نوروز ۹۷ انتخاب شده است.

وی افزود: کوتاهی هایی در این مدت پیرامون ثبت در سامانه رصد وجود داشته است و در این مدت نیز ۵۹۱ نفر اشتغال ثبت شده که تا دو هفته آینده بیش از ۳۰۰ شغل ثبت خواهد شد چرا که مجوزهایی صادر شده بود که اشتغالزایی داشت اما در سامانه ثبت نشده بود.

حجت الاسلام صابری افزود: ۲۱۶طرح  نیز در این بخش به بانک های عامل معرفی شده که ۸۳ طرح به نتیجه رسیده است.

مجموع آمارها و گزارش های ارائه شده در کارگروه اشتغال استان البرز حکایت از بهبود نسبی این بخش دارد موضوعی که می تواند برای استان جوان البرز نویدبخش روزهای خوبی باشد.

توقع عمومی این است که در استان مستعد و با ظرفیت البرز مبحث بیکاری در صدر مشکلات این استان نباشد و مجموعه تلاش ها در جهت بهبود آمار شاغلین رقم بخورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.