همدان- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان اظهار داشت: تاکنون ۹۰ میلیارد تومان خسارت به باغات گردوی تویسرکان وارد شده است .

خسارت ۹۰ میلیاردی به باغات گردوی تویسرکان
به گزارش قدس آنلاین ، منصور رضوانی‌جلال در جمع خبرنگاران ضمن گرامیداشت سالروز تشکیل جهاد کشاورزی در سال ۵۸ به دستور امام خمینی(ره) اظهار کرد: سازمان جهاد کشاورزی یکی از سازمان‌های اقتصادی و فرهنگی در کشور محسوب می‌شود که به فرموده مقام معظم رهبری سعی بر حفظ روحیه جهادی دارد.
وی با بیان اینکه در سال ۱۳۷۹ جهاد سازندگی و وزارت کشاورزی با یکدیگر ادغام شدند و یکی از رسالت‌های مهم امروز جهاد کشاورزی ایجاد امنیت غذایی در جامعه است، افزود: در طی این سال‌ها خدمات دو وزارتخانه خوب بوده به طوری که در سه سال گذشته طراز تجاری محصولات غذایی سه میلیارد دلار منجر به ایجاد طراز تجاری و رشد کشاورزی در کشور شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه ۵.۶ تا ۶ درصد از بهره‌برداران نمونه کشور در استان همدان هستند، ادامه داد: استان دارای تجربه تلخی در زمینه سرمازدگی محصولات است به طوری که طی سال‌های ۹۵-۹۴ به باغ‌های گردوی شهرستان تویسرکان خسارت قابل ملاحظه‌ای وارد شد.
وی اضافه کرد: تاکنون ۹۰ میلیارد تومان خسارت به باغات گردوی تویسرکان وارد شده ولی مبلغ مصوب شده تخصیص داده نشده است.
رضوانی‌جلال افزود: با پیگیری مسوولان استانی قرار است خسارت ناشی از سرمازدگی به مبلغ ۳۰ میلیارد تومان به شهرستان تویسرکان و ۶۰ میلیارد تومان نیز به شهرستان‌های دیگر استان اختصاص یابد.
وی خاطرنشان کرد: از سال گذشته جهاد کشاورزی توانسته سالانه ۲۰ هزار پیوند را در باغات گردوی شهرستان تویسرکان انجام دهد که تاکنون ۸۰ درصد پیوندها عملیاتی شده و این شهرستان توانسته برای انجام پیوند به عنوان نخستین باغ مادری گردو در سطح کشور مجوز کسب کند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: هم‌اکنون طرح سرشاخه‌کاری به صورت طرح پنج ساله در استان همدان در حال اجراست و در حال حاضر ۴ هزار نهال کاشته شده و قرار است این طرح تا کاشت ۱۰ هزار نهال ادامه پیدا کند.
وی در خصوص تنظیم بازار مرغ و گوشت قرمز نیز یادآور شد: در چند ماهه اخیر در زمینه گوشت سفید با کاهش قیمت مرغ و افزایش قیمت نهاده‌ها مواجه بودیم که به همت جهاد کشاورزی برای جلوگیری از ضرر تولیدکنندگان و مرغداران قیمت‌ها جبران شد.
رضوانی‌جلال با بیان اینکه هم‌اکنون ذخیره‌سازی گوشت مرغ در استان انجام شده و قیمت مرغ زنده به ۴ هزار و ۶۰۰ تا ۴ هزار و ۷۰۰ تومان در بازار رسیده است، تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمت گوشت قرمز در ماه‌های اخیر بهترین راهکار جهاد کشاورزی واردات ۴۰ تن گوشت منجمد قرمز در بازار استان همدان در ماه‌های اردیبهشت و خردادماه بود.
وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص محدودیت منابع آب و خاک در بخش کشاورزی بیان کرد: امروزه علاوه بر محدودیت منابع آبی در خاک نیز محدودیت داریم و تنها راهکار برای حل این مشکل که باید همه نسبت به آن همکاری داشته باشند سعی شود تغییر کاربری‌های غیرمجاز اتفاق نیفتد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان ادامه داد: سال گذشته از صندوق توسعه ملی برای ۱۰ تا ۱۲ هکتار از اراضی زیرکشت ۱۰۶ میلیارد تومان پول در نظر گرفته شد تا انتقال آب به صورت مکانیزه و مدرن انجام شود و آبیاری‌ها از حالت قطره‌ای به صورت گلخانه و کشت‌ها به صورت کشت نشائی انجام شود به طوری که تاکنون ۳۰ هکتار چغندر قند در استان به صورت نشائی کشت شده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۴۵ هزار هکتار از اراضی زیرکشت استان همدان به صورت آبیاری نوین انجام می‌شود، افزود: این شیوه آبیاری نوین توانسته تاکنون بیش از ۸۵ درصد از اراضی همدان را زیر پوشش قرار دهد.
رضوانی‌جلال در مورد کشت گلخانه‌ای در استان نیز گفت: تاکنون ۱۰۳ هکتار کشت گلخانه‌ای در استان اجرا شده و با گسترش روز به روز کشت گلخانه‌ای ۵۲ هکتار دیگر نیز در حال اجراست.
وی با اشاره به اینکه ۱۶۵ هزار هکتار اراضی آبی مستعد در استان همدان وجود دارد، اظهار کرد: در خصوص محصولات کم‌آب‌بر تاکنون بیش از ۱۸۰ هکتار درخت پسته، ۱۴۰ هکتار گل‌محمدی در شهرستان ملایر و ۱۳۰ هکتار زعفران در اراضی استان طی دو سال گذشته کشت شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان ادامه داد: قرار است به زودی واحد تولیدی عرقیات گیاهی و دارویی به مناسبت هفته دولت در شهرستان ملایر افتتاح و به بهره‌برداری برسد.
وی در خصوص سطح زیرکشت گندم در استان نیز ادامه داد: در حال حاضر ۴۰۰ هزار هکتار گندم زیرکشت اراضی استان همدان است که از این مقدار ۷۰ هزار هکتار گندم آبی اس
رضوانی‌جلال ادامه داد: پیش‌بینی شده تا ۷۰۰ هزار تن گندم در استان برداشت شود که خرید ۵۰۰ تا ۵۵۰ هزار تن از این محصول نیز پیش‌بینی شده است.
وی در خصوص گرفتن تسهیلات برای طرح‌های بزرگ کشاورزی در استان گفت: مشکل بزرگی که در همدان وجود دارد این است که برای انجام طرح‌های بزرگ بانک کشاورزی رغبتی به حمایت از این طرح‌ها برای ارائه تسهیلات ندارد در حالی که باید برای طرح‌های بزرگ و خط‌شکن وقت بیشتری بگذاریم و راحت‌تر تسهیلات در اختیار این طرح‌ها قرار گیرد.
 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در زمینه میزان صادرات محصولات کشاورزی نیز خاطرنشان کرد: سال گذشته ۳۰۱ میلیون دلار صادرات داشته‌ایم و در کشت گیاهان دارویی در کشور دارای جایگاه سوم هستیم و سالانه ۱۵ هزار تن تولید رازیانه، گشنیز و زعفران را در استان داریم.
وی افزود: در تولید محصول سیب‌زمینی نیز استان همدان امسال ۵۰ هزار تن تولید را پیش‌بینی کرده که ۴۵ درصد از این محصول بهاره و ۵۵ درصد پاییزه است.
منبع فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.