معاون دادستان گفت: کودک تا تامین مصلحتش به‌خانواده بر گردانده نمی‌شود، مگر اینکه مطمئن شویم که محیط خانواده برای او امن بوده و اکنون در تلاش هستیم تا اقدامات زمینه‌ساز برگشت این کودک به‌جامعه را انجام دهیم.

آخرین جزئیات از وضعیت عروس 9 ساله / کودک تا تامین مصلحت به‌خانواده برگردانده نمی‌شود/ او باید در مدرسه ثبت‌نام شود
به گزارش قدس انلاین ، نیره عابدین‌زاده  گفت: سه‌شنبه گذشته از ازدواج کودکی 9 ساله با فردی بزرگسال مطلع شدیم و چون ازدواج غیرقانونی بود، منتفی شد و در این مورد همه جنبه‌های شرعی و قانونی آن از سوی دستگاه قضا مورد توجه قرار گرفت. 

معاون دادستان درخصوص آخرین وضعیت کودک توضیح داد:کودک تا تامین مصلحتش به‌خانواده برگردانده نمی‌شود مگر اینکه مطمئن شویم که محیط خانواده برای او محیطی امن بوده، با رعایت مصلحت و حقوقش برخورد می‌شود و اکنون در تلاش هستیم تا اقدامات زمینه‌ساز برگشت این کودک به‌جامعه را انجام دهیم. 

وی با بیان اینکه حفظ حریم خصوصی این کودک بسیار اهمیت دارد؛ اضافه کرد: این کودک تا چند سال دیگر امکان قانونی، شرعی، جسمی و عاطفی برای ازدواج را پیدا می‌کند و اگر این موضوع خیلی بزرگ شود، امکان یک زندگی آرام در آینده از او گرفته می‌شود. 

عابدین‌زاده با اشاره به‌ارتباط مناسب بین اورژانس اجتماعی و دستگاه قضا در حل معضلات اجتماعی؛ اظهار کرد: دستگاه قضائی به‌طور جد مدافع حقوق کودکان است و نگاه ما به‌کودکان هم جنبه انسانی و اخلاقی و هم جنبه پیشگیرانه دارد. 

معاون دادستان با بیان اینکه این کودک از اتباع بوده و فاقد کارت هویتی است؛ متذکر شد: در حال حاضر، کودک در مرکز شبه خانواده بهزیستی نگهداری می‌شود و از وضعیت مناسبی برخوردار بوده که به‌دلیل سن کم و اطلاعات ضعیف هنوز نمی‌داند چه‌اتفاقی برایش افتاده و باید ثبت‌نام این کودک در مدرسه صورت گیرد و او را توانمند کنیم تا امکان انتخاب آگاهانه در آینده برای او فراهم شود.  

وی درباره قوانین کشور در خصوص ازدواج کودکان عنوان کرد: در قانون ازدواج دختران زیر 9 سال جرم بوده و مجازات دارد، بین 9 تا 13 سال ازدواج باید با اجازه پدر و اذن دادگاه باشد و دادگاه به‌عنوان ولی دوم مصلحت دختر در ازدواج را تایید کند و اگر دختری را بدون اذن دادگاه عروس کنند از مصادیق کودک آزاری محسوب می‌شود و بعد از 13 سال با اجازه پدر و رضایت دختر امکان ازدواج وجود دارد.

منبع : فارس

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.