مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: ۳۰ درصد مدارس خراسان رضوی توسط خیرین احداث می‌شود.

۳۰درصد مدارس خراسان رضوی توسط خیرین احداث می‌شود

به گزارش قدس انلاین، قاسمعلی خدابنده ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه مشهد در جوار بارگاه منور رضوی و در جمع زائران و مجاوران اظهار داشت: عاشورا و کربلا با جان نثاری‌های فراوان یاران سیدالشهدا(ع) گره خورده و یادآور رشادت‌های حضرت علی اکبر(ع) و سخن شیرین قاسم بن الحسن است؛ کربلا و عاشورا یادآور صبر و شکیبایی حضرت زینب(س) است و فرهنگ دارد و فرهنگ‌ساز است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی بیان کرد: فرهنگ عاشورا امر به نیکی و امر به معروف و امر به خوبی‌هاست و آزادگی و عدم تسلیم در برابر ظلم و ظالم است و آزادزیستن را ترویج می‌کند و وفای به عهد و وفاداری و ایثار و شهادت را نیز ترویج می‌کند.

خدابنده در ادامه با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی شکوهمند ما برگرفته از فرهنگ عاشورایی و در امتداد راه سیدالشهدا(ع) است تصریح کرد: یاد و خاطره شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم را گرامی می‌داریم که با تاسی از حضرت حسین(ع) جان خود را در راه حفظ دین خدا نثار و ایثار کردند.

وی با اشاره به هفته امر به معروف و نهی از منکر بیان کرد: احکام اسلام ضامن سلامت و سعادت و خوشبختی بشر است و جامعه‌ای که به امر به معروف و نهی از منکر توجه نکند رو به سقوط خواهد رفت و طلایه داران امر به معروف و نهی از منکر از این نظر رسالت بسیار سنگینی برعهده دارند. اگر می‌خواهیم جامعه‌ای علوی و حسینی داشته باشیم باید سیره این ائمه معصومین را بشناسیم و به جامعه نیز معرفی کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در ادامه با اشاره به شروع سال تحصیلی جدید ادامه داد: ماه مهر ماه مهربانی و بهار علم و دانش و نوروز دانایی است؛ شروع سال تحصیلی برای میلیون‌ها دانش‌آموز و دانشجو و طلبه رقم می‌خورد. علم نور است و جهل تاریکی؛ به تعبیری رفاه و اقتدار و توسعه و عدالت منبعث از مهر است.

خدابنده گفت: برای دستیابی دانش آموزان به حیلات طیبه باید همه با هم دست به دست هم دهیم و دانش آموزان را در حوزه اخلاقی و عبادی و اعتقادی صحیح تربیت کنیم زیرا زیربنای تربیت، تربیت دینی و عبادی و اخلاقی است؛ فراتر از حیات ظاهری و دنیوی، حیات طیبه قرار دارد. حیات زمانی است که مجموعه تحرکات زندگی با ایمان همراه شود و نور پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه معلمان باید به دانش آموزان حیات ببخشند و ایمان را در دل دانش آموزان تقویت کنند افزود: این همان نقش انبیاء است و طبعا همان مشکلات را نیز خواهند داشت و آموزش و پرورش در این کار سخت و دشوار نیاز به مساعدت تمامی دستگاه‌ها دارد. امروز نیازمند یاری‌گری و کمک تک تک هموطنان در حوزه آموزش و پرورش هستیم.

خدابنده با اشاره به اینکه آموزش و پرورش خراسان رضوی پذیرایی یک میلیون و ۲۲۰ هزار دانش آموز در سطح استان است گفت: حدودا ۴۵ هزار کلاس درس با تلاش ۸۴ هزار فرهنگی در استان دایر است؛ معلمان استان در کمال اخلاق و انگیزه چراغ آموزش را می‌افروزند و در دورترین نقاط که برخی مواقع هیچ اداره دولتی فعالیت ندارد پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی بر فراز بام مدرسه‌ای افراشته است.

وی ادامه داد: براساس سند تحول بنیادین کانون اصلی تعلیم و تربیت مدرسه است و تمام سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در مدرسه محقق می‌شود. به همین دلیل شعار سال تحصیلی جدید در آموزش و پرورش استان مدرسه زندگی و نشاط و پویایی و عدالت آموزشی انتخاب شده تا به سیاست‌ها جهت داده شود و افکار عمومی نیز توجیه شوند.

خدابنده تصریح کرد: یکی از نکات مهم سند تحول بنیادین مدرسه زندگی است؛ تحقق مدرسه صالح و رسیدن به حیات طیبه و قرب الهی مدنظر آموزش و پرورش است و باید دانش آموز مهارت زندگی را آموزش دیده و آن را تمرین و ممارست کند. مهارت تصمیم گیری و حل مسئله و تفکر خلاق و نقاد و توانایی برقرار ارتباط و خودآگاهی و همدلی و مقابله با خشم و مهربانی و نوعدوستی برخی از این مهارتها هستند که دانش آموز قانونمند و نیک اندیش و مسئولیت پذیر تربیت می‌کند.

وی گفت: اگر نشاط و پویایی در مدرسه مطرح است به این دلیل است که لازمه بالندگی کشور و نسل جوان است؛ ورزش و تربیت بدنی و تحرک نوجوانان موجبات سلامتی جسمانی و روحی و روانی آنان را فراهم می‌کند و این نشاط و شادابی از سطح مدارس به سطح کشور کشیده می‌شود. عدالت آموزشی را مطرح کردیم زیرا این مهم از اهداف نظام تعلیم و تربیت کشور است.

خدابنده اظهار داشت: یکی از شرایط لازم برای یک جامعه متعالی و پویا و توسعه یافته دستیابی به عدالت به معنای عام و خاص آن است زیرا عدالت آموزشی زمینه را برای دستیابی به عدالت اجتماعی محقق می‌کند. تربیت انسانی عدالت خواه مدنظر است و توجه به مقوله عدالت آموزشی بسیار مهم و مورد تاکید است.

وی بیان کرد: توجه به مناطق محروم از اولویت‌های آموزشی نظام آموزش و پرورش خراسان رضوی است زیرا در غیر این صورت نارضایتی رشد می‌کند. آموزش و پرورش خراسان رضوی در سال تحصیلی گذشته، توفیقات بسیاری را کسب کرد که باید از تلاش‌ها و زحمات تشکر کرد. توجه به فرهنگ قرآنی و اولویت دادن به مسئله عفاف و حجاب جزو اولویت‌های ما بود و به همت دانش آموزان قرآنی استان و تلاش مربیان توانستیم در مسابقات قرآنی دانش آموزان کشور در حوزه دختران و پسران و فرهنگیان و در دو بخش رتبه نخست را کسب کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی افزود: بیش از ۲۰ هزار دانش آموز حافظ قرآن در تمامی مقاطع استان را در اختیار داریم و در مسابقات فرهنگی و هنری بزرگترین کاروان دانش آموزی شرکت کننده را از خراسان رضوی اعزام کردیم و با اقتدار رتبه نخست را کسب کردیم.

خدابنده افزود: در حوزه تربیت بدنی با تلاش ورزشکاران و ورزش دوستان استان توانستیم در مسابقات ورزشی دانش آموزان کشور رتبه نخست را کسب کنیم و در المپیادها و الگوهای برتر تدریس فرهنگیان نیز رتبه اول را کسب کردیم. در المپیاد فیزیک جهانی تنها دانش آموز غیرتهرانی از خراسان رضوی بود که مدال نقره را کسب کرد و در کنکور سراسری نیز دانش آموزان خراسانی با کسب چندین رتبه تک رقمی و انبوهی دو رقمی در رتبه دوم کشور ایستادند.

وی ادامه داد: مجمع خیرین مدرسه ساز خراسان رضوی دائما رتبه نخست کشور را کسب می‌کند و بیش از ۳۰ درصد مدارس استان از سوی خیرین مدرسه ساز احداث می‌شود.

منبع:تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.