مدیرعامل سازمان بنادر ودریانوردی پیشنهاد داد: نرخ تعرفه های حمل و نقل و گمرک میان کشورهای ایران، هند و افغانستان برای توسعه ترانزیت منطقه ای تعدیل شود.

تعدیل تعرفه حمل و نقل میان سه کشور عضو موافقتنامه چابهار

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، محمد راستاد در نشست شورای هماهنگی موافقت نامه ترانزیتی سه جانبه ایران- هند و افغانستان (موافقت نامه چابهار) که از صبح امروز در تهران در حال برگزاری است،  با بیان اینکه این نشست فرصتی مغتنم برای توسعه مناسبات و همکاری های بین المللی است گفت: موافقتنامه کریدور حمل و نقل بین المللی چابهار نقش مهمی در توسعه روابط سه کشور ایران، هند و افغانستان دارد.

وی با بیان اینکه کشورهای مختلفی از راه اندازی این کریدور و امضای موافقتنامه چابهار بهره مند می شوند، ادامه داد: کشورهای حاضر در مناطق آسیای جنوبی و شبه قاره هند، آسیای میانه، حوزه قفقاز، کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان، کشورهای حوزه آفریقای شرقی و روسیه با این کریدور با یکدیگر مرتبط شده و در کوتاهترین زمان مناسبات تجاری خود را به سرانجام می رساند.

راستاد با بیان اینکه انتظار می رود در سالهای آینده شاهد رشد ترانزیت منطقه ای از کریدور چهار باشیم، تصریح کرد: ایران۵۸۰۰ کیلومتر ساحل حمل و نقل دریایی دارد که فرصت مهمی برای توسعه روابط با کشورهای حوزه خزر و خلیج فارس به شمار می رود.

وی طرح های توسعه ای بنادر استراتژیک کشور را برشمرد و یادآور شد: بنادر شهید رجایی، امام خمینی، بوشهر، چابهار، انزلی و امیرآباد مهمترین این بنادر به شمار می روند که طرح های توسعه ای در آنها در لیست اقدام است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی برای توسعه ترانزیت منطقه، بر استفاده از کریدورهای ترانزیتی خصوصاً کریدور شمال- جنوب،  تسهیل دسترسی به مسیرهای ترانزیتی از سوی کشورهای حاضر در کریدور، رفع موانع زیربنایی و مشکلات نرم افزاری، تسهیل دسترسی به خدمات درب تا درب، توسعه مشارکت بخش خصوصی، توسعه همکاری های بین المللی، یکسان سازی قوانین و مقررات حمل و نقل دریایی کشورهای حاضر در موافقت نامه و کریدورهای منطقه ای و  تعدیل نرخ تعرفه های گمرکی و حمل و نقل میان کشورهای حاضر در توافقنامه چابهار تاکید کرد.

وی افزود: ایران تعهد خود به اجرای کامل مفاد موافقنامه چابهار را اعلام می دارد و امیدوار است امضای این موافقنامه زمینه توسعه تجارت و ترانزیت را فراهم کند.

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.