بزرگ ترین تورنمنت ملی فوتبال در قاره کهن بعد از جام ملت های آمریکای جنوبی دومین جام معتبر و قدیمی در جهان محسوب می شود.

تمام رکوردهای ایران در معتبرترین جام آسیا

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، رقابت های جام ملت های آسیا از سال ۱۹۵۶ حیات خود را جشن گرفت تا بعد از کوپاآمریکا که از سال ۱۹۱۶ آغاز شده بود، دومین تورنمنت معتبر و قدیمی بین قاره های مختلف لقب بگیرد. تنها دو هفته تا آغاز هفدهمین دوره این رقابت ها زمان باقی مانده است از همین رو بد نبود نگاهی بیاندازیم به آن چه که باید از این جام می دانستید. اخبار و اتفاقاتی که در تاریخچه این رقابت ها رقم خورد تا در کتاب جام ملت ها به ثبت برسد.

۲۰۰۷؛ تغییر تقویم بازی ها


معمولا هر چهارسال یک بار شاهد برگزاری این رقابت ها هستیم اما در سال ۲۰۰۷ کنفدراسیون فوتبال آسیا در اقدامی عجیب تصمیم گرفت تقویم اجرایی جام ملت ها را تغییر بدهد تا این بار در فاصله سه ساله بازی ها به میزبانی چهار کشور مالزی، اندونزی، ویتنام و تایلند برگزار شود. در این دوره عراق برای نخستین بار در تاریخ فوتبال این کشور جنگ زده عنوان قهرمانی را به خود اختصاص داد و یونس محمود به اولین بازیکن عراقی تبدیل شد که در لیست بالون دور قرار می گرفت. نکته جالب در خصوص یونس محمود این که او تنها بازیکن با آمار گلزنی در چهار جام ملت ها لقب گرفت.

سامورایی آبی؛ موفق ترین تیم جام ملت ها


ژاپن چهار بار قهرمان شده است و به دنبال آن عربستان سعودی و ایران است که سه بار جایزه را کسب کرده اند. جالب این که ژاپنی ها تمامی عناوین و قهرمانی های خود را از سال ۲۰۰۰ به این طرف کسب کرده اند.

ایران؛ سه جام قهرمانی متوالی


ایران تنها تیم تاریخ رقابت های جام ملت ها است که سه بار در سالهای ۱۹۶۸،۱۹۷۲و ۱۹۷۶ موفق به بالا بردن جام قهرمانی شده است. این رکورد جالب توجه اما از آن سال به این طرف با طلسم عجیبی روبرو شد تا ایران نتواند چهارمین قهرمانی خود را جشن بگیرد.

جام ۱۵ کیلویی برای قهرمان


کنفدراسیون فوتبال آسیا برای اولین بار در طول تاریخ نحوه برگزاری بازی ها را تغییر داد تا ۲۴ تیم شانس خود را برای قهرمانی امتحان کنند. این تغییرات اما توام شد با طراحی جامی جدید و حیرت انگیر که توسط توماس لیت طراح معروف با وزن ۱۵ کیلوگرم از جنش نقره ساخته شده است. طرح جام بر پایه یک گل به نام لوتوس طراحی شده و پنج گلبرگ به عنوان نماد کنفدراسیون آسیا در آن گنجانده شد.

رکوردداران جام ملت ها


از سال ۱۹۸۴، ژاپن (چهار بار) و عربستان سعودی (سه بار) عنوان قهرمانی را کسب کرده اند تا موفق ترین تیم ها در این جام لقب بگیرند. رکوردداران آسیا به عنوان موفق ترین تیم ها در ۷ فینال از ۹ فینال حضور داشتند که در نوع خود رکورد جالب توجهی محسوب می شود.

سومی آسیا به ترتیب حروف الفبا


تیم های بازنده در نیمه نهایی جام ملت های آسیا ۲۰۱۹ باید بلافاصله امارات را ترک کنند چون از این دوره دیگر بازی رده بندی در کار نخواهد بود تا آنها را برای کسب رتبه سوم ترغیب کند. بنا به تصمیم جدید afc از این دوره تیم های بازنده در نیمه نهایی به ترتیب حروف الفبا در رده بندی کلی سوم و چهارمی گنجانده خواهند شد. به این ترتیب آخرین دیدار رده بندی تاریخ جام ملت های آسیا رویارویی امارات و عراق در سال ۲۰۱۵ خواهد بود.

افسانه سال ۱۹۶۴ هند


یکی از پرجمعیت ترین کشورهای قاره کهن در شرایطی دوباره فرصت حضور در جام ملت های آسیا را به دست آورده است که بعد از سال ۱۹۶۴ که بهترین عنوان را کسب کرد امیدوار است بتواند دوباره باعث شادی هوادارانش شود. در سال ۱۹۶۴ مسابقات در یک سیستم رایانه ای تنها با چهار شرکت کننده و با کناره گیری ۱۲ تیم برگزار شد تا هندی ها عنوان قهرمانی را با دو برد جشن بگیرند و ایندیر سینگ نیز با دو گل عنوان آقای گلی را به خود اختصاص دهد.

میزبانی خوش یمن است یا نه؟


کشور میزبان در ۱۰ دوره ابتدایی رقابت ها در شش دوره عنوان قهرمانی را به خود اختصاص داد اما از سال ۱۹۹۶ رقابت ها میزبانی چندان تعیین کننده در راه قهرمانی نبود و تنها در یک دوره ۲۰۱۵ این کانگوروها بودند که جام را بالای سر بردند تا استرالیا طلسم میزبانی را که از ۱۹۹۶ در همین امارات استارت خورده بود، بشکنند.

اولین قهرمانی در اولین حضور


تنها سه کشور هستند که در اولین حضور خود در جام ملت های آسیا موفق به بالا بردن جام قهرمانی شده اند. ایران به همراه کره جنوبی و عربستان سه کشور قهرمان در اولین حضور قلمداد می شود تا از این حیث نیز رکوددار باشند.

سریع ترین گل جام


علی مبخوت در سال ۲۰۱۵ موفق شد سریع ترین گل تاریخ جام ملت ها را در جدال امارات با بحرین وارد دروازه حریف کند. مهاجم سرشناس اماراتی که در این دوره نیز حضور دارد چهار سال پیش در ثانیه ۱۴ بازی با بحرین سریع ترین گل تاریخ رقابت ها را به ثمررساند.


آقای گل جام ملت ها


در شانزده دوره این رقابت ها علی دایی کاپیتان افسانه ای ایران با ثبت ۱۴ گل زده عنوان اقای گل تمام ادوار رقابت ها را به خود اختصاص داده است. این بازیکن که با ۱۰۹ گل زده آقای گل جهان نیز محسوب می شود از آن دست نام های فراموش نشدنی فوتبال آسیا است.

بیشترین برد برای ایران


در مجموع ۶۲ بار بازی در جام ملت های آسیا ایران صاحب ۳۷ برد شده است تا از این حیث رکورد دیگری را برای خود ثبت کند. همچنین ایران در تاریخ جام ملت ها پرگل ترین برد را در مصاف با رقیب دیرینه اش کره جنوبی با نتیجه ۶-۲ در جام ملت های ۱۹۹۶ امارات جشن گرفت.

منبع: ورزش۳

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.