مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به اینکه عمر برخی از سازه‌های سدهای ساخته شده که بتنی هستند، به ۳۰ تا ۴۰ سال می‌رسد، گفت: این سازه‌ها نیاز است و ضرورت دارد که ترمیم شوند.

عمر بالای ۴۰ درصد سازه‌های سدسازی و انتقال آب

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، محمد حاج‌رسولی‌ها امروز در کنفرانس ملی بتن، آب، زلزله با تأکید بر اینکه ایران مانند کشورهای در حال توسعه در مورد ساخت و ساز و سدسازی، خطوط انتقال آب و تصفیه‌خانه عملکرد خوبی داشته، گفت: ایران در ساخت و سازهای صورت گرفته در حوزه سدسازی و انتقال آب از بتن نیز استفاده کرده، چرا که معتقدیم عملکرد بتن در بهره‌وری و راندمان تأسیسات اثربخشی بالایی دارد.

وی افزود: انتقال آب برای تأمین آب شرب به گونه‌ای است که نشان می‌دهد، سازه‌های بتنی نقش اساسی دارند. 

به گفته وی، بر اساس آمارهای به دست آمده در دنیا هر یک نفر یک تن بتن تولید می‌شود و در ایران نیز این عدد تا حدودی رعایت شده است.

وی با اشاره به اینکه سالانه ۷۰ میلیون تن سیمان در کشور تولید می‌شود،‌گفت: کشوری پیشرفته است که از این منابع به صورت بهره‌وری بالا استفاده کند.

وی در مورد بخش آب کشور و اطلاعاتی که در خصوص سازه‌ها وجود دارد،‌گفت: در ایران ۱۷۲ سد ملی بزرگ مخزنی در کشور وجود دارد که سدهایی که به بهره‌برداری رسیده است، به صورت تعدادی ۴۰ سد بتنی هستند، یعنی ۲۳ درصد سدهای بزرک کشور بتنی هستند.

حاج‌رسولی‌ها ادامه داد: حجم مخازن سدهای بتنی ۱۵۰ میلیارد مترمکعب است که نشان می‌دهد، حجم مصالح به کار گرفته شده در کل سدهای کشور ۳ تا ۴ درصد بتن بوده است. 

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: علیرغم اینکه ساختگاه‌های سدسازی در کشور بیشتر مورد استفاده قرار گرفته است، نتوانسته‌ایم از سدهای بتنی و قوسی کمتر استفاده کنیم، چرا که به لحاظ اقتصادی از این ۱۷۲ سد شاید در حدود ۴۰ سد از بتن و کمتر از ۵ درصد از سدهای RCC از بتن استفاده شده است. 

وی خاطرنشان کرد:‌به هر حال عمر برخی از سازه‌های کشور مثل سدها و یا سایر بخش‌های مرتبط با بخش‌ها بالای ۳۰ تا ۴۰ سال عمر دارند، بنابر این ضرورت دارد که نسبت به ترمیم این سازه‌ها اقدام شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.