البرز - سعید جوانشیر با تاکید براینکه اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی سلامت به نفع تمام قشر جامعه است، گفت: سالانه ۲۰ میلیون دفترچه توسط سازمان تولید و توزیع می شود وهزینه تمام شده کاغذ و دفترچه در سال گذشته ۸۰ میلیارد تومان بوده است.

آغاز اجرای طرح الکترونیکی شدن دفترچه‌های بیمه در البرز

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، سعید جوانشیر مدیر کل بیمه سلامت استان البرز صبح امروز(یکشنبه) در نشست خبری که در اداره کل بیمه سلامت البرز برگزار شد، به آخرین وضعیت پرداختی هزینه درمانی سال ۹۶ اشاره کرد و گفت: این سازمان بدهی های سال ۹۶ به موسسات را تسویه کرده است و این به این معنا نیست که پرداختی در سال ۹۷ نداشته ایم.

وی افزود: بدهی های سال ۹۶ مبلغ ۵۰ میلیارد تومان بود که درچندین مرحله پرداخت شده است و در سال ۹۷ هم در حوزه درمانگاهی و پزشکی به طور کامل پرداختی داشته ایم همچنین مطالبات بیمارستان های دولتی و خصوصی و خیریه نیز ۶۰ تا ۷۰ درصد تا مرداد سال جاری تسویه شده است.

جوانشیر به الکترونیکی شدن بیمه سلامت در سطح کشور اشاره کرد و گفت: استقبال و همکاری موسسات گام موثری دراین زمینه بود چراکه نسخه الکترونیکی به حذف دفترچه ها و در نهایت جایگزینی نسخه الکترونیکی می انجامد.

وی تشریح کرد: سازمان بیمه سلامت ایران ازسوی وزارت بهداشت ودرمان ماموریت دارد برای کاهش مخاطرات مالی با گسترش و توسعه بیمه پایه همگانی سلامت امکان بهره مندی عادلانه از خدمات مطلوب وحفظ و ارتقا سلامت را برای همه جامعه در دستور کار قرار دهد.

مدیر کل بیمه سلامت استان البرز با بیان اینکه این طرح در کرمان مدت ۳ سال در حال اجرا است، گفت: اجرایی شدن نسخه الکترونیکی در کنار نسخه  کاغذی ازاسفند سال جاری در سراسر کشور آغاز شده است و در البرز نیز در شهرستان فردیس و کرج همراه با آموزش ها درحال انجام  است.

وی با بیان اینکه این طرح در ۶ ماهه سال ۹۸ تکمیل خواهد شد تا در۶ ماهه دوم کامل اجرایی شود، خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است ظرف دو سال اول اجرای قانون برنامه نسبت به استقرار سامانه پرونه الکترونیکی سلامت ایرانیان و سامانه اطلاعاتی مراکز سلامت با هماهنگی پایگاه ملی آمار ایران و سازمان ثبت احوال کشور اقدام کند.

این مسئول با تاکید براینکه الکترونیکی شدن بیمه به نفع تمام قشر جامعه است، گفت: سالانه ۲۰ میلیون دفترچه توسط سازمان تولید و توزیع می شود وهزینه تمام شده کاغذ و دفترچه در سال گذشته ۸۰ میلیارد تومان بوده است.

وی اضافه کرد:وقت و زمانی که هربیمه شده برای صدور، تعویض و تمدید دفترچه صرف می کند وهزینه های تردد و ایجاد آلودگی و ناشی از آن، سو استفاده از دفترچه ها و ... از دیگر موارد  مضرات نسخه های چاپی و یا دفترچه ای است.

جوانشیر به مزایای و اهداف اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: بیماردرهر لحظه با گرفتن گزارش از طریق اطلاعات موجود در سیستم الکترونیکی از وضعیت سلامت خود مطلع می شود.

وی اضافه کرد: حذف کاغذ و صدور کارت هوشمند بیمه سلامت، پیشگیری از جعل اسناد در حوزه بیمه سلامت کشور، عدالت در حوزه توزیع خدمات سلامت، مقدمات ایجاد بستری های اجرایی طرح ملی پزشک خانواده ونظام ارجاع در کشور، کاهش هزینه های سرباری ازدیگر مزایای اجرای طرح الکترونیکی بیمه سلامت می باشد.

مدیر کل بیمه سلامت استان البرز تصریح کرد: درحال حاضر بایستی به آموزش در حوزه موسسات و بیمه شدگان بپردازیم که موسسات از طریق اداره کل بیمه سلامت استان آموزش داده می شوند اما مشکل اساسی آموزش به بیمه شدگان و شهروندان است که اطلاع رسانی بایداز طریق رسانه ها وتبلیغات صورت بگیرد.

جوانشیردر توضیح نحوه استفاده از نسخه الکترونیکی گفت: بیمار با مراجعه به پزشک با دادن کد ملی، در سیستم مشخصات فرد بیمه شده با نمایش کد ۵ رقمی مشخص می شود و بیمار با در دست داشتن این کد به داروخانه مراجعه می کند و نسخه آماده پزشک که در سیستم دراین کد ثبت شده می تواند به راحتی داروهای خود را دریافت کند.

وی تاکید کرد: ثبت دارو پزشک در نسخه الکترونیکی اشتباه دریافت دارو در داروخانه را به دلیل بد خطی پزشک یا موارد دیگر در نسخه تکرار نمی شود و اشتباه دارویی به صفر می رسد.

مدیر کل بیمه سلامت استان البرز درپایان گفت: ازسال ۹۸ طرح بسته خدمات الکترونیکی دولت بایستی اجرایی شود که دراصفهان این سیستم بصورت بستری به طور کامل انجام  شده این در حالی است که در البرز در هفته آینده در بیمارستان کمالی  سندهای کاغذی  به الکترونیکی تبدیل شده و اجرای این طرح آغاز می شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.