دبیر تخصصی دوازدهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی رضوی گفت: امیدواریم زین پس اسفند ماه را در مشهد با عنوان کودک و نوجوان بشناسیم و در شناسنامه فرهنگی- هنری شهر مشهد بتوانیم اسفند ماه را رویدادی برای کودکان و نوجوانان ببینیم.

تئاتر کودک و نوجوان به عنوان رویدادی در شناسنامه هنری مشهد ثبت خواهد شد
 
به گزارش قدس آنلاین ؛  حجت طباطبایی صبح امروز در نشست خبری «دوازدهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی رضوی» در خصوص نقش کانون پرورش فکری در این جشنواره اظهار کرد: کانون پرورش فکری کودکان غیر از این‌که یکی از سالن‌هایش را برای اجرای نمایش‌های جشنواره در اختیار ما گذاشته است قرار است در برگزاری کارگاه‌های تخصصی با ما همکاری داشته باشد.
وی در خصوص برنامه کارگاه‌هایی که قرار است در این جشنواره برگزار شود افزود: کارگاره‌های تخصصی در مرکز رشد برای مربیان آموزش و پرورش به صورت اختصاصی و در تالار امام‌رضا(ع) برای علاقه‌مندان به تئاتر عروسکی برگزار خواهد شد.
دبیر تخصصی دوازدهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی رضوی عنوان کرد: اختتامیه جشنواره 16 اسفند ماه خواهد بود. منصور خلج، منصور اکبرلو و استاد حسینی از اساتید حوزه تئاتر کودکان و افراد دیگری در جشنواره و اختتامیه حضور خواهند داشت.
طباطبایی ادامه داد: کارگاه‌ ساخت عروسک، تئاتر دانش‌آموزی، نمایش‌نامه نویسی اقتباسی، کارکردهای نمایش خلاق و تئاتر غلط از کارگاه‌های تخصصی است که قرار است در طول جشنواره برگزرا شود. در آخر یک هم‌اندیشی با کارگردانان حاضر و شرکتت کنندگان کارگاه‌ها در 15 اسفند در ساعت 22.30 برگزار خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: این کارگاه‌ها در کانون فرهنگی تربیتی رشد ساعت 10 الی 13 ویژه مربیان پرورشی آموزش و پرورش و برای علاقه‌مندان و دست‌اندرکاران تئاتر کودک ساعت 15 الی 18 در تالار عروسکی مجتمع امام‌رضا(ع) برگزار خواهد شد.
دبیر تخصصی دوازدهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی رضوی در خصوص ویژگی این جشنواره گفت: برای اواین بار از مهرماه اجراهای عموم از نمایش‌هایی با مضامین رضوی را در مشهد داشتیم که به برگزاری این جشنواره کمک کرد مانند «یکی بود یکی نبود» به نویسندگی و کارگردانی داوود بختیاری و سمیه گلباز از تهران، «یکی بود یکی نبود» از مشهد که در بیمارستان کودکان دکتر شیخ اجرا شد،«نامه پروانه‌ای» به نویسندگی رحیم‌زاده و کارگردانی مهناز آقایی که برگزیده بخش عروسکی یازدهمین جشنواره تئاتر رضوی در همدان بوده که برای دانش‌آموزان دبستان استثنایی اجرا شده است، پرده‌خوانی رضوی ویژه نقالان جوان در دهه آخر صفر و در آخر «سیاره عروسک‌ها» که در آذر ماه اجرا شد.
طباطبایی مطرح کرد: تلاش می‌کنیم این جشنواره را به بهترین شکل با همکاری تمام دستگاه‌ها برگزار کنیم تا در اسفند ماه تئاتر کودک را در مشهد داشته باشیم. فراخوان این جشنواره با حضور مدیر کل هنرهای نمایشی کل کشور در دفترشان در تهران برگزار شده بود که مورد استقبال قرار گرفته بود.
نمایش‌هایی با مفاهیم اخلاقی و معنوی با محوریت رضوی در این جشنواره حضور دارند
در بخش دیگر این نشست رضا حسینی یکی از داوران حاضر در این نشست خبری در خصوص نمایش‌های حاضر در این جشنواره گفت: از دو ساحت می‌توان به نمایش‌ها نگاه کرد، ساحت اولیه این است که نمایش‌ها در تئاتر کودک و نوجوان، تئاتر حرفه‌ای محسوب می‌شود و از یک ساختار حرفه‌ای برخودار است و هنرمندان تولید کننده‌ی این آثار همه از هنرمندان درجه یک در عرصه تئاتر کودک و نوجوان کشور هستند. 
وی افزود: ساحت دوم این است که مضامین و موضوعات در کارها با محوریت رضوی است منتهی گونه‌ای از مفاهیم انسانی، اخلاقی و معنوی را در برگرفته است که این پارامترها را بنیاد بین‌المللی امام‌رضا(ع) تعیین کرده است.
رضا حسینی ادامه داد: سومین بحث این است که نمایش‌ها در شهری اجرا می‎شود که تقریبا بعد از تهران از یک جایگاه ارزنده‌ای در تئاتر کشور برخوردار است، ما بعد از تهران بیشترین تولیدات، هنرمند و همایش‌ها و کارگاه‌ای تئاتر کودک و نوجوان را در مشهد برگزار می‌کنیم به خاطر همین مسئله من هم تاکید می‌کنم که برگزاری جشنواره‌ها به نوعی بستگی به بضاعت و استعدادهای آن استان هم دارد.
وی مدعی شد: به عقیده من خراسان رضوی بعد از تهران بیشترین امکانات و ساختارهای زیر بنایی را برای برگزاری جشنواره‌ها و همایش‌های ملی دارد؛ علاوه بر بضاعت و امکانات برگزاری جشنواره همت جمعی در مشهد وجود دارد که می‌تواینم در همکاری تمام دستگاه‌ها با هم برای ابرگزاری این جشنواره این مسئله را ببینیم.
حسینی خاطرنشان کرد: در دوره‌های ابتدایی نمایش‌هایی با اندیشه رضوی را برای اجرا داشتیم اما سعی کرده‌ایم در موضوعات و اندیشه‌ها حرکتی رو به جلو داشته باشیم چرا که من معتقدم برای برگزاری جشنواره‌ها باید از نوعی تکرار دور شویم و در هر جشنواره جهش‌هایی رو به جلو چه در موضوعات و چه در اجرای نمایش‌ها داشته باشیم.
وی ادامه داد: بنیاد بین‌المللی امام‌رضا(ع) با آیتم‌ها و محوریت‌هایی که برای جشنواره تعیین کرد حرکتی رو به جلو و جهشی را برای این‌که بتواینم تمام موضوعات اخلاقی را در جشنواره رضوی داشته باشیم آغاز کرده است.
حسینی در خصوص دو نمایش با اسم‌های خارجی در این جشنواره گفت: نمایش بالتازار جزو نمایش‌های رضوی است اما نامی متفاوت دارد و در نمای پینوکیو، داستان پینوکیو مطرح می‌شود اما از داستان یک برداشت معنوی می‌توان داشت برای گرفتن یک مفهوم و اندیشه جدید.
منبع : ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.