رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در سخنانی، آمیخته به جدی و طنز گفت: با این مجلس و با این دولت، امیدی به کارهای درست و حسابی نداریم و باید چشم امیدمان به امام رئوف و آقا امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) باشد.

  سخنان رئیس جمهور درباره جامعه پزشکی سخیف بود

دکتر حسین‌علی شهریاری، که دیروز در همایش تخصصی «ناهنجاری‌های مادرزاد کودکان» در مشهد سخن می‌گفت، با اشاره به سخنان چندی پیش رئیس جمهور درباره جامعه پزشکی ایران که به گفته وی، از منزلت پزشکان کشور به دور بوده است، گفت: بنده نامه‌ای دادم و به آقای رئیس جمهور گفتم، شما سخنان سخیفی را درباره جامعه پزشکی بر زبان آوردید که نیازمندِ تصحیح و بازنگری است.

شهریاری که دبیرکل مجمع خیرین سلامت کشور نیز است، به برخی از مصوبه‌های مجلس در حوزه سلامت و درمان اشاره کرد و گفت: سقط نوزاد پیش از ۴ ماه را به شرط تهدید جان و سلامت مادر، تصویب کرده‌ایم که در این زمینه، در زمره کشورهای معدود و پیشرو در دنیا هستیم. به گفته رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، بیش از ۵۰ درصد مرگ و میر نوزادان در کشورمان به علت اختلال‌های مادرزادی است که اگر می‌توانستیم بیشتر غربالگری کنیم، از این مرگ و میرها پیشگیری می‌کردیم.

وی به طرح تحول سلامت هم اشاره کرد و گفت: در سه سال نخست اجرای این طرح، کارهای خوبی انجام شد اما در ادامه، مشکلاتی پدید آمد که امیدواریم رویکرد تازه‌ای در اجرای این طرح پدید آید. شهریاری گفت: هیچ کشوری در دنیا نتوانسته، به تنهایی و فقط با بودجه‌های دولتی، بهداشت و درمان و سلامت مردمانش را به پیش ببرد و مشارکت خیرین و نیکوکاران در این حوزه، ضروری است.

  اعترافات را فراموش کن!

دکتر عاطفه میرسیدی، پزشک و چهره رسانه‌ای و تلویزیونی کشور که اجرای مراسم را بر عهده داشت، پس از سخنان دکتر شهریاری، به پشت تریبون رفت و گفت: امیدوارم آن بخش از اعترافات سنگین آقای دکتر شهریاری را فراموش کنیم!

  فرایند اجتماعی کردن سلامت

دکتر محمد رضا دارابی- رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد و قائم مقام وزیر بهداشت- سخنران دیگر مراسم بود که با یادآوری تحریم‌های ظالمانه غرب علیه مردم ایران گفت: با افتخار می‌گویم که در دولت تدبیر و امید، حوزه سلامت دارای جایگاه ارزشمندی است و دولت و مجلس همت کرده‌اند تا حوزه سلامت و درمان، به اولویت دوم یا سومِ دولت تبدیل شود. وی با اشاره به فعالیت بیش از ۶۲ سمن (سازمان مردم نهاد) در خراسان رضوی گفت: این نشان می‌دهد که در۶ سال اخیر، اجتماعی کردنِ سلامت دارای فرایند شده است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین گفت: در خراسان رضوی، برای همه مردم پرونده سلامت تشکیل داده‌ایم و در سال ۹۸ نیز سطح ۲ نظام ارجاع را اجرا می‌کنیم.

  نقص خلقت یا...؟

دکتر میرسیدی، مجری مراسم پیش از آمدن سخنران بعدی به پشت تریبون، رو به حاضران در همایش کرد و پرسید: آیا قبول دارید که بیماری‌های مادرزاد، «نقص خلقت» است؟... وی سپس خودش چنین پاسخ داد: آیا دراین باره فکر کرده‌ایم که شاید این یک آزمون بزرگ برای همه ما  مادرها و پدران، پزشکان و پژوهشگران حوزه پزشکی و نیکوکاران و ثروتمندان است تا هریک از ما وظایف خودمان را انجام بدهیم و دنیا را جای بهتری برای زیستن کنیم.

  نظام رتبه بندی سمن‌ها در دستور کار

آقای اکبری از سازمان امور اجتماعی وزارت کشور نیز در سخنانی گفت: بزودی، لایحه سازمان‌های مردم نهاد، از دولت به مجلس فرستاده می‌شود که اگر به قانون تبدیل شود، بسیار راهگشا خواهد بود. به گفته این مسئول، سمن‌ها در ایران موفق شده‌اند به اجتماعی کردن حوزه سلامت و بهداشت کمک کنند.

اکبری افزود: در سراسر کشور، بیش از ۴۰۰ سازمان مردم نهاد را در حوزه سلامت و بهداشت و افزون بر ۱۰۰۰ خیریه را در حوزه درمان داریم که کمیت قابل توجه و درخوری است اما در راستای بهبود کیفیت کارشان، نظام رتبه‌بندی را برای سازمان‌های مردم نهاد، در دستور کار داریم.

  هر بیمار، یک یاور

آیت‌الله سلیمانی، عضو مجلس خبرگان رهبری، سخنران دیگر مراسم بود که در بخشی از سخنانش گفت: پیامبر اکرم(ص) بود که سلامت را به مسجد آورد و آن را همتراز با عبادت قرار داد. وی خواستار این شد که همه کوشش کنند تا بحث سلامت و بهداشت به بدنه جامعه، پیوند زده شود و در پایان نیز به بیان یک پرسش پرداخت و گفت: در جامعه ما که ایثارگری در آن زبانزد است، آیا نمی‌توانیم برای هر بیمار، «یک یاور» معرفی کنیم؟ گفتنی است، همایش تخصصی و یک روزه «ناهنجاری‌های مادرزاد کودکان» از سوی مؤسسه حمایت از کودکان با ناهنجاری‌های مادرزادی(محکم) خراسان رضوی و شورای مشارکت‌های زنانِ مجمع خیرین سلامت استان، دیروز در هتل پارس مشهد برگزار شد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.