۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۱
کد خبر: 653810
درباره یک مسابقه فوتبال !

ورزشگاه پیشرفته و مدرن امام رضا (ع) مشهد شنبه شب و از ساعت ۲۰:۱۵ دقیقه، میزبان یکی از مسابقات فوتبال بسیار حساس و میهج لیگ برتر بود.  تیم های بالانشین پدیده شهر خودرو مشهد و استقلال تهران در حالیکه این روزها به شدت دنبال تثبیت کسب سهمیه آسیایی هستند و البته نیم نگاهی هم برای رسیدن به صدر جدول به امید لغزش حریفان دارند در یک شب بهاری به هم رسیدند. همانطور که پیش بینی می شد این دوتیم مدعی، فوتبالی ناب و تماشگرپسند را به نمایش گذاشتند اما برپایی این مسابقه جذاب در مشهد، چند نکته ریز و درشت را به همراه خود داشت. نکات زیر مشاهدات عینی یک خبرنگار از متن و حاشیه مسابقه فوتبال پدیده شهر خودرو مشهد و استقلال تهران است.

  1. کمی به عقب برگردید. به ساعتها قبل از شروع مسابقه، اولین لحظات شروع ساعات کاری. جایی که قرار است بلیط این مسابقه حساس به فروش برسد. لحظه به لحظه به جمعیت علاقه مندان برای تهیه بلیط افزوده می شود و شلوغی و ازدحام زیادی در اطراف خیابانهای محل بلیط فروشی شکل می گیرد. اما ناگهان خبری به گوش می رسد. تمام بلیط ها فروخته شده اند و دیگر بلیطی برای فروش باقی نمانده است. ورزشگاه در حدود ۲۳ هزار نفر ظرفیت دارد. آیا به همین سرعت ۲۳ هزار بلیط به فروش رسیده است؟ یا باقی بلیط ها جای دیگری هستند؟
  2. چند ساعت به شروع مسابقه باقی مانده است و جمعیت بسیار زیاد علاقه مندان در بلوارهای خیام و فردوسی مشهد اطراف ورزشگاه حلقه زده اند. تعدادی بلیط بدست در صف ورود ایستاده اند و آنهایی که صبح موفق نشده اند بلیط تهیه کنند به دنبال خرید بلیط از بازار سیاه هستند. شکارچیانی که صدها بلیط در اختیار دارند در خیابانهای اطراف با مهارتی بالا و چشمانی تیز منتظر صید فوتبال دوستان عاشق هستند. با یکی از افرادی که توانسته بود از این طریق بلیط تهیه کند هم کلام شدم. از معامله ای که انجام داده بود بسیار خوشحال و راضی بود. می گفت برای خودم و دونفر دیگر از دوستانم توانستم بلیط بخرم. سه بلیط ۱۶۰ هزار تومان. می گفت بسیار خوب خریدم چون آنقدر برای فروشنده از ناداری و تنگدستی گفتم تا به این قیمت راضی شد. من پس از شنیدن این صحبتها مطمئن بودم که این جوان عاشق می داند بلیط ورودی برای هر نفر ۱۰ هزارتومان تعیین شده است. اما خوشحالی اش را خراب نکردم. آقایان مسئول، سیستم بلیط فروشی هنوز مشکل دارد. سالهاست که فوتبال باشگاهی ایران نام حرفه ای را با خود یدک می کشد اما نحوه بلیط فروشی آن آماتور گونه است. چگونه چندین نفر دلال می توانند دهها و یا صدها بلیط تهیه کنند و در بازار آزاد به فروش برسانند؟
  3. ورزشگاه زیبا و مدرن امام رضا(ع) مشهد به رغم تمام امکانات و زیرساختهای پیشرفته در قلب شهر قرار گرفته است. تقاطع بلوارهای فردوسی و خیام یکی از تقاطع های اصلی شهر و بسیار شلوغ و پر ازدحام است. حال تصور کنید با برگزاری این بازیها و اعمال محدودیت های ترافیکی چه بر سر آندسته از افرادی می آید که محل عبور آنها این مکان بوده و از بد حادثه هیچ علاقه ای هم به فوتبال و حواشی اش ندارند!
  4. خیابانهای اطراف ورزشگاه از جوانان فوتبال دوست مشهدی لبریز شده است. درنگاه اول این جمعیت می تواند پشتوانه ای قوی برای فوتبال خراسان و البته تیم پدیده که اکنون نماینده این استان است، باشد. اما اگر واقع بینانه به جمعیت نگاه کنیم خواهیم دید که این تماشاچیان یا برای تشویق و موفقیت تیم تهرانی استقلال آمده اند و یا پرسپولیسی هایی هستند که برای تشویق پدیده آمده اند تا بتواند با شکست استقلال، شرایط را برای دیگر تیم مدعی تهرانی بهتر کند. تعداد علاقه مندان مشهدی ای که فقط به عشق پدیده شهرخودرو به ورزشگاه آمده اند بسیار کمتر از آن دو گروه دیگر است. شاید به این دلیل است که قدمت این تیم چندان زیاد نیست و هنوز نتوانسته است جای خود را قلوب فوتبالدوستان مشهدی باز کند. خدا همه ی اموات را بیامرزد بویژه ابومسلم و پیام را. ممکن است اگر پدیده بتواند چندین سال به موفقیت های خود در لیگ کشور ادامه دهد شاید تعداد تیفوسی های این تیم به اندازه تمام صندلی های موجود در ورزشگاه امام رضا(ع) برسد. کسی چه می داند!
  5. بعد از دیدار رفت تیم های پدیده و پرسپولیس که بازهم هجوم تعداد زیادی از تماشاچیان را شاهد بودیم برایتان مطلبی با عنوان "پذیرایی عجیب از فوتبال دوستان مشهدی" نوشتیم و گفتیم که برخورد نیروهای یگان ویژه با تماشاچیان بسیار نامناسب و ناشایست بود. اما باید اذعان کرد که در مسابقه پدیده – استقلال اینگونه برخوردها وجود نداشت و یا حداقل به چشم نگارنده نیامد. این نیروها در کمال آراستگی و وقار جمعیت را کنترل می کردند و نشانی از برخوردهای سختگیرانه قبلی نبود. همان انتظاری که از نیروهای حافظ نظم و امنیت در شهر مشهد مقدس می رود.
  6. علاقه مندان پرشور و پرحرارت مشهدی، سکوهای ورزشگاه را به تصرف کامل در آورده اند. ساعتها قبل از شروع بازی ظرفیت استادیوم تکمیل شده است. به رغم انجام تدابیر لازم، تنها دو قسمتی که مخصوص علاقه مندان پدیده و استقلال، در نظر گرفته شده هواداران یکدست و یک رنگ هستند و در دیگر قسمتهای ورزشگاه که محدوده بزرگی هم هست، طرفداران دو تیم در کنار یکدیگر نشسته اند. در اینگونه موارد، سردادن شعارهای توهین آمیز و ایجاد درگیری بین طرفداران دو تیم معمولا جزء جدایی ناپذیر ورزشگاه های ایران است. اما واقعا چنین چیزی در مشهد رخ نمی دهد. طرفداران فقط تیم های خود را تشویق می کنند و احیانا اگر علیه تیم رقیب شعاری بدهند، طرفداران رقیب با لبخند شعار آنها را به گونه ای دیگر حواله خودشان می کنند. به نظر می رسد جنبه و فرهنگ طرفداران فوتبالی در مشهد بسیار بالاتر از متوسط وضعیت کشوری است. به خصوص اینکه وقتی می بینیم در شب قبل از این بازی، و در یک مسابقه حساس دیگر، بین پرسپولیس و سپاهان در ورزشگاه آزادی تهران، متاسفانه حدود ۵۰۰ نفر از تماشاچیان مصدوم و یک نفر فوت می کند. تازه آنها کاملا از یکدیگر تفکیک شده بودند. اگر شرایط مانند مشهد بود چه اتفاقی می افتاد؟ باید به احترام تماشاچیان مشهدی کلاه ها را از سر برداشت.
  7. تیم پدیده شهر خودرو موفق شد در نبردی جذاب با یکی از مدعیان همیشگی لیگ برتر پیروز و سربلند از زمین بیرون بیاید. این تیم اکنون در رده پنجم لیگ برتر آنهم به خاطر تفاضل گل کمتر قرار گرفته است و یکی از مدعیان اصلی کسب سهمیه آسیایی است. تیم هایی که اکنون بالاتر از پدیده در جدول حضوردارند همه از تیمهای متمول و پرخرج هستند و از بازیکنان گرانبهایی سود می برند و چند تیم دیگر متمول هم البته در رده های پایین تر از پدیده وجود دارد و امسال به گرد پای پدیده هم نخواهند رسید. موفقیت ها و رتبه پدیده بسیار رشک برانگیز است. مشهد با داشتن این تیم باپتانسیل و ورزشگاه مدرن و پیشرفته و وجود خیل عظیمی از تماشاگران فهیم و فوتبالدوست آیا استحقاق میزبانی از تیم های آسیایی را ندارد؟ تیم دوست داشتنی پدیده با قدرت و به دور از غرور به جنگ سه رقیب باقی مانده در لیگ برو. قلب یک شهر پشت سر توست.
  8. با افتتاح ورزشگاه امام رضا(ع) و زمانی که دو تیم پدیده و سیاه جامگان مجوز بازی در این ورزشگاه را گرفتند، این دو تیم چندین بازی ابتدایی خود را با شکست پشت سر گذاشتند. کار به جایی رسید که برخی از خرافاتی ها ادعا کردند که این ورزشگاه برای تیمهای مشهدی آمد ندارد و حتی بعد از آن، چند بازی از این دو تیم در ورزشگاه دیگر مشهد برگزار شد. اما امروز پدیده در همین ورزشگاه گردوخاک به پا کرده و حریفان را یکی پس از دیگری قلع و قمع می کند. کاش به خرافاتی ها دسترسی داشتیم و نظرشان را امروز جویا می شدیم.
  9. ساعت حدود ۲۲:۳۰ دقیقه شنبه شب است. مسابقه تمام شده است. طرفداران پدیده در خیابانهای اطراف مشغول شادی و سرور هستند و طرفداران تیم آبی با سکوت و ناراحتی از کنار آنها می گذرند. در اوج شادی یک گروه و ناراحتی گروه دیگر، بازهم هیچ دعوا و درگیری دیده نمی شود. بازهم حضور تماشاگران فهیم به چشم می آید و البته بازهم شلوغی و ترافیک بسیار شدید در اطراف ورزشگاه.

۱۰. علیرغم جایگاه مناسب پدیده در جدول، هنوز کار معجزه گونه این تیم به پایان نرسیده است. سه مسابقه فینال گونه دیگر انتظار پدیده را می کشد. بخصوص مسابقه با سپاهان که قرار است به میزبانی پدیده در ورزشگاه امام رضا(ع) انجام شود. فوتبالدوستان مشهدی هنوز باید از تیم شهرمان حمایت کنیم. با توانایی که پدیده دارد چشممان به موفقیت های آتی این تیم روشن است. امیدواریم که بزودی برایتان از کسب سهمیه آسیایی توسط نماینده خراسان بنویسیم. آخر شاهنامه خوش است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.