خوزستان_ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه از لحاظ سازمانی محیط زیست قدرتی ندارد و نباید انتظارات عجیبی از آن داشته باشید گفت: عجله برای جبران کوتاهی های چندصد ساله محیط زیستی خدمت به محیط زیست نیست.

انتظارات عجیب از محیط زیست نداشته باشید

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین؛ عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در  جلسه افتتاح ایستگاه پمپاژ انتقال آب کارون به تالاب بین المللی شادگان که امروز ۱۱تیر انجام شد با تاکید بر اینکه عجله برای جبران کوتاهی های چندصد ساله گذشته فعالیت های زیست محیطی باعث آسیب بیشتری به منابع می شود اظهار کرد: شیوه جدیدی که در پیش گرفته ایم  خدمت به محیط زیست نیست.

وی  تصریح کرد: اگر عقل خود را به کار بیاندازیم و مدیریت خوبی داشته باشیم تا پنجاه سال آینده با مشکل کمبود آب به خصوص در خوزستان مواجه نمی شویم. 

کلانتری از ذخیره آب با وجود بدترین شرایط آبی در خوزستان نسبت به دیگر نقاط کشور خبر داد.

وی توضیح داد؛ از لحاظ سازمانی محیط زیست قدرتی ندارد و نباید انتظارات عجیبی از آن داشته باشیم و افزود: محیط زیست تاریخچه دیرینه ای در ایران ندارد و آن را با شکار بانی اشتباه می گرفتند.

وی محیط زیست را از آن نسل های آینده خواند  که مردم باید برای اعتلای آن کوشا باشند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه  با بیان اینکه در راستای اهداف کوتاه مدت اقدام به دستکاری محیط زیست کردند، یادآور شد: نتایج دستکاری های انسان موجب نابودی خاک و بعد از آن محیط زیست شد.

حق تالاب هیچ وقت داده نشد 

 در ادامه مجید ناصری نژاد نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی پروژه انتقال آب به تالاب شادگان را در دومرحله ای خواند که مرحله اول در سال ۷۹ نیمه کاره مانده و در حال از بین رفتن بود، اما بعد از سه سال دوباره پیگیری پروژه به نتیجه رسیده است.
وی اضافه کرد: این پنج متر مکعب مشکل بی آبی تالاب ۴۳۰ هزار هکتاری شادگان را حل نمی کند و بعد از آبگیری تالاب در سیل اخیر، توقع نداشتیم که به این سرعت خشک شود. اکنون ماهی ها از بین رفتند و اکثر تالاب به گنداب تبدیل شده است. لذا انتظار می رود جاده های منتهی به خروج آب از تالاب بسته شوند.
نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف از این مهم که ده متر مکعب حقابه تالاب هیچ وقت محقق نشد تا نخیلات و زمین های کشاورزی نیز احیا می شوند، خاطر نشان کرد: کانال انتقال آب به شادگان برای جلوگیری از نابودی نخیلات بسیار حیاتی ست، با مشکل اعتبارات مواجهیم که نیاز است بودجه ای به جهاد نصر ارائه شود تا اقدامات مناسب را به کار گیرند.
وی در انتقاد از عملکرد توزیع آب به کشاورزان، عنوان کرد: به مردم گفتند، کل منطقه مارون حق کاشت شلتوک ندارد و تنها شادگان که متضرر از سیل اخیر شد می تواند کاشت شلتوک انجام دهد، اما برعکس شد و بالا دست ها برنج و شلتوک کاشتند و شادگان که از سیل متضرر شد، از غافله جا ماند و حتی آب شرب هم ندارد.
وی گفت: هشدار می دهم که وضعیت خطرناکی در پیش است و باید هرچه سریعتر دیگر کانال ها و پروژه های یاری رسان از حیث آب، به شادگان، تکمیل شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.