البرز- جاده زیبای چالوس و رودخانه پرطراوتش که خاطره خوش سفر را برای خیلی از ما ایرانی ها تداعی می کند این روزها خبرهای خوبی را مخابره نمی کند و متاسفانه شاهد حوادث تلخی درپیرامون آن هستیم.

 رودخانه کرج  قربانی می‌گیرد

قدس آنلاین - گروه استان ها -سفر به شمال کشور آن هم از جاده زیبای چالوس برای خیلی ها به یک عادت شیرین تبدیل شده است.

همراهی رودخانه با جاده، پیچ وخم های فراوان، مسیر کوهستانی و طبیعت زیبا همه وهمه کافی است تا خیلی ها برای رسیدن به دریای خزر و جنگل های شمال این مسیر را انتخاب کنند تا سفرشان از همان آغاز با طراوت و جذابیتی دوچندان همراه شود.

اما این جاده در کناره همه زیبایی های خود مشکلاتی را هم در خود دارد که گاها کام مسافرانش را تلخ می کند و بر همه خاطرات زیبای گذشته شان خطر بطلان می کشد.

از نواقص و مشکلات فراوان جاده چالوس در بخش های مختلف که بگذریم موضوع رودخانه کرج و تلفاتی که این رود به واسطه جریان خروشان خود در ماه های ابتدایی سال می گیرد به یک معضل و دغدغه برای مسافران و مردم محلی مبدل شده و متاسفانه هر ساله جان اتفاقات تلخی را رقم می زند.

در سال جاری به واسطه میزان قابل توجه بارندگی ها جریان آب در رودخانه کرج نسبت به سال های گذشته شدیدتر است و صد البته خروش و شدت آن جذابیتی فریبنده برای مردم ومسافران ایجاد کرده است.

همین موضوع سبب شده در۳ ماهه اول امسال وبر اساس آماری که هلال احمر البرز اعلام کرده ۱۲ نفر تنها در آب این رودخانه غرق شوند و متاسفانه داغی بزرگ برای خانواده های شان به جای بگذارد.

بخش اعظمی از افراد غرق شده در رودخانه کرج را کسانی تشکیل می دهند  که بی توجه به خطرات آب  وبا اعتماد به نفسی کاذب که ناشی از ناآگاهی است در مناطق کم عمق تر به آب زده اند وبه امید اینکه آب عبوری توان غرق کردن آنها را ندارد جان خود را از دست داده اند.

هشدارهایی که کافی نیست

اما از کنار بی احتیاطی و رفتارهای پرخطر برخی از هموطنان که بگذریم باید پرسید مسئولان امر اعم از بخشداری آسارا، آب منطقه ای و دیگر نهادها وارگان های مرتبط چه اقدامی در جهت کاهش خطرات و آگاهی بخشی به مردم در مورد مخاطرات رودخانه کرج داشته اند.

آیا به اندازه کافی علائم هشدار دهنده در مسیر رودخانه و محل تردد مردم جهت پیشگیری از تماس با آب و ورود به آن نصب شده است؟

آیا در خصوص خطراتی که می تواند جریان آب رودخانه کرج برای خانواده ها و فرزندان آنها داشته باشد به اندازه کافی اطلاع رسانی شده است؟

واینکه آیا اقداماتی در جهت محدود کردن حضور مردم در مناطق پرخطر از سوی ارگان های ذیربط صورت گرفته است؟

در این خصوص موضوع را با رییس جمعیت هلال احمر استان البرز مطرح کردیم.

دکتر ناصر چرخساز در خصوص حوادث تلخ غرق شدن هموطنان در رودخانه کرج که طی سال جاری شکل وسیع تری گرفته گفت: فرهنگ سازی وبالا بردن سطح آگاهی مردم راه حل اصلی کاهش آمار ا غرق شدگان در رودخانه کرج است.

وی افزود: متاسفانه به تناوب شاهد غرق شدن افراد مختلف در طول مسیر رودخانه کرج هستیم که دلیل عمده آن ناآگاهی مردم از خطرات آب های خروشان است.

وی با بیان اینکه علائم هشدار دهنده در طول مسیر وجود دارد گفت: سرعت و دبی ورودی آب به رودخانه کرج بالا است و هر گونه بی احتیاطی و ورود به آب رودخانه می تواند تبعات جبران ناپذیری را در پی داشته باشد.

چرخساز با بیان اینکه ساکنان محلی با مخاطرات رودخانه به خوبی آشنا هستند گفت: عمده مشکل اصلی در خصوص تلفات ناشی از غرق شدگی به مسافران عبوری برمی گردد که بدون اطلاع کافی وارد رودخانه می شوند و بعضا حوادث تلخی را رقم می زنند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان البرز ساخت و سازهای غیر مجاز و تجاوز به حریم رودخانه را عامل دیگری در افزایش تلفات رودخانه کرج عنوان کردو گفت: این موضوع سبب شده مردم به جریان آب رودخانه بیشتر نزدیک شوند و شاهد برخی حوادث تلخ باشیم.

این مسئول با تاکید بر اینکه در ابعاد مختلف برای کاهش حوادث نیازمند فرهنگ سازی وآموزش های لازم هستیم گفت: با توجه به کارکرد ملی جاده چالوس نیاز است تا رسانه های مختلف ملی در کنار رسانه های محلی به این موضوع وارد شوند و با ارائه هشدارهای لازم مردم را از مخاطرات ناشی از رودخانه ها و جریان آب به خصوص جاده چالوس آگاه کنند.

چرخساز با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون ۱۲ نفر در رودخانه کرج غرق شده اند گفت:مردم بپذیرند که شرایط رودخانه کرج به گونه ای است که ورود به آن با هر سطح مهارت وتوانایی با خطر بالا روبرو است و می تواند حوادث تلخی را رقم بزند.

رودخانه کرج به واسطه افزایش بارندگی ها در سال جاری شکل خروشان تری به  خود گرفته است و از دیگر سو مردم نیز باید در تماس با این رودخانه جانب احتیاط را داشته باشند اما سهم مسئولان ذیربط در کاهش حوادث چیست و کارکرد مدیریت بحران استان در مواجهه با چنین حوادثی  چیست؟

تلفات رودخانه کرج در ۳ ماهه نخست امسال ۱۲ نفر بوده و نوع حوادثی که رخ داده موجبات جریحه دار شدن احساسات جمع کثیری از هموطنان مان شده است  وسوال اینجا است که آیا مدیریت بحران استان نباید به موضوع ورود کرده و در جهت بررسی علل آن و اتخاذ تصمیمات پیشگیرانه اقدام کند؟

ساخت وسازهای انجام شده در حریم رودخانه یکی از علل افزایش تماس مردم با جریان آب عنوان شده و سوال این است که مسئولان استانداری البرز نباید برای یکی از علل زمینه ای چنین حوادثی که علاوه بر تخریب محیط زیست و آلودگی آب  به عاملی برای مرگ هموطنان مبدل شده ورود کنند؟

برگزاری جلسه ستاد بحران و تشکیل کارگروهی ویژه برای بررسی دقیق دلایل حوادث رخ داده می تواند مسئولان استانی را به مجموعه راهکارهایی برای کاهش تلفات رهنمون کند واز بروز حوادث مشابه در آینده بکاهد.

تقویت اطلاع رسانی به مردم ومسافران از طرق مختلف با انتشار بروشورها و نصب بیلبوردهای هشدار دهنده و پخش برنامه های ویژه رادیویی وتلویزیونی و برخورد با رستوران ها و اماکن تفریحی غیرمجاز حاشیه رودخانه که مسایل ایمنی در آنها رعایت نشده می تواند در کاهش حوادث بسیار راهگشا باشد.

واقعیت آن است که رودخانه کرج در کنار تمام زیبایی ها و خاطره سازی هایش خطراتی نهفته در دل خود دارد که باید آنها را به شکل شفاف و اثرگذار به مردم معرفی کرد و با دادن هشدارهای لازم مسافران با آگاهی کامل در این مسیر طی طریق کنند.

قطعا برای رسیدن به نتایج مطلوب نیاز به تصمیم سازی هایی از سوی مسئولان استانی است و کوتاهی و برخورد منفعلانه با آن می تواند مسبب مرگ هموطنی دیگر و وقوع حادثه تلخ دیگری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.