قزوین_ مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: افتتاح ۴۰ پروژه از خدمات بهزیستی با ارزش ریالی ۲۰ میلیارد تومان و اشتغال زایی ۱۷۲ نفر در طول این هفته در شهرستان‌های استان از برنامه های هفته بهزیستی است.

۴۰ پروژه در هفته بهزیستی افتتاح می شود

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، علیرضا وارثی ظهر امروز در نشست خبری که با حضور جمعی از رسانه های استان قزوین در سالن اجتماعات مرکز نگهداری معلولان ذهنی پسران امین برگزار شد، اظهار داشت: این مرکز یکی از فعالیت های مرکز بهزیستی و ویژه اشخاص بالای ۱۴ سال بوده که با اعتباری به میزان ۸ میلیارد تومان ساخته شده است.

وی به راهبرد سالجاری پرداخت و افزود: «به زیستن در گام دوم؛ شفافیت، توانمندسازی و ارتقای سلامت اجتماعی» به عنوان راهبرد سالجاری درنظرگرفته شده است و برنامه های مختلفی از جمله کاروان بازدید از خدمات بهزیستی در حوزه های مختلف اجتماعی، حضور در منازل خیرین، تجلیل از کارآفرینان برتر سرپرست خانوار، دیدار با کارکنان پیشکسوت بهزیستی، برگزاری نمایشگاه صنایع دستی مددجویان، استقرار خودروهای اجتماعی برای معرفی خدمات بهزیستی برگزار می شود.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین، میزان اعتبار پیش بینی شده برای توسعه فعالیت‌های سلامت محور در استان را بالغ بر ۱۷ و نیم میلیارد اعتبار جاری و ۳۰ میلیارد اعتبار ملی توسط حمایت‌های مردمی عنوان کرد و ادامه داد: افتتاح ۴۰ پروژه از خدمات بهزیستی با ارزش ریالی ۲۰ میلیارد تومان و اشتغال زایی ۱۷۲ نفر در طول این هفته در شهرستان‌های استان از برنامه های هفته بهزیستی است.

وارثی گفت: مرکز نگهداری معلولان ذهنی پسران امین ظرفیت نگهداری ۵۰ نفر بالای ۱۴ سال و تا سن ۵۰ سالگی را به خود اختصاص می دهد که البته ۴۰ نفر را پذیرش کردیم.

وی اضافه کرد: در سال های گذشته سعی کرده ایم تا تغییرات قابل توجهی را در بهزیستی ایجاد کنیم و رتبه های ارزشمندی را در این زمینه کسب کردیم که وجود این شرایط، مرهون تلاش های نیروهای بهزیستی است که کسب رتبه چهارم در حوزه معاونت پیشگیری و رتبه ششم در حوزه آسیب‌های اجتماعی و مداخلات و جزو ۱۰ استان برتر در سطح کشور حوزه جمع آوری مشارکت مردمی در بهزیستی از جمله این رتبه ها است.

وارثی خاطرنشان کرد: در راستای تامین اعتبار مستمری بگیران ماهانه نزدیک به ۴میلیارد تومان از اعتبارات ملی کشور سهم خواهی می‌شود.

وی اضافه کرد: طرح Cbr و طرح مبنی بر توانبخشی مبتنی بر جامعه در روستاها از جمله طرح های اجرایی در بهزیستی بوده که در این راستا ۷ هزار و ۳۰۰ معلول روستایی شناسایی و در سامانه بانک اطلاعاتی ثبت شده است و در سالجاری نیز به دنبال Cbr های جدید هستیم.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: در حوزه مراکز نگهداری نسبت به سال گذشته ۳۷ و نیم درصد رشد صورت گرفته است و در این زمینه با ۲۴ مرکز روزانه به هزار نفر در سطح استان خدمات ارائه می‌کنیم و در این زمینه ۳۳ درصد رشد صورت گرفته است.

وارثی مطرح کرد: باتوجه به اهتمام مردم و خانواده‌ها، در نگهداری و ارائه خدمات در منزل در استان کمترین آمار نگهداری معلولین در مراکز جامعه هدف و رتبه نخست را در کشور به خود اختصاص می دهیم و یکهزار و ۵۰۰ نفر از ۲۴ هزار معلول در مراکز نگهداری می‌شوند.

وی اظهار داشت: در حوزه پیشگیری از معلولیت بحث مشاوره ژنتیک، غربالگری و اختلالات ژنتیکی سال گذشته ۸ هزار نفر تحت پوشش این سه طرح قرار گرفتند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: سال گذشته ۳۳مورد کودک کم شنوا شناسایی شدند که ۴۹۹ مورد کودک ۳ تا ۵ سال مشکوک به کم شنوایی و ناشنوایی بودند.

وارثی افزود: در حوزه معلولیت طرح غربالگری ژنتیک بیش از ۸ هزار نفر در سال گذشته تحت پوشش سه طرح قرار گرفتند و ۲۴۳ نفر تشخیص ژن معیوب شناسایی شد و ۶۳ مورد کمک به سقط درمانی شده است.

وی عنوان کرد: در سال گذشته ۴۴هزار و ۷۱۸نفر سنجش بیماری چشمی انجام گرفت که در این طرح یک هزار و ۴۷۹نفر مبتلا به بیماری تنبلی چشم شناسایی شدند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین یادآور شد: خط تلفن مشاوره در اعتیاد «۱۴۸۰» طی سال گذشته ۱۳ هزار و ۷۲۵مورد تماس داشت که نسبت به سال٩۶ رشد ۵۴درصدی را داشته است.

این مسئول با اشاره به افزایش مراکز اورژانس اجتماعی به ۸ مرکز در استان افزود: مرکز اورژانس اجتماعی در تمام شهرستان‌های استان فعال است که به زودی این مرکز در شهرستان آوج نیز افتتاح می شود که سال گذشته بیش از ۸۰ هزار و ۷۳۰ مراجعه کننده با رشد ۱۴۰درصدی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: آسیب های اجتماعی در استان با رشد ۱۰۰درصدی همراه بوده است که به علت وجود آسیب‌های اجتماعی رشد بسیاری در این زمینه صورت گرفت که استان قزوین بعد از استان البرز، حائز آسیب است و تنها راهکار آن کنترل آسیب‌های اجتماعی و آگاه سازی مردم است و رسانه ها نیز در این میان نقش اثرگذاری دارند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین ادامه داد: سال گذشته ۶۶۳ نفر اشتغال در حوزه معلولین و زنان سرپرست خانوار داشتیم تا از طریق پرداخت تسهیلات به اشتغال پایدار برسند.

وارثی گفت: در حوزه مسکن نسبت به سال ۹۶ حدود ۲۵۰درصد رشد داشتیم که بیشتر شامل خانواده‌های دو معلول است که از ۳ هزار و ۹۳۰ واحد نیز ۲هزار و ۱۰۰ واحد تحویل داده شده و هزار و ۸۳۰ واحد باقی مانده است.

وی مطرح کرد: خط تماس ۱۲۳ به صورت شبانه روزی در تمام سطح استان به زودی افتتاح می شود که در این زمینه رشد ۳۵۹ درصدی داشتیم.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین ادامه داد: از جمله افتتاح پروژه های پیش بینی شده در هفته بهزیستی، ۹ پروژه مربوط به شهرستان تاکستان، ۶ پروژه مربوط به شهرستان بویین زهرا، سه پروژه مربوط به شهرستان آوج و ۴ پروژه مربوط به شهرستان البرز است.

وارثی اضافه کرد: راه اندازی دو مرکز مشاوره در قزوین، ۵۰ واحد مسکونی برای معلولان و ۱۰ واحد برای خانواده های دارای دومعلولیتی از جمله برنامه های پیش بینی شده در هفته بهزیستی است.

وی افزود: بیش از ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه ها پیش بینی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.