آلمان، فرانسه و انگلیس تلاش می‌کنند تا با صدور بیانیه و اظهار موضع در راستای نجات توافق هسته ای، اینگونه القا کنند که می‌توانند بر سیاست گذاری‌های بین‌المللی تأثیر گذار باشند، اما ناتوانی این کشورها، آنها را مقابل متحد آمریکایی تسلیم کرده است.

چرا کشورهای اروپایی از نجات توافق هسته‌ای درمانده‌اند؟

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین؛ المیادین در مقاله‌ای به قلم «قاسم عزالدین» تحلیلگر سیاسی خود نوشت: نشست وزرای خارجه کشورهای اروپای در بروکسل، آنگونه که اروپا ادعا دارد نتیجه و نشانه های امیدبخشی از تلاش های سیاسی این کشورها برای نجات توافق هسته‌ای و کاهش تنش در خلیج فارس را نداشت و شاید این سخنان موگرینی مبنی براینکه ایران توافق هسته ای را چندان نقض نکرده است، نشان می‌دهد که اروپا رویکرد ایران در کاهش تعهدات خود در صورت عدم پایبندی طرف مقابل را جدی می داند.

جدیت ایران در کاهش تعهدات خود در توافق هسته ای و دادن مهلتی ۶۰ روزه به دیگر طرف ها برای افزایش غنی سازی اورانیوم و راه اندازی مجدد رآکتور فوردو، راه را بر اروپا می بندد که بخواهد از بازگشت تحریم‌های شورای امنیت و فعال سازی مکانیزم موسوم به ماشه سخن بگوید.

از طرفی دیگر صلابت و صراحت لهجه رهبران سیاسی و نظامی ایران تأثیر خود را بر کشورهای اروپایی گذاشت و باعث شد تا این کشورها خیلی زود در بیانیه‌ای اعلام کنند که مسئولیت بحران به وجود آمده متوجه آمریکاست.

اروپا خطر تشدید تنش در خلیج فارس و خاورمیانه را که بر امنیت و ثبات در این قاره نیز تاثیر سوء خواهد داشت، دریافته‌اند؛ از این رو در تلاش است تا با اعلام مواضع و درخواست برای بازگشت به توافق هسته ای موجودیت خود را اثبات کند.

با این وجود اروپا نگاهی هم به ایفای نقش میانجی در روابط ایران آمریکا و کاهش تندی موضع واشنگتن دارد؛ به این امید که ایران به پای میز مذاکره بیاید و ترامپ نیز از تندروی خود بکاهد.

علی رغم خروج ترامپ از توافق هسته ای، اروپا مسئولیت اجرای تعهدات خود برای نجات این توافق را به عهده نمی‌گیرد. کشورهای اروپایی به ویژه آلمان، فرانسه و انگلیس در وهله اول باید وجود سیاسی و اعتبار دیپلماتیک خود را پیش از هر چیز ثابت کنند.

دلبستگی اروپا به ایفای نقش میانجی در نجات برجام، توهمی بیش نیست چراکه ترامپ در سیاست‌های بین المللی اتکایی به اروپا ندارد و تلاشی هم برای دخیل کردن آنها نمی‌کند. بلکه برعکس معتقد است که نقش آنها را باید نادیده بگیرد تا فرصت برای متحدان جدید اروپایی مانند هم رأیان خود در برکسیت و نژادپرستان سفید پوست فراهم شود.

در مقابل ایران نیز به نقش میانجی اروپا در ارتباط با ترامپ نیاز ندارد. حسن روحانی رئیس جمهور این کشور خود اعلام کرده است که تنها راه مذاکره لغو تحریم ها و بازگشت ترامپ به توافق هسته‌ای است، ولی به منظور اینکه اروپا به تعهدات خود پایبند باشد، با آنها تعامل می کند.

براین اساس، آنچه اروپا را از ناتوانی و موضع وابستگی و تسلیم نجات می‌دهد این است که اعتراف کند آمریکا که ثبات و امنیت خلیج فارس و خاورمیانه را تهدید می‌کند، موجودیت سیاسی اروپا در صورت مخالفت با آن را نیز تهدید می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.