پایگاه خبری آمریکایی در گزارشی به بررسی علل عدم افت محبوبیت حزب‌الله لبنان با وجود تحریم‌های گسترده آمریکا پرداخت.

المانیتور: تحریم‌های آمریکا تاثیری بر محبوبیت حزب‌الله در لبنان نداشته است

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، پایگاه خبری المانیتور روز جمعه در گزارشی به بررسی دلایل حمایت مردم لبنان از جنبش حزب‌الله لبنان با وجود فشارها و تحریم‌های آمریکا پرداخت.

المانیتور در گزارش خود نوشت: «همه کار انجام می‌دهند، از پرورش زنبور عسل و جنگل‌کاری تا مشاوره درباره نگهداری بهینه آووکادو؛ اما آنها به عنوان یک گروه تروریستی تحت تحریم‌های آمریکا نیز قرار دارند.»

«جهاد البناء» از زمان پیدایش خود در سال 1988 به عنوان تشکل توسعه‌ای حزب‌الله، برای گروه‌های لبنانی خدمات گسترده‌ای در زمینه‌های کشاورزی، آموزشی و ساخت وساز فراهم کرده است.

«سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله لبنان در سی و یکمین سالگرد تشکیل جهاد البناء در سخنرانی در مسجد ضاحیه در حومه جنوبی لبنان و در سخنرانی که از طریق ویدئو کنفرانس برای حاضران پخش می‌شد، گفت: «در کنار کار نظامی، حزب‌الله از زمان آغاز، دغدغه مسائل سیاسی، فرهنگی و بهداشت و سلامتی نیز داشته است.‌»

این سخنرانی در حالی برگزار می‌شد که حزب‌الله  با فشار سنگین تحریم‌های آمریکا مواجه است و قصد داشت تا پایه‌های حمایت از میراث خود را یادآوری کند و ویدئوهایی از دستاوردهای و پروژه‌هایی که جهاد البناء انجام داده در مراسم سخنرانی دبیر کل حزب‌الله لبنان به نمایش گذاشته شد.

در کلیپی که منتشر شد به آموزش محیط زیستی 258 هزار نفر اشاره شده و طی آن نشان داده شده که کودکانی با روپوش‌های زرد رنگ در حال جمع آوری زباله از سواحل لبنان هستند.

پوستر آنلاین دیگری به پروژه توزیع آب آشامیدنی اشاره دارد که طی آن 9.1 میلیون بشکه آب آشامیدنی توزیع شده است.

علاوه بر ایران، دیگر متحدان منطقه‌ای نیز از خدمات جهاد البناء حمایت می‌کنند. دولت سوریه که مبارزان حزب‌الله به این کشور در جنگ کنونی کمک کردند، از برنامه جهاد البناء در احیای جنگل‌های لبنان حمایت کرد.

«عباس عطایه» مدیر تشکیلات «جهاد البناء» در مصاحبه با المانیتور گفت: «پیش از جنگ، سوریه سالانه 1 میلیون نهاد درخت در اختیار این تشکیلات قرار می‌داد. این روند در جریان جنگ و طی سه یا چهار سال متوقف شد اما طی 4 سال گذشته و به دستور «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه، هر سال 350 هزار نهاد درخت ارسال می‌کند.»

جهاد البناء این گیاهان را تحت عنوان «هدیه مردم سوریه به مردم لبنان» بین شهرداری‌ها و کشاورزان توزیع می‌کرد.

تشکل جهادالبناء اعلام کرده که در سرتاسر لبنان فعالیت دارد اگر چه به نظر می‌رسد بیشتر کارگاه‌ها و خدماتی که فراهم می‌کند در جنوب لبنان و دره بقاع، جایی که حمایت گسترده‌ای از حزب‌الله وجود دارد، ارائه می‌شود.

چنین خدمات اجتماعی ریشه‌های ائتلاف سیاسی گسترده‌ را به معنای واقعی کلمه ایجاد می‌کند.


«دیوید داوود» محقق امور لبنان و حزب‌الله که در گروه «متحد علیه ایران هسته‌ای» فعالیت دارد در مصاحبه با المانیتور گفت: «روابط تجاری عموما شکننده هستند اما در مقابل، روابط اجتماعی دوام بیشتری دارند و زمانی که شما چنین روابطی را ایجاد کنید، شکستن این روابط سخت خواهد بود.»

در عین حال، دو مقام تشکیلات جهادالبناء چند روز پیش گفتند که تحریم‌های آمریکا که بخشی از کارزار فشار حداکثری علیه ایران و گروه‌های تحت حمایتش است، تاثیراتی به همراه داشته است.

«خالد یاقی» مدیر جهادالبناء در منطقه بقاع که به دلیل خدمات در زمینه کشاورزی شناخته شده است، به المانیتور گفت: «چیزی شبیه ریاضت اقتصادی بوجود آمده است و کار ما تا اندازه‌ای کوچک‌سازی شده است.»

وی افزود: «به طور مثال، اگر ما مقدار مشخصی را پرداخت می‌کردیم، هم اکنون مقدار کمتری را پرداخت می‌کنیم اما نتایج یکسان هستند. مدیریت ما بهتر است. خدا رو شکر، زیاد تحت تاثیر قرار نگرفته‌ایم.»

عباس عطایه نیز گفت: «حزب‌الله یک کشور نیست و دولت لبنان است که باید نیازهای عمومی را تامین کند.»

وی افزود: «ما بسیار تمایل داریم که حرکت به جلو را حفظ کنیم و موارد مورد نیاز مردم را تامین کنیم و به آنها در تمام خواسته‌هایشان در حد توانایی‌مان کمک کنیم تا در عزت زندگی کنند.»

مدیر تشکیلات جهاد البنا اضافه کرد: «قصد ندارم بگویم که تحریم‌های اقتصادی تاثیری نداشته است، تاثیر داشته است. اما این موضوع تاثیری بر محبوبیت حزب‌الله ندارد. تاثیر این تحریم‌ها سطحی است.»

در ماه مارس، دبیر کل حزب‌الله لبنان در سخنرانی گفته بود که حزب‌الله به حمایت و پشتیبانی مردمی نیاز دارد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا از سال 2017،‌ پنجاه شخص، سازمان و نهاد تجاری مرتبط با حزب‌الله را تحت تحریم‌های خود قرار داد. در ماه جولای نیز دو عضو پارلمان حزب‌الله لبنان را برای نخستین بار در لیست تحریم‌های خود قرار داد.

بدون وجود جایگزین قابل اعتماد، به نظر نمی‌آید که مقامات حزب‌الله نگران از دست دادن حمایت‌های سیاسی شوند.

«حنین القدار» از اعضای ارشد اندیشکده واشنگتن می‌گوید: «مردم خوشحال نیستند اما حزب‌الله نگران نیست چون مردم جای دیگری ندارند که بروند. هیچ گزینه مناسبی که جایگزین حزب‌الله باشد وجود ندارد.»

بنابر گزارش المانیتور، حزب‌الله به طور مرتب مراسم بزرگداشتی را برای رویدادهای مختلف همانند آن چیزی که برای جهادالبناء داشت، برگزار می‌کند. البته سید حسن نصرالله در مراسم سخنرانی اینگونه مراسم‌ها برای اظهار نظر درباره مواضع سیاسی در لبنان و منطقه نیز استفاده می‌کند و در کنار آن، برگزاری اینگونه مراسم‌ها برای به یادآوری فعالیت‌های مختلف حزب‌الله برای مردم است.

القدار به المانیتور گفت: «اینجا پیام آشکاری وجود دارد. این یک شیوه است که به جوامع مختلف تمام آن چیزی که حزب‌الله برای آنها انجام داده، نشان داده شود و  اینکه چرا حزب‌الله نیازمند حمایت آنهاست.»

پس از جنگ داخلی در لبنان و پس از جنگ تابستان سال 2006 میان لبنان و رژیم صهیونیستی، تشکیلات جهاد البنا توانست حمایت مردم به خصوص در میان جوامع شیعی را با خود همراه کند.

بر اساس گزارش سازمان ملل در جنگ 33 روزه، 120 هزار خانه و 700 مدرسه ویران شد و 120 هزار نفر شغل خود را از دست دادند. در این جنگ 1100 لبنانی و حدود 150 نظامی رژیم صهیونیستی کشته شدند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در سال 2007، تشکیلات جهاد البنا را به عنوان یک گروه تروریستی معرفی کرد و مدعی شد که این گروه به تامین مالی حزب‌الله می‌پردازد.

داود معتقد است: «یک همزیستی میان حزب‌الله و جامعه‌اش وجود دارد. حزب‌الله در زمان‌های سخت در میان طرفدارانش یک حسن نیت ایجاد کرده بنابراین هم اکنون مردم نیز از آن حمایت خواهند کرد.»

مقامات جهاد البنا نیز هرگونه وجود ناسازگای را رد کرده و معتقدند که زمان‌های سخت باعث تقویت همبستگی مردم می‌شود.

عطایه معتقد است که احساس تعلق و عضویت در این مسیر (حزب‌الله) یک ارتباط مادی نبوده بلکه یک دکترین است و پول نمی‌تواند با این دکترین مقابله کند.

حجم حمایت از زیرمجموعه‌های حزب‌الله لبنان را در شبکه‌های اجتماعی آمریکایی نظیر فیسبوک می‌توان مشاهده کرد.

جهاد البنا یکی از چندین نهاد حزب‌الله بود که صفحه آن در فیسبوک در ماه ژوئن مسدود شد. این تشکیلات صفحه جدیدی را باز کرد و با پیغام گروه‌های مربوطه به سرعت ارتقا یافت.

العطایه می‌گوید: «تمامی این چیزها جاذبه ما را نشان می‌دهد و اینکه مردم تا چه اندازه‌ای به ما اعتماد دارند.»

وی افزود: «این قابل توجه است که هر زمان شبکه‌های اجتماعی اقدام به بستن صفحات ما می‌کنند، مردم بیشتر با ما به ابراز همبستگی و کنش می‌پردازند. اگر آنها در را ببندند ما در دیگری را پیدا خواهیم کرد و اگر آنها آن را نیز ببندند ما پنجره را پیدا می‌کنیم.»

منبع:فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.