یزد - معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان یزد گفت: دام هایی که برای فروش یا کشتار در شهرها عرضه می شوند باید در میادین دام و یا اصطبل نگهداری شوند علاوه بر آن گردانیدن دام ها در سطح شهر به منظور فروش یا کشتار ممنوع است.

عرضه دام ها در سطح شهر به منظور فروش یا کشتار ممنوع است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از اداره کل دامپزشکی استان ، محمد رضا متوسل الحسینی اظهارداشت : به استناد ماده ۸ آیین نامه اجرایی ماده ۱۸ قانون سازمان دامپزشکی کشور، دام هایی که برای فروش یا کشتار در شهرها عرضه می شوند باید در میادین دام و یا اصطبل نگهداری شوند علاوه بر آن گردانیدن دام ها در سطح شهر به منظور فروش یا کشتار ممنوع است.

وی افزود : در صورت رعایت کامل این قانون خطر انتقال و انتشار بیماری های مشترک از طریق دام های مبتلا و ناقل به حداقل ممکن می رسد و به منظور حفظ سلامت خود و عموم جامعه و نیز رعایت موازین قانونی از تهیه ی دام زنده از محل هایی به غیر از میادین دام که تحت نظارت ادارات دامپزشکی قرار دارند خودداری شود.

متوسل الحسینی تصریح کرد: همچنین کشتار غیر مجاز دام خارج از کشتارگاه، خطر شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را در پی دارد و این بیماری، یک بیماری ویروسی است که بین دام و انسان مشترک است گزش کنه شایعترین راه انتقال این بیماری از دامی به دام دیگر است که در فصل تابستان شیوع بیشتری پیدا می کند از آنجا که این بیماری مهلک به شمار می رود به دامداران و مصرف کنندگان گوشت قرمز توصیه می شود با رعایت موازین بهداشتی از شیوع و انتقال این بیماری در جمعیت دامی و نیز جامعه انسانی پیشگیری نمایند.

وی خاطر نشان ساخت : کشتار غیر مجاز دام به معنای کشتار حیوان در خارج از کشتارگاه بدون نظارت کارشناسان دامپزشکی است و یکی از عوامل مهم در شیوع و بروز بیماری تب کریمه کنگو به شمار می رود و اگر دامی مبتلا به این بیماری باشد و کشتار شود، خون و آلایشات این دام دارای مقدار زیادی ویروس کشنده بیماری کریمه کنگو است که از طریق هر گونه زخم، خراش و یا تماس با مخاطات بدن قادر به نفوذ به درون بدن انسان و بیمار نمودن فرد در معرض تماس است به همین جهت کارشناسان دامپزشکی همواره به مصرف کنندگان و دامداران هشدار می دهند به هیچ عنوان دامی را خارج از کشتارگاه ذبح ننمایند. همچنین از کشتار دام های تب دار خودداری کنند.

این مسئول ضمن تاکید بر مزیت های مصرف فراورده های خام دامی تحت نظارت دامپزشکی گفت: از آنجا که در کشتارگاه ها نظارت های بهداشتی از طریق کارشناسان فنی بر روی دام ها و روند کشتار اعمال می گردد و لاشه ها از نظر وضع سلامت و علائم انواع  بیماری های دام مورد بررسی قرار می گیرند مصرف چنین فراورده هایی برای مصرف کننده بسیار ایمن تر است.

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.