مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از مشاهده و ثبت حضور گونه نادر «کبک دری» پس از سال‌ها در منطقه حفاظت شده ارس سیستان خبر داد.

جولان کبک دری در ارتفاعات هزار مسجد؛ خانواده آبچلیکیان بزرگتر شدند

به گزارش قدس آنلاین، تورج همتی با اشاره به مشاهده و ثبت حضور گونه نادر «کبک دری»  پس از سال‌ها در منطقه حفاظت شده ارس سیستان اظهار داشت: این گونه ارزشمند که در معرض خطر انقراض نسل قرار دارد و نزدیک به یک دهه در عرصه‌های طبیعی خراسان رضوی به چشم نخورده است، روز گذشته توسط محیط‌بانان یگان حفاظت محیط زیست استان مشاهده و تصویربرداری شد.

وی با اشاره به اینکه کبک دری با نام علمی Tetraogallus caspius یک گونه از راسته ماکیان‌سانان و از تیره ماکیانیان است گفت: خاستگاه آن شرق ترکیه، ارمنستان، افغانستان و منطقه وسیعی از دامنه‌های رشته کوه البرز در شمال ایران است و هر چند که کبک دری از پرندگان بومی ایران است ولی سال‌هاست که در معرض خطر انقراض قرار دارد.  

همتی با اشاره به اینکه روز گذشته در کمال ناباوری دو قطعه کبک دری بالغ و جوجه‌هایشان در ارتفاعات  بیش از ۳ هزار متری هزار مسجد در منطقه حفاظت شده ارس سیستان توسط محیط‌بانان یگان حفاظت محیط زیست مشاهده و تصویربرداری شدند گفت: این پرنده کمیاب در ارتفاعات بلند مناطق کوهستانی که ارتفاع آن بیش از ۲ هزار متر است زندگی می‌کند.  

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی همچنین از نخستین مشاهده نوعی پرنده در بند خاکی جهان‌آباد واقع در شهرستان تربت‌جام خبر داد و گفت: تلیله سفید با نام علمی Calidris alba پرنده‌ای کنارآبزی و جزئی از تیره آبچلیک‌ها است که در سطح استان خراسان رضوی برای نخستین بار توسط محیط‌بانان تربت‌جام رکورد و در فهرست پرندگان استان درج شد.

همتی گفت: تاکنون سه نوع تلیله شکم سیاه، نوک پهن و تلیله کوچک در فهرست پرندگان دارای پراکنش در استان خراسان رضوی به ثبت رسیده و با ثبت حضور تلیله سفید تنوع تیره آبچلیکیان در استان به ۱۴ گونه رسید.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.