در نشست شورای اقتصادی روسیه-عربستان با حضور "ولادیمیر پوتین"، ۳۰ توافقنامه دوجانبه به ارزش بیش از ۲ میلیارد دلار امضاء شد و مسکو و ریاض برای توسعه همکاری‌ها در عرصه‌های مختلف تجاری-اقتصادی و نظامی-فنی به توافق رسیدند.

 امضای ۳۰ توافقنامه تجاری میان ریاض و مسکو با حضور پوتین

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو، امروز نوشت: "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه روز گذشته در یک سفر رسمی عازم منطقه خاورمیانه شد که در جریان آن روز دوشنبه در عربستان سعودی با مقامات بلندپایه ریاض مذاکره کرده و امروز نیز عازم امارات متحده عربی می‌شود.

در جریان مذاکرات رئیس جمهوری روسیه با "سلمان بن عبدالعزیز" پادشاه عربستان و "محمد بن سلمان" ولیعهد این کشور، همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور و همچنین اوضاع در خاورمیانه مورد بررسی قرار گرفت.

اصلی‌ترین بخش سفر پوتین به ریاض، برگزاری نشست شورای اقتصادی روسیه-عربستان بود که در جریان آن 30 توافقنامه به ارزش بیش از 2 میلیارد دلار بین طرفین به امضاء رسید.

مسئله فروش موشک‌های اس-300 یا اس-400 به عربستان مطرح نشد

"دمیتری پسکوف" سخنگوی کرملین اعلام کرد که موضوع همکاریهای نظامی-فنی روسیه و عربستان سعودی در جریان سفر "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه به ریاض مورد بررسی قرار گرفت، ولی در رابطه با فروش سامانه‌های موشکی اس-300 یا اس-400 به عربستان هنوز صحبتی نشده است. به گفته وی، البته برنامه‌هایی در این زمینه وجود دارد و ما امیدواریم گفت‌وگوها ادامه پیدا کنند.

پوتین در اواسط ماه سپتامبر و پس از حمله موشکی و پهپادی به تاسیسات نفتی در خاک عربستان سعودی پیشنهاد کرده بود که ریاض برای دفاع از زیرساختارهای نفتی این کشور سامانههای دفاع ضدهوایی اس-300 یا اس-400 خریداری کند.

پوتین مذاکراتش با مقامات عربستان را سازنده و کاری نامید

رئیس جمهوری روسیه شب گذشته مذاکرات خود با مقامات ریاض را سازنده و کاری ارزیابی کرد. پوتین این مسئله را در نشست شورای اقتصادی روسیه-عربستان عنوان کرده و گفت: «مذاکرات امروز ما با شاه سلمان و "محمدبن سلمان" ولیعهد عربستان مذاکرات کاملا و کاری بودند. دو طرف طیف وسیعی از ابتکارعمل‌ها در زمینه توسعه روابط تجاری- اقتصادی را مورد بررسی قرار دادند.»

رئیس جمهوری روسیه عربستان را یکی از شرکای اقتصادی پیشرو کشورش نامید و یادآور شد که شورای اقتصادی به وجود آمده، امکان بسیار عالی برای انجام گفت‌وگوهای مستقیم بین تجار دو کشور است و مشارکت صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه و بنیادهای سرمایه گذاری عربستان برای هر دو طرف سودمند خواهد بود.

پوتین همچنین به توافق دو کشور در زمینه توسعه همکاری‌ها در عرصه‌های انرژی، صنعت، حمل و نقل، امور بانکی، فناوری‌های دیجیتالی و اکتشافات فضایی اشاره کرده و همکاری روسیه و عربستان در زمینه کشاورزی را نیز مهم نامید. به گفته وی، توافقاتی در زمینه افزایش صادرات کشاورزی به عربستان همه حاصل شده است.

روسیه و عربستان اختلافات سیاسی را کنار گذاشته و مطرح نمی‌کنند

"گریگوری کوساچ" استاد دانشگاه و کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» چنین ابراز عقیده کرده که نباید این توهم به وجود آید که سفر ولادیمیر پوتین به ریاض، اختلافات بین روسیه و عربستان در زمینه مسائل و مشکلات در منطقه خاورمیانه را حل و فصل کند، ولی به نظر می رسد که مقامات مسکو و ریاض تصمیم گرفته‌اند تا این اختلافات سیاسی را کنار گذاشته و تمرکز خود را به روی روابط اقتصادی و تجاری معطوف کنند. به گفته وی، حتی در زمان سفر شاه سلمان به مسکو در سال 2017 این مسئله مشخص گردید که وی قصد دارد روابط با روسیه را توسعه داده و اختلافات سیاسی بین دو کشور را کنار بگذارد. از آن زمان تاکنون این خط مشی ادامه داشته و تقویت هم شده است.

لازم به یادآوری است که شاهد روشن این تمایل مقامات ریاض، رشد مبادلات بازرگانی بین دو کشور طی چند سال گذشته است. در سال 2016 حجم مبادلات بازرگانی بین روسیه و عربستان، 491میلیون دلار بود که این حجم در سال 2018 به رقم یک میلیارد دلار افزایش پیدا کرد.

رئیس جمهوری روسیه پیش از این  در ماه فوریه سال 2007 به عربستان سعودی سفر کرده بود و سپس پادشاه عربستان نیز در سال 2017 برای نخستین بار به روسیه سفر کرد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.