۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۳
کد خبر: 674528

در حالی که آخرین مهلت نصب و راه اندازی کارتخوان در مطب پزشکان و فعالان عرصه سلامت پایان مهر ماه امسال تعیین شده است، بخشی از پزشکان مشهد به دلایلی مبادرت به این اقدام نکرده اند.

پزشکان مشهد و نصب کارتخوان در مطب

به گزار ش قدس آنلاین ، بر اساس تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۸ و ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم، تمام فعالان عرصه سلامت که مجوز فعالیت آنها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی ایران یا سازمان نظام دامپزشکی صادر می‌شود، مکلف شده‌اند نسبت به نصب، راه‌اندازی و استفاده از پایانه فروشگاهی (کارتخوان)  از ابتدای امسال اقدام کنند.

این در حالی است که مهلت نصب و ثبت کارتخوان ها در مطب پزشکان با تمدیدهای صورت گرفته تا پایان مهر ماه امسال تعیین شده ولی بخشی از پزشکان به دلایلی مبادرت به این اقدام نکرده اند.
سازمان امور مالیاتی در اطلاعیه ای تصریح کرده است: پزشکانی که تا پایان مهر ماه به قانون تمکین نکنند، ۲ درصد از درآمدشان به عنوان جریمه مطالبه خواهد شد و این جریمه نیز غیر قابل بخشش است.
امید علی پارسا رییس سازمان امور مالیاتی کشور نیز در هفته های اخیر اعلام کرد: سوء تفاهم‌ ها درباره نصب کارتخوان در مشاغل پزشکی در حال رفع شدن است و چنانچه پزشکان در مهلت تعیین شده نسبت به نصب این دستگاهها اقدام نکنند، مطابق با قانون با آنها برخورد شده و مورد ظن فرار مالیاتی قرار می گیرند و مهلت نصب کارتخوان ها در مطب های پزشکان تمدید نخواهد شد.

بر اساس تاکید سازمان امور مالیاتی کشور بعد از اتمام مهلت تعیین شده مردم می توانند در صورت نبود کارتخوان در مطب پزشک مورد را به شماره ۱۵۲۶ اطلاع دهند تا پیگیری و برخوردهای لازم انجام شود.
کلانشهر مشهد با دارا بودن بیش از پنج هزار پزشک هم اکنون  یکی از شهرهای دارای بیشترین جمعیت پزشک در کشور محسوب می شود.

بر اساس آمار اداره کل مالیاتی خراسان رضوی، در  حال حاضر ۶۰ درصد پزشکان مشهد نسبت به ثبت  کارتخوان ها در سامانه امور مالیاتی اقدام نکرده اند.
وجود مشکلات در سامانه ثبت کارتخوان ها از سویی و مستثنی شدن جامعه پزشکی و اهانت به آنان از سوی دیگر، مهم ترین علل عدم  تمایل پزشکان مشهد نسبت به ثبت کارتخوان قلمداد شده است.

۹۰ درصد پزشکان مشهد کارتخوان دارند اما همه آنها به سیستم مالیاتی متصل نیستند

رییس نظام پزشکی شهرستان مشهد تعداد کل پزشکان عمومی و متخصص عضو این سازمان در مشهد و شهرستان های تابعه فریمان، سرخس، طرقبه شاندیز و چناران را حدود هفت هزار و ۵۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از این تعداد پزشک متخصص، ۳۵۰ نفر پزشک فوق تخصص و پنج هزار نفر آنها  پزشک عمومی هستند.
دکتر علی بیرجندی افزود: در حال حاضر کمتر از ۳۰ درصد پزشکان عمومی در مشهد مطب دارند و بقیه به دلایل مشکلات موجود تمایل به داشتن مطب ندارند، اما بیشتر پزشکان متخصص و فوق تخصص مشهد مطب دارند. 

وی اظهار داشت: هم اکنون بیش از ۹۰ درصد پزشکان در مطب های خود کارتخوان دارند ولی همه آنها به سیستم مالیاتی متصل نیستند و  همچنان برخی از مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری در فرآیند ثبت و اتصال کارتخوان ها از سوی اداره کل مالیاتی وجود دارد.
وی گفت: جامعه پزشکی مستثنی شدن پزشکان از سایر مشاغل در زمینه پرداخت مالیات را اقدام نامناسب قلمداد می کند و از این بابت گلایه دارد لذا همکاران پزشک علاوه بر مشکلات نرم افزاری به این دلیل تمایلی به ثبت و اتصال به سیتسم مالیاتی ندارند.
مدیر اجرایی سازمان نظام پزشکی مشهد نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه بیشتر پزشکان کارتخوان دارند اما به سیتسم مالیاتی متصل نیستند افزود: اکنون کمتر از ۱۰ درصد پزشکان در مطب های خود کارتخوان ندارند و علت آن تراکنش های اندک مبادلات مالی آنهاست که بانک های عامل مربوطه به همین دلیل کارتخوان مطب آنان را جمع آوری کرده اند. 
دکتر هادی بیژن نژاد افزود: طبق هماهنگی های انجام شده از این پس کارتخوان های بانک ملی بدون در نظر گرفتن تراکنش ها در تمام مطب های پزشکان نصب خواهد شد.

۴۰ درصد پزشکان مشهد نسبت به ثبت و اتصال کارتخوان اقدام کرده اند 
معاون حسابرسی مالیاتی اداره کل مالیاتی خراسان رضوی نیز گفت: از مجموع افزون بر پنج هزار و ۱۴۰ پزشک مشهد که پرونده مالیاتی دارند، تاکنون یک هزار و ۹۹۰ نفر اقدام به ثبت کارتخوان های خود کرده اند که حدود ۴۰ درصد را شامل می شود.
محمد آرانیان افزود: در حال حاضر تمام مشکلات ثبت کارتخوان ها رفع شده و هیچ بهانه ای از این بابت وجود ندارد اما در عین حال اداره کل مالیاتی آمادگی صددرصدی برای رفع مشکلات به صورت موردی از سوی هر پزشک را دارد.
وی اظهار داشت: مهلت مقرر برای ثبت نام پزشکان در سامانه مالیاتی تا پایان مهرماه امسال پیش بینی شده که اگر پس از مهلت مقرر پزشکان اقدام نکنند در قالب کارگروهی مسئله شائبه فرار مالیاتی برای آنان پیگیری می شود.
وی ادامه داد: طبق تدابیر اتخاذ شده تراکنش های بانکی اینگونه پزشکان و حتی حساب های بانکی افراد خانواده آنان قابل بررسی است.
معاون حسابرسی مالیاتی اداره کل مالیاتی خراسان رضوی گفت: میزان مالیات تعیین شده برای پزشکان بر اساس میزان دریافتی آنان و به صورت پلکانی بین ۱۵ تا ۲۵ درصد از درآمد آنها را شامل می شود.
وی افزود: طبق قانون مجلس شورای اسلامی مصوبه جامع پایانه های فروشگاهی (کارتخوانها) به شورای نگهبان ارسال شده و این قانون برای همه صنوف در نظر گرفته شده است که گروه پزشکان در این زمینه پیشرو می باشند.

نبود کارتخوان را به شماره ۱۵۲۶ اطلاع دهید
سرپرست روابط عمومی اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی نیز گفت: سامانه  ارتباط مردمی امور مالیاتی ۱۵۲۶ از سال ۱۳۹۵ در کشور راه اندازی شده که خراسان رضوی یکی از استان های پیشرو در این زمینه بوده است.
علی نخچیان هدف از ایجاد این سامانه را تسهیل و انجام الکترونیکی امور مالیاتی به منظور پاسخگویی و ارتقای کیفیت خدمات رسانی عنوان کرد.
وی افزود: مردم می توانند در صورت نبود کارتخوان در مطب پزشکان مورد را به شماره ۱۵۲۶ اطلاع دهند تا پیگیری و  برخوردهای لازم انجام شود.
وی اظهار داشت: سامانه ۱۵۲۶ دارای گزینه های مختلف است که برای کارتخوان های پزشکان باید موضوع در گزینه یک (۱) که شامل طرح شکایت، انتقاد، پیشنهاد و فرار مالیاتی است، مطرح شود. 
مسئول سامانه ارتباط مردمی اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی هم گفت: طبق بررسی های انجام شده طی نیمه اول امسال ۶۰ شکایت پیرامون عدم استفاده از کارتخوان در مطب پزشکان مشهد از طریق این سامانه اطلاع رسانی شده است.
محمد پورقنبر تعداد شکایات واصله به سامانه امور مالیاتی در این زمینه طی سال گذشته را نیز ۲۰۰ مورد عنوان کرد و افزود:  هریک از این شکایات به دقت بررسی و پیگیری می شود.

ثبت نام پزشکان در سامانه های فروش مالیاتی در حیطه وظایف دانشگاه علوم پزشکی نیست 

مدیر نظارت بر درمان و اعتبار بخشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم گفت: ثبت نام پزشکان در سامانه های فروش مالیاتی در زمره وظایف این دانشگاه نیست و در حیطه اختیارات سازمان نظام پزشکی است.
دکتر علی اصغر انجیدنی افزود: با این حال تاکنون پیرامون استفاده از کارتخوان در مطب پزشکان جلسات هماهنگی از سوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با مسئولین بانکها، سازمان امور مالیاتی و نظام پزشکی برگزار شده است.
وی اظهار داشت: کارشناسان نظارت و بازرسی از مطب های زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد به این نکته توجه دارند و الزام قانونی نصب و استفاده از کارتخوان را به پزشکان متذکر می شوند.
هم اکنون حدود ۱۵ هزار نفر شامل گروه های مختلف پزشکی نظیر پزشک، دندانپزشک، داروساز و ماما عضو سازمان نظام پزشکی مشهد و شهرستان های تابعه هستند که ۵۰ درصد از این تعداد را پزشکان تشکیل می دهند.

ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.