مازندران- دکتر مشایخ بخشی فوق تخصص غدد و متابولیسم از رشد آمار دیابت در جوامع روستایی خبر داد.

 ۱۱ درصد جامعه مبتلا به دیابت هستند

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، مشایخ بخشی ظهر دوشنبه در شورای اطلاع رسانی بیمه سلامت مازندران با اشاره به اینکه ۹ تا ۱۱ درصد جامعه مبتلا به دیابت هستند، اظهار کرد: در این میان ۸ درصد جوامع روستایی نیز دیابت دارند.

وی سابقه فامیلی، افزایش وزن، بی تحرکی، چربی و فشار خون، بیماری های قلبی و عروقی را از عوامل زمینه ساز بروز دیابت عنوان کرد و افزود: ۷ درصد بانوان باردار مبتلا به دیابت بارداری می شوند.

بخشی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد مردم دنیا اضافه وزن دارند، یادآور شد: ۱۵ درصد بیماران دیابتی نسبت به درمان خود بی تفاوت هستند.

وی آموزش مردم را رکن اصلی کنترل دیابت دانست و خاطرنشان کرد: هرچه آموزش بیشتر باشد، جامعه و نظام سلامت آسیب کمتری می بینند.

وی در رابطه با میزان کاهش عمر با بروز دیابت، گفت: اگر بیمار کنترل مناسب قند خون نداشته باشد، ۱۰ سال از عمر مفیدش کمتر می شود .

 بخشی در ارتباط با سوال دیگر قدس آنلاین مبنی بر معطلی چندماهه بیماران دیابتی برای دریافت نوبت پزشکان غدد توضیح داد: آمار بالای بیماران موجب می شود نوبت های بموقع داده نشود چراکه ظرفیت ویزیت پزشکان ۵۰ درصد تعداد بیماران است.

غربالگری  در دستور کار قرار دارد

همچنین مدیرکل بیمه سلامت مازندران در این جلسه با اعلام اینکه در سال گذشته ۱۵۰ میلیارد ریال فقط برای داروی بیماران دیابتی در استان هزینه شده است، اضافه کرد: این رقم در شش ماهه اول سالجاری به ۹۳ میلیارد ریال رسید.

دکتر رسول ظفرمند از هموطنان خواست با مراجعه به پزشک خانواده و تست قند خون از بیماری خود مطلع شده و با درمان مناسب و زودهنگام، پیشگیری را در دستور کار خود قرار دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.