رئیس شورای حاکمیتی سودان گفت، انقلاب سودان به سرنوشت انقلاب مصر دچار نمی‌شود و در حالی که تاکنون بیش از چهار هزار مزدور سودانی در یمن کشته شده‌اند ادعا کرد، سودانی‌های ائتلاف عربی در یمن رزمی نیستند.

البرهان: انقلاب سودان شبیه مصر نمی‌شود؛ نیروهای سودانی در یمن رزمی نیستند

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «عبدالفتاح البرهان»، رئیس شورای حاکمیتی سودان گفت که ارتش سودان یا هر قدرت دیگری که در انقلاب این کشور شریک بوده به دنبال چیرگی قدرت خود، شبیه اتفاقی که در مصر اتفاق افتاد، نیست.

البرهان در گفت‌وگو با برنامه «لقاء خاص» (نشست ویژه) شبکه تلویزیونی الجزیره درباره ترس سودانی‌ها از اینکه با انقلابشان مشابه آنچه السیسی (رئیس جمهور مصر) با انقلاب مصری‌ها کرد، برخورد شود، گفت: «نظامی‌ها در سودان برنامه‌ای برای تصرف قدرت ندارند و همه هدفشان رساندن انقلاب به اهدافی است که سودانی‌ها در پی آن بودند».

البرهان درباره نگرانی سودانی‌ها از مداخله امارات، عربستان و مصر در امور داخلی کشورشان و اقدام برای ناکام گذاشتن انقلاب سودان با توجه به نقش منبی که این کشورها در انقلاب‌های موسوم به بهار عربی داشتند، گفت: «این کشورها از رابطه خوبی با نظام قبلی سودان برخوردار نبودند بنابراین غیرمنطقی است که گفته شود آنها علیه انقلاب سودانی‌ها هستند و از رژیم عمر البشیر حمایت می‌کنند».

وی تاکید کرد: «شورای حاکمیتی سودان در برابر ملت سودان و افکار عمومی جهان وظیفه حفاظت از انقلاب و تحقق بخشیدن به اهداف آن را دارد بنابراین مجالی برای ناکام گذاشتن انقلاب یا دور زدن آن وجود ندارد».

البرهان در پاسخ به این سوال که حضور نظامیان سودانی را در صفوف نیروهای ائتلاف سعودی-اماراتی در یمن به خصوص پس از کشمکش آشکار میان طرفین ائتلاف و اهداف ضد و نقیض آنها تا چه اندازه منطقی می دانید، گفت: «سلاح سودان در یمن به سمت هیچ طرفی نشانه نرفته است. نیروهای سودانی در یمن نیروهای رزمی نیستند، بلکه نیروهای فنی، مهندسی و پزشکی هستند و هر گونه اقدام رزمی آنها فقط در چارچوب کار دفاعی است».

این در حالی است که مزدوران سودانی از ابتدای شروع تجاوز ائتلاف عربی به یمن در ازای دریافت دستمزد در صفوف نیروهای ائتلاف با نیروهای یمنی جنگیدند  و با توجه به شکست‌های پی در پی ائتلاف سعودی از نیروهای یمنی و تغییر موازنه قدرت به نفع دولت نجات ملی و تشدید انتقادهای داخلی در سودان، خارطوم حدود ده هزار نیروی نظامی خود را از یمن خارج کرد.

رئیس شورای انتقالی سودان درباره ساختار نیروهای مسلح این کشور و الحاق برای نیروهای نظامی نظیر نیروهای پشتیبانی سریع (نیروهای ضد شورش در دارفور) گفت: «قرار است همه نیروها و یگان‌های نظامی تحت فرماندهی کل نیروهای مسلح یمن باشند و نیروهای پشتیبانی سریع هم ادغام شده اند و به طور مستقیم وابسته به نیروهای نظامی یمن هستند».

عبدالفتاح السیسی که رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح مصر بود، در سوم ژوئیه ۲۰۱۳  «محمد مرسی» رئیس‌جمهور وقت را برکنار کرد و در مارس ۲۰۱۴ از ارتش استعفا داد و در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۴ نامزد شد و با توجه به تحریم این انتخابات از سوی بسیاری از گروه‌های سیاسی السیسی با کسب ۹۶ درصد آرا پیروز شد.

عبدالفتاح البرهان هم یک نظامی سودان و بازرس کل نیروهای مسلح سودان و فرمانده سابق نیروهای زمینی ارتش سودان بود  که در سیزدهم آوریل ۲۰۱۹ به دنبال سرنگونی رژیم عمر البشیر به عنوان رئیس شورای نظامی انتقالی منصوب شد و به دنبال تشکیل شورای حاکمیتی سودان طی توافق با گروه‌های سیاسی این کشور به عنوان رئیس موقت این شورا منصوب شده است.

رئیس جمهور مصر و همچنان سران امارات و عربستان از همان ابتدای تشکیل شورای حاکمیتی در سودان پس از سرنگونی رژیم عمر البشیر در مسائل داخلی سودان دخالت داشته اند.

حکومت عمر البشیر، رئیس جمهور پیشین سودان در یازدهم آوریل ۲۰۱۹ (۲۲ فروردین ماه ) با دخالت ارتش این کشور سرنگون شد و به دنبال آن ارتش سودان قدرت را به دست گرفت و  شورای نظامی انتقالی به ریاست ژنرال عبدالفتاح البرهان برای اداره دوره انتقالی تشکیل شد.

عمر مرحله انتقالی سودان سه سال است که ۲۱ ماه ریاست شورای حاکمیتی سودان بر عهده البرهان است و پس از آن یک عضو غیر نظامی این شورا به مدت ۱۸ ماه ریاست آن را برعهده می‌گیرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.