رئیس اتاق اصناف مشهد گفت: در این شرایط بوجود آمده بابت شیوع ویروس کرونا، همه باید درکنار هم بوده و دست در دست هم دهیم تا بتوانیم به بهترین شکل ممکن از بحران عبور نماییم.

وضعیت صنوف خدماتی با شیوع کرونا بسیار سخت شده است / برخی از مردم به ایجاد بازار سیاه کمک می کنند

محمود بنانژاد در گفت و گو با قدس آنلاین عنوان کرد: کرونا شرایطی کاملا غیر مترقبه ایجاد کرده که از آن گریزی نیست. اکنون از جهات مختلف اصناف در فشار هستند و چاره وعلاجی جز صبر و تحمل برای آن نمی توان پیدا کرد. امیدوارم بتوانیم این موضوع را مدیریت کرده و از این برهه عبور نماییم تا پس از آن چاره اندیشی های لازم صورت گیرد.

وی اظهار کرد: به خطر افتادن سلامتی مردم و اصناف بیشتر از موضوع کسب سود و سرمایه اهمیت دارد. کسب درآمد مهم است اما حفظ سلامت در اولویت قرار دارد. تا زمانیکه شخصی از لحاظ جسمی سلامت نباشد، درآمد مالی برایش چندان حائز اهمیت نخواهد بود. باید برنامه ریزی ها بر اساس پایان یافتن شیوع ویروس کرونا باشد و چاره ای جز آن نداریم.

رئیس اتاق اصناف مشهد تصریح کرد: بسیاری از کسبه چشم امید به روزهای پایان سال داشته اند. خیلی از آنها اقلام و اجناس زیادی را ماهها جلوتر به صورت اقساط خریداری کرده بودند تا بتوانند از فروش آنها در شب و روزهای منتهی به عید نوروز درآمد کسب کرده و چک های خود را پاس کنند و حال به مشکل خورده اند.

وی ادامه داد: حال این افراد را درک می کنم اما اکنون اوضاع به گونه ای است که کار دیگری جز صبر و تحمل و گذر از این وضعیت نمی توان انجام داد. شخص مریضی را که به بیمارستان می برند ابتدا اقدامات اورژانسی و علایم حیاتی او را به شرایط مناسب می رسانند. بعد از آن برای او تجویز دارو و درمان می کنند. شرایط امروز ما هم مشابه این مثال است.

وی در پاسخ به این سوال که کدام اصناف بیش از دیگران متوجه ضرر و زیان شده اند، گفت: حوزه های خدماتی مانند تالارهای پذیرایی و رستوران ها، فست فودها، شرکت های گردشگری بیشترین آسیب را متحمل شده اند. برخلاف آنها و در قسمت های فروش کالا نیز برخی از مشاغل مانند فروش کالاهای بهداشتی، به دلیل شرایط روز، با فروش و استقبال زیاد روبرو بوده اند.

بنانژاد ابراز داشت: از مردم تقاضا دارم که در حد نیاز و عرف زندگی خود، اقدام به خرید این اقلام نمایند تا با کسری و احتمالا ایجاد بازار سیاه مواجه نشویم. افرادی که به دنبال سوءاستفاده از شرایط می گردند به دنبال اوضاع و آب گل آلود می گردند تا ماهی های خود را از آن دشت نمایند. به همین دلیل بازهم از همشهریان عزیز می خواهم تا این شرایط را برای سوءاستفاده گران فراهم نیاورند.

وی تاکید کرد: برای اینکه بتوانیم از مشاغلی که در قضیه شیوع کرونا دچار ضرر و زیان شده اند حمایت کنیم تصمیم گرفتیم که برخی از هزینه های معمول آنها را کاهش دهیم. به این منظور با توافقی که با آقای رسولیان، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی انجام دادیم، به نتایج بسیار مناسبی رسیدیم که امیدواریم برای صنوف متضرر مفید فایده قرار گیرد.

وی افزود: بر این اساس مقرر گردید که بازپرداخت اقساط و پرداخت بدهی صنوف به برخی از سازمانها و ادارات از جمله تامین اجتماعی، بانک ها، شهرداری، مالیات و ... با اقساط بیشتر یا با تاخیر چند ماهه و پس از گذر از بحران کرونا صورت گیرد. با این کار ادارات یاد شده دیگر فشاری بر فعالین اقتصادی بابت بدهی ها و اقساط باقیمانده نخواهند آورد و دوره تنفسی برای اصناف بوجود خواهد آمد.

وی متذکر شد: از واحدهای صنفی هم می خواهیم که در این شرایط حساس و بحرانی از مرخص کردن نیروهای مشغول به کار خودداری کنند. البته مشخص است وقتی درآمدها کاهش پیدا کرده، نگه داشتن نیروها بسیار سخت خواهد بود اما در این شرایط همه باید درکنار هم بوده و دست در دست هم دهیم تا بتوانیم به بهترین شکل ممکن از بحران کرونا عبور کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.