۱۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۰
کد خبر: 698912

خیلی پیچیده و سؤال برانگیز است که چرا با گذشت دست کم دو یا سه ماه از یکه تازی ویروس کرونا و قلع و قمعی که راه انداخته، دانشمندان، متخصصان علوم پزشکی، داروسازان و تشکیلات عریض و طویل علم بشری، هنوز اعلام می‌کنند که داروی قطعی برای درمان مبتلایان به این ویروس وجود ندارد؟

۳هزار قرص جنجال آفرین

قدس آنلاین: خیلی پیچیده و سؤال برانگیز است که چرا با گذشت دست کم دو یا سه ماه از یکه تازی ویروس کرونا و قلع و قمعی که راه انداخته، دانشمندان، متخصصان علوم پزشکی، داروسازان و تشکیلات عریض و طویل علم بشری، هنوز اعلام می‌کنند که داروی قطعی برای درمان مبتلایان به این ویروس وجود ندارد؟ شک برانگیزتر اینکه مثلاً سازمان بهداشت یک روز اعلام می‌کند، ویروس منحوس از طریق هوا منتشر نمی‌شود و درست یکی دو روزبعد بدون عذرخواهی از مردم جهان، اعلام می‌کند کرونا از طریق هوا هم منتشر می‌شود!

بازهم پیچیده‌تر

اما انگار قرار است ماجرا بازهم پیچیده‌تر شود. چون در کشور خودمان در حالی که «کووید -۱۹» به قول مسئولان هنوز دارد به صورت مدیریت شده قربانی می‌گیرد و من و شما درگیر این هستیم که بالاخره در خروج از خانه، ماسک بزنیم یا نزنیم؟ ماسک‌های پارچه‌ای و نانویی و... تأثیر دارند یا ندارند و فاصله ۲ متری برای در امان ماندن از ویروس کافی است یا نه؟ پشت پرده انگار خبرهایی است و متخصصان، مسئولان و دست اندرکاران مدیریت کرونا، در حال بحث هستند که فلان دارو، کرونایی‌ها را درمان کرده یا نکرده؟ اصلاً داروی ضد کرونا وجود دارد یا ندارد؟ این دارو ساخته شده یا از جایی وارد شده است؟ جالب‌تر و شگفت‌انگیزتر اینکه برخی از مسئولان ارشد و خیلی ارشد ما گاه و بیگاه، وسط آمارهای امیدوارانه‌ای که ارائه می‌دهند، دوباره یادآوری می‌کنند که هنوز برای کرونا، دارویی وجود ندارد و تنها راه همین است که در خانه بمانید، مبتلا نشوید تا به دارو هم نیاز پیدا نکنید!

ماجرا چیست؟

پخش ویدئویی از «دکتر محمدرضا هاشمیان» رئیس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری که این روزها او را از سرشناس ترین درمانگران کرونا می‌دانند و گلایه‌های او از وزارت بهداشت همان و پر شدن کانال‌ها و گروه‌های مختلف فضای مجازی از تیتر: «واردات داروی ضدکرونا برای درمان مسئولان» همان! لابد شما هم تا امروز بارها این خبر یا شایعه را که ۳هزار قرص «فاوی پراویر» از ژاپن وارد شده تا برای درمان اختصاصی مسئولان کشور استفاده شود، شنیده یا دیده‌اید. چه بسا خیلی از خانواده‌های مبتلایان یا درگذشتگان ناشی از کرونا نیز این خبر را دیده و خوانده باشند و خدا می‌داند با باور کردن آن، چه به آن‌ها گذشته باشد. چه این خبر را باور کرده و چه نکرده باشید، یقیناً دوست دارید بدانید ماجرا چیست و چرا چنین شایعه‌ای پخش شده است؟ آیا دکتر هاشمیان در صحبت‌هایش واقعاً مدعی شده که این قرص صرفاً برای درمان مسئولان کشور وارد شده است؟

۳۰ نفر بهبود پیدا کردند

برای اینکه بدانیم داروی «فاوی پراویر» چیست و چه تأثیر در درمان کرونا دارد، بیایید بخش‌هایی از اصل سخنان دکتر هاشمیان را نه از قول رسانه‌های خودمان بلکه از قول «یورونیوز» بخوانیم: «دارو کاملاً یک داروی ضد ویروس است ... ما می‌خواهیم داروی فاوی پراویر را به جای کلترا که تأثیر کمتری دارد، استفاده کنیم. اما چون تولید ژاپن است FDA آمریکا را ندارد و اصلاً در کشور آمریکا موجود نیست. ما این دارو را روی ۳۰ مریض به کار بردیم و دیدیم که این افراد خوب شدند. یعنی سیتی اسکن این افراد بعد از یک هفته بهتر شد ... بنده و همکارانم هم مصر بودیم این دارو را برای بیماران مبتلا به کووید ۱۹ تجویز کنیم، ولی متأسفانه این دارو را نداشتیم و چند تا از بیماران ما بدحال شدند و فوت کردند. بعضی از اساتیدی که در وزارت بهداشت هستند، دوست داشتند خودشان این دارو را معرفی کنند و اینکه ما این دارو را معرفی کردیم، به مذاقشان خوش نیامده است. احتمالاً مسائلی هم پشت پرده هست که من به آن‌ها وارد نیستم...».

می‌بینید چه در سخنانی که بالاتر آوردیم و چه در بقیه سخنان دکتر هاشمیان که می‌توانید در سایت «یورونیوز» آن‌ها را بخوانید حتی یک کلمه درباره واردات این دارو برای درمان مسئولان وجود ندارد و فقط به این اشاره شده که برخی بیماران خودشان از ژاپن یا امارات این دارو را خریداری و استفاده کرده اند.

من چنین حرفی نزدم

درمانگر بیماران کرونایی، فقط گلایه‌هایش را از مسئولان وزارت بهداشت یا به قول خودش دست‌های پشت پرده مطرح کرده است. بنابراین نتیجه می‌گیریم که تقریباً داروهایی از جمله فاوی پراویر، هم وارد کشور شده و هم برای درمان مبتلایان مؤثر و کارآمد بوده‌اند. اما گویا هنوز میان مسئولان و متخصصان ما نیز در مورد اعلام خبر، کاربرد دارو و... اختلاف نظر وجود دارد. این را هم فراموش نکنیم که دکتر هاشمیان با همه گلایه‌ها و پشت پرده گویی‌ها، در سخنانش تأکید کرده: «... گفته شده من ادعا کرده‌ام داروی فاوی پراویر درمان قطعی کروناست... در حالی که من اصلاً چنین حرفی نزده‌ام. ما داروی Remdicivir را هم داریم که این دارو هم بسیار داروی خوبی است. ولی شرایط بیماران فرق دارد. در شرایط خاصی از Remdicivir استفاده می‌کنیم و در شرایطی دیگر باید از Favipiravir استفاده کنیم. وانگهی درمان کرونا فقط در گرو دارو نیست. من فوق تخصص ICU هستم و کار و رشته‌ام همین است. مقابله با کرونا در واقع شامل مجموعه‌ای از داروهای ضد التهابی، ضد ویروسی و اکسیژن‌رسانی مناسب می‌شود».

باور می‌کنیم

این را هم بدانید که که خواص درمانی و ضدکرونایی «فاوی پراویر» کشف خیلی خیلی تازه و جدیدی هم نیست. مثلاً ۲۵ بهمن سال پیش، خبرگزاری های خارجی نوشتند: «نخستین دارویی که به طور بالقوه می‌تواند در مبارزه با کرونا ویروس جدید مؤثر باشد، در استان ژجیانگ، شهر تایژو چین تولید شد». در کشور خودمان هم، رئیس سندیکای تولید کنندگان مواد اولیه دارویی دو روز پیش گفته است: «یک میلیون دوز از داروی فاوی پراویر توسط صنایع دارویی تولید شده است و پس از تأیید تست‌های بالینی به صورت انبوه به بازار عرضه خواهد شد».

بدیهی است که من و شما همه این خبرهای اخیر را باور می‌کنیم، اما از مسئولان و به قول دکتر هاشمیان از پشت پرده‌ای‌ها توقع داریم اختلاف سلیقه علمی و یا اختلاف عقیده‌های احتمالاً جناحی و مصلحتی را کنار بگذارند و در باره داروهای مؤثر در درمان کرونا واقعیت‌ها را بگویند تا بازار شایعه بیشتر از این داغ نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.