۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۹
کد خبر: 703103

«قاسم جومارت توقایف» رییس جمهوری قزاقستان روز شنبه طی حکمی پایان اختیارات "دریغا نظربایف " دختر ارشد نورسلطان نظربایف، رئیس جمهوری سابق را از ریاست مجلس سنا غزل کرد.

رییس جمهور قزاقستان رئیس سنا را عزل کرد

به گزارش قدس آنلاین، خبرگزاری "کازینفورم" قزاقستان به نقل از بیانیه دفتر ریاست جمهوری قزاقستان (آکوردا) اعلام کرد که توقایف امروز در یک پیام توئیتری به اختیارات دریغا نظربایف به عنوان رئیس مجلس سنا این کشور پایان داد.

این بیانیه بدون اشاره به علت این اقدام رئیس جمهوری علیه رئیس مجلس سنا از فعالیت های مثمر ثمرش در مدت ریاست بر این مجلس (عوام) تشکر و او را به عنوان معاون این مجلس معرفی کرد.

به دنبال گمانه زنی‌های تازه در مورد آغاز مبارزات قدرت در کشور غنی از انرژی قزاقستان در منطقه آسیای میانه، توقایف دختر ارشد نورسلطان نظربایف، رئیس جمهوری قدرتمند سابق را از این پست عالی برکنار کرد.

نورسلطان نظربایف رییس جمهوری پیشین قزاقستان که تقریباً ۳۰ سال بر این کشور حکومت کرد در تاریخ ۲۰ مارس ۲۰۱۹ (۲۹ اسفند سال ۹۷) از سمت ریاست جمهوری کناره گیری کرد.

پس از آن «قاسم جومارت توقایف» رئیس مجلس سنا در پارلمان قزاقستان، به صورت موقت رئیس دولت این کشور شد.

وی در تاریخ ۲۲ خرداد سال ۹۸ پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ضمن ادای سوگند، رسما دومین رییس جمهوری تاریخ قزاقستان بعد از استقلال ناشی از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی (سابق) شد و از مردم کشورش به دلیل حمایت و اعتماد به وی در انتخابات "عادلانه و دموکراتیک" این کشور تشکر کرد.

دریغا پیشتر رئیس خبرگزاری فزاقستان (قازتاک) نیز بود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.