۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۱
کد خبر: 703852

یکی از مقام‌های ارشد دولت سخنان بسیار مثبتی در خصوص بورس گفته و وعده‌هایی داده بود. فایل خبر مربوط در فضای مجازی، عمده یادداشت‌های مردم حول این محور بود که بعد از این تأکید باید ترسید.

قدس آنلاین: یکی از مقام‌های ارشد دولت سخنان بسیار مثبتی در خصوص بورس گفته و وعده‌هایی داده بود. فایل خبر مربوط در فضای مجازی، عمده یادداشت‌های مردم حول این محور بود که بعد از این تأکید باید ترسید؛ زیرا هر وقت مسئولان سخن از کنترل قیمت‌ها زده‌اند، اجناس گران‌تر شده، هر وقت حرف از حباب ارز و طلا زده‌اند، نه تنها حبابی تخلیه نشده که باز نرخ‌ها بالا رفته است و... البته حق با صاحبان آن نظرات بود. خدا می‌داند چقدر می‌توان برای این مورد، نمونه پیدا کرد. قول‌های بی‌مبنایی که از افتتاح مرکز و مجموعه‌ای رد پایش هست، تا اعلام سیاست‌هایی که هرگز به آن‌ها عمل نشده است. این همان چیزی است که «اعتماد اجتماعی» می‌نامند و اگر مردم این اعتماد را نسبت به حاکمان خویش از دست بدهند، آن‌وقت آسان‌ترین کارها هم انجامش به سخت ترین‌ها بدل خواهد شد. گاه یک خبر که موضوعی بسیار ساده هم دارد، از ساعت اعلام مثلاً در ۹ صبح تا شب بارها از سوی مقام‌های مختلف تأیید و تکذیب می‌شود و آن‌ها که ان‌شاءلله نادانسته این کار را می‌کنند، نمی‌فهمند در حال بی‌حس کردن ارتباط و اعتماد اجتماعی ملت با هر منبع رسمی هستند. آن وقت است که پای دیگران به میان می‌آید تا برای این مخاطب مردد به سخنان مسئولان، سناریو بنویسند و با رسانه‌های رنگارنگشان به خورد تمام اقشار اجتماع بدهند.

مشکل دیگری که آن‌هم نتیجه‌اش همین شدت یافتن کاهش اعتماد اجتماعی است، خود انتقادی عموم مسئولان از همکاران خود و گاه حتی از دستگاه‌های زیرمجموعه خویش است. به‌طوری که اگر کسی فضای سیاسی این سرزمین را نشناسد، هرگز باورش نمی‌شود این‌ها خود همان کسانی هستند که باید این مشکلات را حل می‌کرده‌اند و حالا زل زده‌اند به چشم مردم و با طلبکاری مدعی می‌شوند، بهمان مشکل مردم باید حل شود؟ یک خبرنگار هم هیچ‌وقت این مواقع آنجا پیدایش نمی‌شود که فی البداهه بپرسد؛ جناب وزیر، وکیل، مدیر، رئیس و غیره، چه کسی باید این را حل کند؟

اصلاً چه کسی آن را ایجاد کرده و به این حال رسانده است. به عبارتی، ناگهان نوحه خوان‌های ما جایگاهشان را فراموش کرده و سینه‌زن می‌شوند. باید این رویه خاتمه یابد. جایگاه مسئولان رفیع است. از همان جایگاه هم باید حرف زده و پاسخگو باشند، نه نظیر یک تن از آحاد مردم که منتقد به رفتارهای آنان است. این توهین به شعور مردم است. به قول بزرگان دست‌کم اگر حرف زدن به موقع را بلد نیستید، حرف نزدن را که بلدید!

به تازگی نقل قولی از وزیر صمت در رسانه‌ها منعکس شده است با این مضمون که فرموده‌اند: «دست سودجویان را از بازار خودرو کوتاه کنید!» و پیامد آن در تیتر خبر آمده است: «دستور وزیر صمت برای برخورد قاطعانه با قیمت‌های غیرمتعارف خودرو!» و طبق معمول یکی نیست بپرسد؛ ساعت خواب جناب آقای وزیر! مگر این اوضاع هولناک و بالا رفتن ساعتی قیمت‌ها در این بازار را ماه‌هاست نمی‌بینید. مگر جلوگیری از فسادی چنین آشکار نباید در ساز و کار مجموعه‌های متعارف شما باشد، آیا با این وصف دستور قاطعانه شما جناب وزیر جسارتاً خنده‌دار نیست؟ مگردستورهای قبلی شما غیرقاطعانه بوده است تا جلو این هرج و مرج را بگیرند؟

بزرگان! دولتمردان! وزرا! مسئولان! دوره حرف درمانی به خدا تمام شده است. در هر بازاری که گرانی‌اش فریاد مردم را به عرش می‌رساند، ترجیع بند تمام مسئولان مربوط شده است: دلالان موجب این گرانی و آشفتگی بازار شده‌اند! اگر عده‌ای دلال چنین راحت قادرند هر بازاری را زیر و رو کنند، پس شما چکاره‌اید؟ این دلال‌ها به کجا وصل هستند؟ چرا کسی کاری نمی‌کند؟

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.