رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در یک نامه به دبیرکل سازمان ملل گفت که آمریکا هیچ گونه حقی در دخالت نشست شواری امنیت برای سرنوشت قطعنامه ۲۲۳۱ ندارد.

سازمان ملل نباید گروگان وضعیت سیاسی در آمریکا شود

قدس آنلاین: به گزارش آسوشیتدپرس  وی در نامه مذکور که شامگاه دوشنبه (بامداد سه‌شنبه به وقت تهران) در سازمان ملل و میان اعضای شورای امنیت توزیع شد، تصریح کرد اینکه وزارت خارجه آمریکا می‌گوید دولت ترامپ رئیس‌جمهور این کشور قصد ندارد تعهداتش ذیل برجام را اجرا کند بلکه می‌خواهد از حقوقش در قطعنامه ۲۲۳۱ استفاده نماید، مضحک و غیرمسئولانه است.

وزیر خارجه روسیه با تاکید بر مخالفت جدی مسکو با تداوم نامحدود تحریم تسلیحاتی ایران و متوسل شدن آمریکا به مکانیسم احیای تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، گفت: «ما بر این مبنا عمل می‌کنیم که سازمان ملل نباید گروگان وضعیت سیاسی در آمریکا شود، کشوری که تصمیم گرفت از این برنامه (توافق هسته‌ای) خارج شود».

لاوروف با بیان اینکه برجام و قطعنامه ۲۲۳۱، یک موجودیت واحد را تشکیل می‌دهند و نمی‌توان آنها را جداگانه در نظر گرفت، تاکید کرد: «ذیل بند ۲۵ منشور سازمان ملل، ایالات متحده ملزم به اجرای تصمیمات شورای امنیت است، نه اینکه با اقدامات غیرقانونی آنها را تضعیف کند».

وزیر خارجه روسیه در ادامه نوشت: «دادگاه‌های بین‌المللی می‌گویند اگر یک طرف از توافقی خارج شود یا تعهداتش ذیل آن را انجام ندهد، نمی‌تواند از حقوقی که ذیل آن رابطه داشت، برخوردار شود. ایالات متحده قطعنامه شورای امنیت را نقض کرد و از اجرای توافق هسته‌ای امتناع ورزید، پس امکان استفاده از بندهای احیای [تحریم‌ها] را از دست داد».

لاوروف در نهایت از آمریکا خواست که دست از تضعیف توافق هسته‌ای و قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل بردارد و خاطر نشان کرد که مسکو و دیگر اعضای مسئولیت‌پذیر جامعه جهانی، به انجام هر اقدامی برای حفظ توافق هسته‌ای ادامه می‌دهند.ایالات متحده باید درک کند که هیچ پایه و اساس قانونی برای سیاست خود در استفاده از احکام شورای امنیت برای رسیدن به منافع خودخواهانه آن وجود ندارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.